paja jovanovic i gustav klimtFoto: Promo

Izložba Paja Jovanović i Gustav Klimt. Jedna epoha, dva umetnika, tri muzeja biće otvorena u petak, 13. oktobra u 19h, u Galeriji Matice srpske.

Kako danas vidimo epohu koja je obeležila kraj 19. i početak 20. veka?

Koje su sličnosti naizgled dva različita umetnika – jednog iz Beča, drugog iz Vršca i kako su oni spojili tri muzeja u jednom izložbenom prostoru?

Odgovore na ova pitanja pružiće nova izložba u Galeriji Matice srpske koja od početka godine privlači veliko interesovanje javnosti.

 

Na izložbi Paja Jovanović i Gustav Klimt. Jedna epoha, dva umetnika, tri muzeja predstavljena su tri ženska portreta iz tri muzeja: Galerije Matice srpske, Umetničko-istorijskog muzeja u Beču i Galerije Belvedere:

1. Paja Jovanović, Umetnikova supruga Muni, 1925.

Hermina Muni Jovanović, rođena Dauber, bila je supruga Paje Jovanovića i o njihovom odnosu se ne zna puno, osim da mu je ona bila dugogodišnji model.

Ova Bečlijka u njegov život ušla je u trenutku kada je počeo da se interesuje za portrete i aktove, a nakon umetničke saradnje, u braku su bili četiri decenije.

Ova slika u tehnici ulje na platnu ima dimenzije 98,5 x 74 cm i nalazi se u stalnoj postavci srpske umetnosti 19. veka Galerije Matice srpske.

2. Paja Jovanović, Bečlijka, pre 1905. godine

Kako Muni nije bila jedina lepa žena koju je Jovanović slikao, tako imamo i druga svedočanstva o ovom delu stvaralaštva.

Nije poznato koja Bečlijka je u pitanju, ali se pretpostavlja da je ova misteriozna dama poticala iz nekih plemićkih krugova, sudeći po odeći.

Ova slika do sada nije viđena u Srbiji, a bila je izložena u bečkom Belvedereu uz celu misteriju nedostatka informacija ni od samog autora ni sa druge, istorijske strane.

3. Gustav Klimt, Dama sa lila šalom, oko 1895. godine

Ovo je još jedno delo koje nije bilo izloženo u Srbiji i koje će posetioci imati prilike da premijerno vide u Novom Sadu.

To je jedno slabije poznato delo Klimta, koje je u Umetničko-istorijski muzej u Beču stiglo kao donacija, sasvim slučajno.

Paja Jovanović i Gustav Klimt kao spoj naizgled nespojivog

Ova tri pažljivo odabrana dela, od kojih će dva prvi put biti izložena u Srbiji, ukazuju na sličnosti i razlike među velikim umetnicima, govore o društvenom kontekstu u kojem su nastajali i istovremeno povezuju muzeje iz čijih su kolekcija

U prostoru Galerije Matice srpske se prvi put spajaju stvaralaštvo Paje Jovanovića i Gustava Klimta, pokreću se dijalozi o njihovom umetničkom razvojnom putu, ali i o vezama srpske i austrijske kulture u godini koja prethodi obeležavanju 150 godina diplomatskih odnosa između Srbije i Austrije.

Izložbu Paja Jovanović i Gustav Klimt. Jedna epoha, dva umetnika, tri muzeja prati istoimeni trojezični katalog u čijem sadržaju su uvodni tekstovi Maje Gojković i dr Tijane Palkovljević Bugarski, raspravni tekst dr Snežane Mišić, muzejske savetnice i „povremeno istinite priče“ u tekstu U salonu šešira Oskara Hutera msr Nikole Ivanovića, kustosa.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari