U Mitketovom starovremenom turskom odelu 1

Opera Narodnog pozorišta u Beogradu po definiciji je srpska nacionalna opera. Ako ona ne izvodi dela domaćih autora, ko će?

Naš čuveni muzikolog Nadežda Mosusov skrenula mi je nedavno pažnju na značaj i veličinu Konjovićeve „Koštane“ rečima: „Da Bugari imaju operu kao što je ‘Koštana’, popeli bi se celom svetu na glavu“!!! To samo po sebi govori koliko je važno to što Opera u jubilarnoj 150. sezoni Narodnog pozorišta premijerno izvodi i jedno domaće delo – kaže za Danas bariton Miodrag D. Jovanović, koji večeras na premijeri opere „Koštana“ Petra Konjovića, nastaloj po istoimenom delu Borislava Stankovića, peva ulogu Mitketa.

Ova najpoznatija, po mnogima i najbolja Konjovićeva opera, koju neki muzikolozi smatraju nekom vrstom srpke „Karmen“, na scenu NP vraća se posle 60 godina, a ujedno biće i prvo domaće opersko delo koje se posle jedne decenije izvodi u nacionalnom teatru. Iako za većinu uloga, počev od naslovne Koštane, u novoj produkciji postoji više alternacija, Miodrag Jovanović će za sada jedini pevati Mitketa.

– Moj mlađi kolega, alternacija za ulogu Mitketa, nije nažalost uspeo da se dovoljno dobro spremi za nastup. U svakom slučaju, šansu da se pojavi u ovoj ulozi imaće na jesen. Mislim da postoji još naših pevača koji bi eventualno mogli da pevaju ulogu Mitketa. Ne moraju da su obavezno i članovi kuće. Stvar ne počinje i ne završava se na meni, kao ni na bilo kome drugom ko je nekada pevao ovu ulogu. Ako predstava opstane na repertoaru naše kuće, biće prilike da mnogi, koji to žele i misle da mogu, „obuku“ Mitketovo starovremeno, tursko odelo – kaže Jovanović.

Na pitanje da li mu je to što je Mitke popularan književni i dramski lik, koji publika voli – mnogi se u njemu prepoznaju ili bar bi to želeli, otežalo ili olakšalo umetnički zadatak, Jovanović odgovara da je sa ovom ulogom „isto kao sa fudbalom i politikom, gde svi misle da mogu da budu selektori, ili da budu predsednici vlade i ministri“.

– To otežava rad utoliko što svi „razumeju“ Mitketa i „znaju“ kakav je on zapravo… Olakšava svakako onom ko poznaje delo Bore Stankovića i ko oseća specifičnu atmosferu i duh juga i jugoistoka Srbije. Ako ste pri tom ne samo pevač već i pomalo glumac, ne bi smelo da bude problema u uverljivom tumačenju ovog omiljenog lika – napominje Miodrag D. Jovanović.

Petar Konjović (1883-1970), kompozitor, reditelj, pisac operskih libreta, teatralog, muzikolog i pedagog, koji je ostavio traga i u horskom i orkestarskom dirigovanju, napisao je pet opera i sve su bile zasnovane na književnim delima. U „Koštani“, koju je počeo da radi tokom Prvog svetskog rata, autor je libreta i muzike. Scenski život ovo opersko delo u pet slika počelo je u Zagrebu 1931, nekoliko meseci pre beogradske premijere.

Pre Drugog svetskog rata bilo je popularno širom tadašnje Kraljevine Jugoslavije, kao i u drugim slovenskim zemljama. Konjović je ovu svoju operu dva puta prerađivao – 1940. i 1949, a pripremu nove, pete produkciji „Koštane“, čija premijera takoreći zatvara jubilarnu 150. sezonu u NP, pratio je  problem sa notnim materijalom.

Na pitanje Danasa koja je Konjovićeva verzija „Koštane“ u pitanju, Miodrag Jovanović odgovara da „boji se da na to pitanje može odgovoriti samo maestra Ana Zorana Brajović ili korepetitori Gleb Gorbunov i Srđan Jaraković, bez kojih kvalitetna priprema ovog dela ne bi bila moguća“.

U novoj produkciji „Koštane“, za koju muzikolozi kažu da je istovremeno i folklorna opera i muzička drama, svoju prvu opersku režiju, posle 112 drama i mjuzikla, potpisuje Jug Radivojević, rođeni Beograđanin koji je, kako sam kaže, „odrastao u dvorištu rodne kuće Bore Stankovića, prohodao u vranjskom pozorištu Borinog imena i na njegovoj sceni se krstio“. Režija ove modernističke nacionalne opere je tradicionalna ali, kako je najavljeno, nosi elemente simbolizma, ekspresionizma i brehtovskih efekata, posebno u građenju likova.

Pored Radivojevića, u autorskom timu su: dirigent Ana Zorana Brajević, scenografi Miraš Vuksanović i Jasna Saramandić, kostimograf Katarina Grčić Nikolić, koreograf Vladimir Logunov.

U programskom tekstu koji prati ovu premijeru, muzikolog Nadežda Mosusova objašnjava da sa „Koštanom“ nije u pitanju samo jubilarna proslava NP i srpsko muzičko-scensko delo koje nas prezentuje, već i činjenica da sa ovom operom idemo u susret obeležavanju pedesete godišnjice smrti njenog autora Petra Konjovića.

Podela

Iako su generalne probe pomerile neke procene, na večerašnjoj premijeri Koštanu će pevati Mina Gligorić, a na prvoj reprizi 15. juna Evgenija Jeremić, koja je nedavno u Japanu dobila ulogu Mikaele u Bizeovoj „Karmen“. Na premijeri, pored Miodraga D. Jovanovića i Mine Gligorić, trebalo bi da pevaju i: Nenad Jakovljević (Hadži Toma), Dejan Maksimović (Stojan), Nataša Jović Trivić (Kata), Biljana Jovanović (Stana), Aleksandra Angelov (Salče), Nataša Rašić (Vaska), Darko Đorđević (Arsa)… U predstavi će učestvovati Orkestar, Hor, Balet i Operski studio NP. Na prvoj reprizi lik hadži Tome pevaće Nebojša Babić.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari