Ploča, kaseta, kompakt disk, digitalno izdanje, pa ponovo ploča – ako cifre ne lažu ljubitelji muzike polako se vraćaju prvom komercijalnom nosaču zvuka. Promene u muzičkoj industriji, koje su počele još ranih sedamdesetih godina pojavom kaseta, nastavile se osamdesetih i devedesetih dolaskom kompakt diska, ipak nisu završene prelaskom na digitalni zvuk u ovom milenijumu. Najveći konkurent prodaji muzike u digitalnom formatu upravo je ploča, prvobitni nosač zvuka zbog kojeg se u ovoj oblasti svojevremeno i stvorila nova industrijska grana.

Prema podacima američke agencije Nielsen Soundscan ukupna globalna prodaja albuma u SAD tokom 2010. godine pala je za 13 odsto, a jedini rast zabeležen je kod prodaje ploča za 14 odsto. Samo u SAD prošle godine je prodato tri miliona vinila, što možda i ne zvuči mnogo kada je u pitanju država sa oko 300 miliona stanovnika, ali ta cifra je najveća još od davne 1991, koja zabeležena kao prva godina u kojoj je kompakt disk u prodaji ubedljivo porazio ploče i kasete. Iako se sve više novih muzičara i grupa opredeljuje da i na vinilu objavi album, ploče su i dalje hit kod kolekcionara retro muzičkih izdanja. Najprodavaniji vinil u SAD prošle godine ponovo je bio „Abbey Road“, legendarni album Bitlsa (bio najprodavaniji i 2005. i 2006). Uprkos tome što ne postoje već četiri decenije čupavci iz Liverpula i dalje su, u prodaji ploča, aktuelniji od Arcade Fire ili The Black Keys, ali i Majkla Džeksona čije je izdanje „Thriller“ (1982) na četvrtom mestu. Najprodavanije izdanje na vinilu za 2009. godinu bio je album „Dark Side of the Moon“ (1973) grupe Pink Flojd. Za digitalnu muziku smatra se da je privilegija najmlađih generacija, pa stoga i ne čudi što je u 2010. singl „Tik Tok“ pevačice Keše najprodavaniji u ovom formatu. Mlada američka pop pevačica ovaj singl je prodala u 12,8 miliona kopija i tako nadmašila najprodavaniji digitalni singl na svetu 2009. godine, „Poker Face“ Lejdi Gage, koji se prodao u tri miliona kopija manje.

Iako se prodaja digitalne muzike povećava iz godine u godinu, kod mnogih menadžera u oblasti šoubiznisa odavno se upalila „crvena lampica“ usled straha da će muzika u bliskoj budućnosti moći da se proda samo pasioniranim kolekcionarima, na ploči ili kompakt disku, sa lepo upakovanim propratnim sadržajem koji će sadržati gomilu fotografija i podataka o albumu i izvođaču, dok će je svi ostali ilegalnim kanalima preuzimati sa svetske mreže. Prva nedelja januara ove godine bila je najlošija u poslednjih pet decenija kada je u pitanju muzička industrija SAD. Najprodavaniji album nedelje imala je američka kantri pevačica Tejlor Svift sa tiražom od samo 52.000 primeraka. Keša je u istom periodu prošle godine prodala čak 152.000 kopija albuma „Animal“. Prethodna najslabija nedelja je zabeležena takođe u januaru, ali 2007. godine, kada je na prvom mestu završio album sa muzikom za film „Dreamgirls“ (60.000 kopija). Međunarodna federacija fonografske industrije (IFPI) u svom izveštaju za prošlu godinu navodi alarmantan podatak da je prodaja muzike u celom svetu prošle godine pala za devet odsto. Prema njihovoj proceni čak 19 od 20 daunloudovanih pesama na internetu su piratizovane, što najviše ugrožava prodaju digitalnih albuma. IFPI tvrdi da bi samo u Evropi zbog piraterije moglo bez posla da ostane 1,2 miliona ljudi do 2015. godine. Prodaja digitalne muzike trenutno čini 29 odsto ukupnog profita kompanija koje se bave muzikom, ali IFPI tvrdi da bi lako moglo da se desi da vinilna izdanja narednih godina preuzmu primat, što bi po njihovim procenama bilo pogubno za muzičku industriju. 

Rok i pop ponovo u trendu

Najprodavaniji muzički žanr u 2010. je rok, čime je prekinuta dominacija hip-hop i RnB zvuka iz prethodnih godina. Po podacima agencije Nielsen Soundscan rok izdanja čine 27 odsto sveukupne svetske prodaje. Na drugom mestu, od ukupno 27 žanrova, je pop muzika s prodajom od 25,4 odsto, a na trećem je hip-hop sa 21,9 odsto. Najveći poraz u 2010. doživeo je rep koji je kupovalo manje od pet odsto ljubitelja muzike.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari