Petrit Halilaj: Tiho povlačenje značilo bi ućutkivanje i brisanje sećanja 1Foto: Stanislav Milojković

Ovim pismom želim ostaviti svedočanstvo o tome šta sam tokom poslednjih meseci doživeo, što me je na kraju nagnalo da u junu mesecu odustanem od učešća na Salonu.

Naravno, ovo je moja strana priče, i znam da postoje i druge perspektive koje treba uzeti u obzir. Što se mene tiče, odluku o odustajanju objavljujem putem otvorenog pisma zbog toga što bi tiho povlačenje samo dodalo još jedan sloj bespomoćnosti u odnosu na ućutkivanje koje sam doživeo tokom ovoga procesa, kao i u odnosu na ućutkivanje i brisanje sećanja i iskustava, koja sežu kroz istoriju. Nadam se da ću ovim činom povlačenja podstaći diskusiju o ograničenjima političkog delovanja u javnim umetničkim institucijama koje finansiraju vlade u državama koje i dalje vode nacionalističke i represivne politike; o mogućnosti da se posredstvom umetničkih praksi uopšte sanja kada izložbeni prostor postaje okvir koji opcrtava granice umetnikovog identiteta pa tako i granice samih snova; kao i širu diskusiju o trenutnoj političkoj situaciji u odnosima Srbije i Kosova – ovo između ostalog piše u otvorenom pismu koje je javnosti uputio umetnik sa Kosova Petrit Halilaj, koji je odustao od učestvovanja na ovogodišnjem Oktobarskom salonu.

Njega su da učestvuje još prošle godine pozvali kustosi Ilarija Marota i Andrea Baćin koji su 58. izdanju, sada bijenalne najznačajnije likovne manifestacije u Srbiji, nadenuli naziv Sanjari. Oktobarski salon, čije je otvaranje, kako mu i ime kaže, planirano za oktobar, organizuje Kulturni centar Beograda.

„Kada je lista umetnika za Sanjare objavljena, Ilarija Marota je primetila da je zemlja mog porekla, Kosovo, izostavljeno iz javnih saopštenja KCB-a. U tekstu su navedeni svi umetnici, uz podatke o godini, mestu i zemlji rođenja, kao i njihovom trenutnom boravištu. U mom slučaju, posle zareza, ime zemlje ostavljeno je prazno, što sam ja – s obzirom na istorijski i trenutni geopolitički kontekst – instinktivno protumačio kao namerno izostavljanje tog podatka. KCB je o ovom izostavljanju odlučivao nezavisno od Ilarije i Andrea, bez prethodne najave, verovatno u nadi da to niko neće uočiti ili oko toga praviti problem“, objašnjava Halilaj šta je dovelo do toga da odustane od učešća na Salonu. „Kao umetnik, zamišljaš da si pozvan na izložbu ne zbog nacionalnosti ili mesta rođenja, već zbog ideja koje se žele afirmisati. Ja bih se složio sa izostavljanjem ako bi ova informacija bila izostavljena za sve umetnike, uz eksplicitnu izjavu organizatora da se žele prevazići podele na nacionalne države i ukaže se na upitnost njihove relevantnosti u okviru određenog umetničkog projekta. Naprotiv, u ovom slučaju je izostavljanje Kosova sa veb stranice KCB-a imalo šire značenje i moglo se razumeti samo kao deo sistematskog političkog ućutkivanja“, ističe umetnik u otvorenom pismu.

Halilaj kaže da mu ne bi bilo prvi put da izlaže u zemlji koja ne priznaje nezavisnost Kosova, ali da je po prvi put odlučio da povuče svoj rad jer su, za razliku od Srbije, tačnije od Kulturnog centra Beograd, u tim zemljama ostavljali naziv teritorije sa koje umetnik dolazi, kao na primer u Španiji, a to je bila praksa i nekih drugih izlagačkih prostora u Beogradu.

„Nakon mog zahteva da se uvrsti Kosovo, KCB je prvo odgovorio uveravanjem da se radilo o tipografskoj grešci, potom je usledilo više izmena da bi konačno dodali Kosovo sa zvezdicom (*Kosovo.) Na veb-sajtu KCB-a, zvezdica je bila povezana sa fusnotom: „Programski odbor 57. Oktobarskog salona doneo je 2018. godine odluku da se nazivu Oktobarski salon ubuduće doda podnaslov Beogradsko bijenale.“ Kao naizgled bezopasan znak, zvezdica je stvarala utisak da se zaista radilo o tipografskoj grešci iskrsloj u tekstu sa kojim nije imala veze. Kao takva lako je mogla proći nezapaženo“, ukazuje Halijaj  uz upozorenje da je „zvezdica na *Kosovo bremenita snažnim političkim implikacijama koje su bile prikrivene na veb stranici“.

„Zvezdica je deklaracija o „statusnoj neutralnosti“ kojom se ponavlja odbijanje Srbije da prizna Kosovo kao nezavisnu državu. Ova zvezdica nikako ne doprinosi ispravljanju posledica represije i genocida koji je Srbija sprovodila na Kosovu tokom čitavog jednog veka, i bilo je bolno susresti se s njom u kontekstu jedne umetničke institucije, koja o tom pitanju možda ima i drugačiji stav“, podvlači kosovski umetnik.

„U pokušaju da se pronađe neutralno rešenje, suočeni sa nemogućnošću dodavanja Kosova, KCB je ponovo modifikovao veb stranicu brišući nazive zemalja kod svih umetnika koji učestvuju na Bijenalu, ostavljajući samo imena gradova iz kojih dolaze. Rekli su da je to najviše što mogu da učine“, navodi Halilaj kako su dalje tekli „pregovori“ između njega i KCB. Ipak, on je i dalje ostao pri odluci da rad povuče smatrajući da će ovo pismo otvoriti neophodnu diskusiju. Ako ništa drugo, Halilajevo povlačenje dovelo je do odluke o brisanju naziva i gradova i država, ostavljaljući uz ime umetnika još samo godinu rođenja. „Ovaj znak koji je ostao kao posledica mog povlačenja predstavlja presedan i model za naredna izdanja bijenala, a nadam se da će imati odjeka i izvan regionalnog konteksta Srbije i Kosova“, zaključio je umetnik.

Saopštenje Oktobarskog salona povodom Halilajevog pisma

Ne možemo da rešavamo pitanja međunarodne politike

„Odbor Oktobarskog salona i Kulturni centar Beograda, kao organizator 58. Oktobarskog salona – Beogradskog bijenala, nisu imali niti imaju nameru da uskraćuju bilo koja prava bilo kome, o čemu svedoči i dosadašnje iskustvo saradnje sa umetnicima koji su rođeni, ili žive i rade na Kosovu ili bilo kojoj drugoj zemlji, kao što nemaju ni mogućnost rešavanja pitanja međunarodne politike. Kao predstavnici javnog sektora nisu u mogućnosti da napišu ime zemlje, koju politika države u kojoj se izložba organizuje, te ni dobar deo međunarodne zajednice, zemlje članice UN, ne priznaju.

Po prvi put nismo uspeli da pronađemo rešenje i žao nam je zbog toga. Spremni smo da ponovo otvorimo dijalog sa umetnikom Petritom Halilajem kako bi eventualno promenio odluku kada je reč o učešću na izložbi 58. Oktobarskog salona – Beogradskog bijenala“, navodi se u saopštenju koje su povodom odluke i otvorenog pisma umetnika sa Kosova Petrita Halilaja izdali Odbor Oktobarskog salona i Kulturni centar Beograda.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari