Knjige koje paraju konzervativne šavove književnosti: Pobunjene čitateljke predstavile finalni izbor „Štefica Cvek“ za 2025. 1Foto promo

Nakon Beograda, Zagreba i Sarajeva, „Štefica Cvek“ stigla je i u Podgoricu: u petak, 3. oktobra, u okviru crnogorske Nedelje ponosa, saopšteno je koja su dela iz prošlogodišnje književne produkcije ušla u ovogodišnji, finalni izbor, četvrti po redu, za regionalno priznanje nazvano po legendarnoj junakinji feminističkog klasika Dubravke Ugrešić („Štefica Cvek u raljama života“).

– Tražile smo knjige koje će uzdrmati krojeve i siluete regionalne književnosti, koje će raspariti konzervativne šavove književnosti. Želimo da ostavimo rupe nezakrpljenim kako bi kroz njih mogao da prođe zrak, svetlost, feministička, pobunjena književnost – navode Marija Boškovska, Ivana Dražić i Matej Vrebac, koji su činili žiri u ovom finalnom krugu.

U širi izbor ušla su 22 izdanja, a članice žirija imale su zadatak ne da izaberu najbolje knjige u klasičnom smislu, već one koje uspevaju da njih, kao i čitalačku publiku, iznenade, potresu, pomere granice, one koje „dokazuju da književnost nije puka reprezentacija stvarnosti, već prostor njene transformacije“.

Tako se među izabranim izdanjima našao roman „Duž oštrog noža leti ptica“ Tanje Stupar Trifunović (Laguna, 2024), koji na vrlo zreo način uspeva da govori o ratu i gubitku.

„Ali umesto da upadne u zamku ratnih romana, veličajući stav jednih protiv drugih i stvarajući heteronormativne narative s crno-belim likovima, pokazuje stranu rata koju obično ne vidimo, onu koju pričaju žrtve. Još je upečatljivije to što se upravo te najdirektnije žrtve – deca, žene i stariji, nikada ne slave ni u jednom epu i niko ne razmišlja o njihovoj hrabrosti, koja je u ovoj knjizi vrlo prisutna među atipičnim ratnim herojima“, zaključuje žiri.

Ovogodišnji izbor čini i Mak Maslać sa zbirkom poezije „Kako se razbijaju tanjurići“ (Durieux, 2024). Ova zbirka izdvojila se duhovitošću, formalnom raznolikošću i jasno artikulisanom kvir perspektivom.

Prema rečima žirija, ona pomera granice regionalne kvir književnosti: čitljiva je, britka i emotivno precizna, a pritom ostaje estetski promišljena i izvedbeno sigurna.

Žiri je izdvojio i roman prvenac „Prazne kuće“ Danke Ivanović (Partizanska knjiga, 2024), koji poetsku zgusnutost i proznu fragmentarnost pretvara u čitko, duhovito i emotivno snažno štivo.

Naslovni pojam „praznih kuća“ (kuća bez muškaraca u crnogorskoj tradiciji), otvara centralnu temu: odrastanje među snažnim ženama, sa sećanjima koja su više ambivalentni upitnik nego zaključak. Uprkos fragmentarnosti, primećuje žiri, roman je zabavan, živ i topao, a humor je nenametljiv, ironičan, a donekle i ciničan.

U izboru se našla i knjiga za decu „Prikazni od Sunlivoto More“ Biljane S. Crvenkovske (ID-Koncept / Čudna šuma, 2024), koja se preporučuje i velikoj i maloj publici.

„U magičnom univerzumu koji Crvenkovska gradi, kroz avanturu po avanturu, protagonist Alen jasno komunicira teme vršnjačkog nasilja, predrasuda o rodnim ulogama, ekološke svijesti i prihvatanja različitosti“, navodi žiri.

Autofikcijski roman prvenac Lucije Tunković „Pupčana vrpca“ (Fraktura, 2024) žiri je ocenio kao pravi „tour de force“ od prve do poslednje stranice.

„Opisujući odrastanje i stasavanje u malom gradu u najljućim posleratnim i post-tranzicionim vremenima, autorka ispisuje i društvenu hroniku i intiman dnevnik u kojemu guli slojeve traume: generacijske, klasne, traume porodičnog nasilja“, ocenjuje žiri.

U izboru je i roman „Stolica bez naslona“ Danijele Repman (Treći trg, 2024), koji donosi nežnu, duhovitu, na momente sebičnu i bolno iskrenu naratorku.

„Prateći tok njenih misli u jednoj ispovednoj i fragmentarnoj naraciji, roman otvara mnoge teme kao što su smrt, depresija, život s invaliditetom i pokušaj bega iz disfunkcionalnog okruženja koje opterećuje. U knjizi, beg postaje mehanizam za izbegavanje unapred određene sudbine koju je naratorka nasledila kroz životne tragedije“, zaključuje žiri.

Izbor „Štefica Cvek“ za 2025. godinu zatvara roman „Toni“ Rumene Bužarovske (TRI, 2024), u kojem se autorka hrabro udaljava od ženske perspektive koja je obeležila njen dosadašnji rad i stvara naraciju iz ugla jednog emocionalno disfunkcionalnog/narcisoidnog muškarca.

„Duhovito i iskreno, Bužarovska, služeći se ispovednom naracijom, uvlači nas u Tonijev svet — svet koji je proizvod emocionalne nezrelosti, patrijarhata i njegove klasne privilegije, koja direktno potiče od oca. Upravo to čini roman lakim za čitanje, ali teškim za procesuiranje“, smatra  žiri.

Sva navedena dela predstavljena su 3. oktobra u Sopstvenoj sobi Centra za ženske studije u Podgorici, a detaljna obrazloženja žirija mogu se pročitati na sajtu bookvica.net.

Književni izbor „Štefica Cvek” organizovao je širi regionalni kolektiv Pobunjenih čitateljki, koji čine Pobunjene čitateljke (Srbija), Kulturtreger/Booksa (Hrvatska), Naratorium (Bosna i Hercegovina) i Koalicija MARGINI (Severna Makedonija), a uz podršku Rekonstrukcija ženskog fonda (Srbija).

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari