Kultno delo Slobodana Selenića o građanskoj eliti jednog vremena na sceni Narodnog pozorišta 1Foto promo NP Beograd/Željko Jovanović

Jedan od najvažnijih romana naše književnosti, „Očevi i oci“ Slobodana Selenića, doživeće novu pozorišnu verziju u Narodnom pozorištu u Beogradu, u režiji Veljka Mićunovića i dramatizaciji Kate Đarmati.

Probe za predstavu započele su 6. februara, premijera se očekuje 3. aprila, a Selenićeve junake na Velikoj sceni nacionalnog teatra oživeće brojna glumačka ekipa, u kojoj su Miloš Đorđević, Nikola Rakočević, Aleksandar Vučković, Vanja Ejdus, Vanja Milačić, Sena Đorović, Iva Milanović i Nikola Vujović.

Kultno Selenićevo delo, kroz sudbinu porodice beogradskih intelektualaca Medaković, od kraja 19. veka do kraja Drugog svetskog rata, daje prikaz tadašnje srpske istorije, iz perspektive građanske elite tog vremena…

– U svakoj dobroj literaturi uvek se nađu neke refleksije u odnosu na današnjicu, a takav je slučaj i ovde. Ono što je za mene svevremeno u Selenićevom romanu, a veoma je važno za dramatizaciju, jeste ta raspolućenost koju sve vreme osećam, kao i neprilagođenost različitostima i široka priča o nasleđu. Nasleđu novih generacija. Identitetskom, ideološkom. Iskopavanju prošlosti koja nas neprestano progoni. Koja se i zloupotrebljava – kaže jedan od najangažovanijih reditelja.

Kultno delo Slobodana Selenića o građanskoj eliti jednog vremena na sceni Narodnog pozorišta 2
Foto promo NP Beograd/Željko Jovanović

Za njega, kako objašnjava, „Očevi i oci“ su jedna duboko intimna i veoma emotivna porodična priča.

– U tom smislu, kroz predstavu bih, pre svega, želeo da ispričamo priču o prestanku jedne građanske porodične loze – istakao je Mićunović, koji je u NP na sceni „Raša Plaović“ s velikim uspehom režirao Kamijevu dramu „Nesporazum“ (2011), i duo dramu „Prah“ (2015), sa Natašom Ninković i Zoranom Cvijanovićem, koja je bila hit i na festvalima u regionu.

„Očevi i oci“ prvi put su objavljeni 1985, a prema rečima umetničke direktorke Drame NP Moline Udovički Fotez, posle bezmalo četrdeset godina, društvenih i političkih preokreta koji su se tokom tog perioda dogodili, sudbine i događaji ovog izuzetnog romana svakako zaslužuju novo pozorišno čitanje, iz ugla pripadnika mlađe srednje generacije. One, koja će sa sasvim drugačijim iskustvom videti epohu o kojoj je reč.

U autorskoj ekipi predstave su i scenografkinja Zorana Petrov, kostimografkinja Marija Marković, kompozitorka Nevena Glušica, a tu su i Ljiljana Mrkić Popović (scenski govor), i Jasna Saramandić (asistentkinja na scenografiji).

Angažman Veljka Mićunovića

Veljko Mićunović diplomirao je pozorišnu režiju na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu, u klasi profesora Egona Savina, a kao asistent sarađivao je s rediteljima Jiržijem Menclom i Paolom Mađelijem.

Režirao je brojne predstave na scenama u Srbiji i Crnoj Gori – “U lovu na bubašvabe“ (Jugoslovensko dramsko pozorište), “Otelo” (koprodukcija festivala Grad teatar Budva, Zetskog doma na Cetinju i sarajevskog festivala MESS), “Revizor”, “Urnebesna tragedija”, “Samoubica” (Crnogorsko narodno pozorište u Podgorica).

Tu su i ostvarenja  “Život je pred tobom”, “Smrt trgovačkog putnika”, “Anđeli čuvari” , “Demokratija” (Beogradsko dramsko), “Kičma”, “Radnička hronika” (Narodno pozorište Subotica), „Garderober“ (Slovensko narodno gledališče Maribor), “Kafka Machine” (Srpsko narodno pozorište u Novom Sadu).

Mićunovićeve predstave izvođene su na Sterijinom pozorju, na Bitefu, Dram – festivalu i Ex pontu u Ljubljani, Festivalu MESS u Sarajevu, Gradu teatru Budvi…, a među priznanjima koje je dobio je i specijalna Sterijina nagrada za režiju.

Kultno delo Slobodana Selenića o građanskoj eliti jednog vremena na sceni Narodnog pozorišta 3
„Očevi i oci“ Ateljea 212 /foto arhiva Ateljea 212

Antologijska predstava „Očevi i ovci“ Ateljea 212 sa glumačkim velikanima

Zanimljivo je da Selenićev roman, uprkos svom značaju, nije doživeo mnogo inscenacija, kao najpoznatija i najuspešnija izdvaja se produkcija Ateljea 212, premijerno izvedena u novoj zgradi juna 1992. godine, u režiji Zorana Ratkovića, i dramatizaciji Nenada Prokića.

Kultno delo Slobodana Selenića o građanskoj eliti jednog vremena na sceni Narodnog pozorišta 4
Foto arhiva Ateljea 212

Ova predstava se danas ubraja u antologijska ostvarenja Ateljea, bila je na sceni do novembra 2000. godine, i doživela je blizu 150 izvođenja.

Nezaboravne likove ostvario je ceo ansambl – Vlastimir Đuza Stojiljković, Tihomir Stanić, Tanja Bošković, Petar Kralj, Rahela Ferari, Mihajlo Bata Paskaljević, Predrag Tasovac, Anita Mančić, Svetozar Cvetković, Mladen Andrejević, Branislav Zeremski, Aljoša Vučković, Milan Caci Mihailović, Ljubiša Bačić.

U glumačkoj ekipi su bili i Milutin Butković, Anica Dobra, Biljana Mašić, Dejan Čavić, Feđa Stojanović, Tatjana Beljakova, Vesna Pećanac, Marina Koljubajev, Nikola Kojo, Zoran Cvijanović, Rastko Janković, Gordan Kičić, Milutin Mima Karadžić, Rastko Lupulović, Aleksandar Gruden…

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari