Novine ne vode spoljnu politiku 1Foto:Stefana Savić (arhiva)

Vu je u tekstu, između ostalog, napisao da je Tajvan „jedan od uzora među demokratijama u svetu koji je uspešna priča u obuzdavanju pandemije … i dalje sprečavan da participira i razmenjuje iskustva u okviru sistema Ujedinjenih nacija. Razlog: Narodna Republika Kina nastavlja da sprovodi pritisak na UN“. On je naveo i da „za 23,5 miliona ljudi na Tajvanu, svaki pristup prostorijama UN je zabranjen. Tajvanski novinari takođe ne mogu da izveštavaju sa sastanaka UN.“

Ministarstvo spoljnih poslova Srbije je u saopštenju na svom sajtu istog dana objavilo da je „tekst u potpunoj suprotnosti sa državnom politikom Srbije koja dosledno i principijelno podržava politiku ‘jedne Kine’ i teritorijalni integritet Kine. Republika Srbija ne priznaje državnost Tajvana i smatra ga neodvojivim delom Narodne Republike Kine, a centralnu Vladu u Pekingu jedinom legitimnom Vladom kineskog naroda“.

„Objavljivanje ovakvih tekstova narušava ugled i spoljnopolitičku poziciju Republike Srbije“, tvrdi se u saopštenju srpskog ministarstva.

Portparol ambasade NR Kine u Srbiji juče je objavio da „1. septembra jedan srpski medij je objavio članak šefa Odeljenja za inostrane poslove administracije Demokratske napredne stranke Tajvana Wu Zhaoxie-a, koji otvoreno zagovara ‘nezavisnost Tajvana’ i takozvano pristupanje Tajvana Ujedinjenim nacijama i Svetskoj zdravstvenoj organizaciji“.

„Na svetu postoji samo jedna Kina i Tajvan je jedan njen deo, nema govora o ulasku Tajvana u Ujedinjene nacije. Svetska zdravstvena organizacija je posebna organizacija u sklopu Ujedinjenih nacija čije su članice suverene zemlje i u vezi sa pitanjem oko Tajvana treba da se drži rezolucija Generalne skupštine UN-a“, navodi se u saopštenju ambasade.

„Objavljivanje ovakvih tekstova predstavlja nepoštovanje i suvereniteta Kine i međunarodnog konsenzusa. Visoko cenimo što Vlada Republike Srbije snažno podržava princip ‘Jedna Kina’ i odlučno se protivi ‘nezavisnosti Tajvana’ „, napisao je portparol kineske ambasade.

Spoljnopolitički novinar Milan Mišić kaže za Danas da je objavljivanje ličnog stava Vua na neki način delikatno, te da mediji imaju pravo da plasiraju takve tekstove uz obavezu da pruže kontekst, u konkretnom slučaju da objasne „šta je status Tajvana, odnosi sa Kinom“. Deo konteksta u kojem dolazi izjava Vua, kaže, jesu događaji u Hongkongu zbog nedavno usvojenog zakona o bezbednosti. „Meni je mana samo to što ste objavili stav zvaničnika, čime mu dajete prostor i neku vrstu slaganja“, navodi Mišić.

On, međutim, kaže da „reakciju našeg ministarstva čitam kao nešto što je iznuđeno pritiskom Kine, verovatno ovdašnjeg ambasadora“. „Moja osnovna reakcija i viđenje je da je naše ministarstvo reagovalo zbog toga što je protiv tog članka protestovala Kina“. Na konstataciju Danasa da takva saznanja nema, Mišić kaže da je takav razvoj događaja lako zamisliti.

„Mi smo slobodna zemlja, ne postoji cenzura štampe kod nas. Ne vodite vi spoljnu politiku. Kina će biti nezadovoljna, pa šta sad? Ne uređuje Kina vaše novine nego vi“, kaže za Danas bivši srpski diplomata koji je želeo da ostane anoniman.

close
Novine ne vode spoljnu politiku 2

Prijavite se za
NJUZLETER

Svake subote u formi mejla biće Vam dostupan pregled nedelje koji za Vas biraju i komentarišu kolumnisti Danasa.

Vaša email adresa biće korišćena isključivo za potrebe slanja njuzletera u skladu sa Politikom privatnosti.

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.