Gospođa Ajnštajn foto Marijana Jankovicfoto Marijana Jankovic

 – Predstava „Gospođa Ajnštajn“ s Dušankom Glid Stojanović i Goranom Jevtić u naslovnim ulogama govori o kompleksnom odnosu i ljubavi dvoje naučnika i mimo klišea kakvi su poznati kada je reč o ovom paru, saopšteno je na konferenciji za novinare u Narodnom pozorištu u Beogradu.

Autorka dramskog teksta Snežana Gnjidić rekla je da je bila inspirisana pismima koja je na tavanu jedne beogradske kuće otkrio unuk Milevine najbolje prijateljice iz Ciriha a među kojima je prepiska između Mileve i Alberta Ajnštajna i Mileve i njene najbolje prijateljice.

Gnjidić je rekla da se, za razliku od prethodnih ostvarenja o Milevi Marić, ova drama ne bavi osuđivanjem Ajnštajna zbog njegovog odnosa prema Milevi i prema deci koji je bio nemaran, nego složenim odnosom između muškarca i žene.

– Kada govorimo o Milevi Marić Ajnštajn i ostvarenjima koja smo imali prilike ranije da vidimo u TV filmovima i dramama, mi uglavnom pomislimo na ženu koja je izneverena, koja je bila nesrećna, s teškom sudbinom. To je istina, ali ono što sam ja želela da napišem o Milevi Marić na osnovu otkrivenih pisama je njen duh. Mileva je imala smisao za humor. Bila je vickasta, obrazovana, poliglota i veoma se maštovito izražavala. U prvim danima ljubavi s Ajnštajnom to je bila jedna vesela žena, koja je u svim ludostima mogla da ga prati – istakla je Snežana Gnjidić uz konstatacija da će kroz ovu dramu komplikovan odnos dvoje supružnika biti sagledan iz novog ugla.

Direktorka drame Molina Udovički Fotez primetila je da je se ova predstava pre svega bavi pitanjem šta bi bilo kad bi se duše Mileve i Ajnštajna ponovo srele, uz ocenu da je reč o komadu koji je maštovito a nenametljivo režiran i u kome su u prvom planu glumci.

Rediteljka Karin Rosniček, koja je i glumica i osnivačica Teatra iseljenika (Expats Theatre) čiji je cilj predstavljanje nove evropske drame u Americi, napomenula je da je sve što postoji o Milevi Marić pročitala ali da je njen koncept režije bio takav da napravi otklon od stereotipa.

To je, kako je rekla, već poznati istorijski model koji prepoznajemo kod Kamij Klodel, Zelde Ficdžerald, Fride Kalo i mnogih drugih ženskih figura čije delo natkriljuje figura priznatog i poznatog muža.

Rosniček je podsetila da se iz opsežnih istraživanja vidi da je Mileva doprinela stvaranju Ajnštajnove revolucionarne teorije i da je ostala skoro nepoznata sve do objavljivanja lične prepiske koja je bila skrivana decenijama.

Međutim, žučnoj raspravi koja je potom izbila među naučnicima, feministkinjama i biografima u pogledu uloge Mileve Marić u stvaranju Ajnštajnovih teorija ova predstava se ne priključuje u tom smislu da će izneti još jedno mišljenje.

Ovaj komad ne tvrdi da iznosi tačne biografske podatke o Milevi Marić, niti umanjuje genijalnost Alberta Ajnštajna, već umesto toga dvoje protagonista smešta u limbo, prostor zagrobnog života, gde ih vidimo kako ponovo proživljavaju svoju burnu vezu, saradnju na polju nauke i propali brak.

Rosniček, tehnikom ponovnog proživljavanja kao u psihodrami, daje glas Milevi Marić i pruža joj priliku da nas provede kroz svoju traumu – usled oduzimanja, eksploatacije i viktimizacije – kao i da konačno povrati svoj uticaj, naglašeno je juče u Narodnom pozorištu.

Dušanka Glid Stojanović koja igra Milevu rekla je povodom svoje uloge da je najviše promišljala o tome da svako može da ponese onoliko tereta koliko ima snage za to i da je njen lik tom snagom raspolagao.

– Ja Milevu uopšte ne doživljavam kao ženu koja je mnogo patila. Ona je imala jako težak život, ali je za njega imala hrabrosti i kapacitete – rekla je Glid Stojanović dodajući da je „Gospođa Ajnštajn“ emotivno-mentalni-metafizički komad.

– To nas štiti od toga da moramo da imamo fakta ili da nešto tvrdimo da se dogodilo u njihovom istinskom životu zato što imamo slobodu jer u smrti je sve improvizacija – konstatovala je Glid Stojanović dodajući da je ovo možda prvi put da igra lik koji je, na neki način, pametniji od nje.

S tim u vezi palo joj je na pamet da predloži da uzme dvočas iz fizike, ali je zaključila da za tim ipak nema potrebe.

Prema oceni Gorana Jeftića koji igra Ajnštajna, posebnost ove predstave je da je ona, suštinski, priča o tome kako su se dvoje ljudi voleli.

– Ovde ima jako puno ljubavi, jako puno nežnosti. Ovde je ono što je bila jabuka za Njutna, za njih dvoje bila njihova ljubav… I, sve ono što im se desilo u životu, njih dvoje su odatle crpeli prvo posebne, a onda i opšte teorije. Sve ono što se dešavalo u njihovom životu, oni su preneli na nešto što će rasvetliti ovaj svet i zbog čega ćemo im biti zahvalni – zaključio je Goran Jeftić.

Premijera predstave „Gospođa Ajnštajn“ zakazana je za 30. jun od 20.30 na Sceni „Raša Plaović“ u Narodnom pozorištu u Beogradu u okviru Belefa, a repriza je 2. jula.

Autorska ekipa

Rediteljka predstave „Gospođa Ajnštajn“ Karin Rosniček je birala i muziku. Dramaturg je Đorđe Kosić, scenografija je poverena Jasni Saramandić a kostimografija Petri Fotez.

 

Prva proba kamerne opere „Deca“ prema romanu Milene Marković

To je najavio v.d. upravnika Narodnog pozorišta Svetislav Goncić, govoreći o narednim projektima nacionalnog teatra.

To će biti, dodao je, autorski projekat kompozitorke Irene Popović Dragović, u kojem će učestvovati i glumci i igrači.

„Ona će ovaj roman-poemu postaviti na scenu i to će biti prvi put da će neko delo Milene Marković publika gledati kao kamernu operu a ne kao dramu. To je stvarno veliki događaj“, kazao je Goncić.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.