Uveliko se pregovara o Kosovu "iza kulisa" 1

On je istakao da su „svi govorili da se to ne može objaviti, međutim, prvi put u poslednjih dvadeset pet godina biće uspostavljeni direktni letovi između Srbije i Kosova“, izražavajući zahvalnost ambasadorima Robertu O’Brajenu i Ričardu Grenelu.

Tramp je uz tvit „podelio“ fotografiju sa ceremonije potpisivanja sporazuma, održane u američkoj ambasadi u Berlinu.

Navedeni sporazum potpisala je delegacija Ministarstva privrede Srbije sa predstavnicima kompanije „Lufthanza“, u prisustvu Grenela, američkog ambasadora u Nemačkoj i specijalnog izaslanika predsednika SAD za dijalog Beograda i Prištine, i O’Brajena, američkog savetnika za nacionalnu bezbednost.

Jedan od uslova da sporazum bude sproveden jeste ukidanje taksi na srpsku robu koje je pre više od godinu dana uvela kosovska vlada.

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je za RTS da je nemoguće da Er Srbija saobraća na liniji Beograd – Priština.

Kako je naglasio u obraćanju novinarima u Davosu: „Morala bi Er Srbija da potpiše sva dokumenta sa državom Kosovo. Morala bi da potpiše ugovor sa aerodromom Adem Jašari, pa i Kosovom kao državom, da priznamo da nije pod našom kontrolom donji vazdušni sloj… Ne može Er Srbija da sleće na aerodrom Adem Jašari…

Zato smo tražili i borili se da umešamo Kfor, da imamo posrednika, nekog koji je Rezolucijom UN predviđen za taj prostor.

Vučić se javno zahvalio Grenelu O’Brajenu „na energiji i trudu“ koji su uložili u postizanje tog dogovora, kao i Trampu „na interesovanju“.

O’Brajen je „retvitovao“ Vučićev tvit, a Grenel se putem Tvitera zahvalio predsedniku Srbije „na Vašoj posvećenosti i prijateljstvu“.

Obnavljanje avio-linije Beograd – Priština diplomatski izvori Danasa tumače kao dokaz da se „u zatišju“ briselskih pregovora o pronalaženju konačnog rešenja za Kosovo „uveliko pregovora iza kulisa, uz aktivnu ulogu Vašingtona“.

„Grenel i O’Brajen su ljudi od najvećeg Trampovog poverenja, i predstavljaju deo vašingtonske administracije koja bi pristala i na podelu Kosova, ukoliko se o tome prethodno dogovore Beograd i Priština. U narednim mesecima biće nastavljeno pojačano angažovanje SAD na rešavanju kosovskog problema. Postizanje sporazuma predstavljalo bi dvostruku dobit za Trampa – time bi on zabeležio ogroman spoljnopolitički poen na međunarodnoj sceni tokom nadmetanja za drugi predsednički mandat, a i umanjio bi se uticaj Rusije, glavnog spoljnopolitičkog rivala Amerike, na Srbiju“, preciziraju diplomate.

Naim Leo Beširi, izvršni direktor Instituta za evropske poslove, ocenjuje za Danas da je dogovor Beograda i Prištine o uspostavljanju redovne avionske linije između dva grada „dobar signal – posle više od godinu dana gotovo ugašenog dijaloga u kojem posreduje EU“.

– Ambasadori SAD O’Brajen i Grenel kao i dve strane uspeli su da se dogovore da niskotarifna avio-kompanija Evrovings u vlasništvu nemačke Lufthanze saobraća na redovnoj liniji na relaciji Beograd – Priština posle više od 20 godina. Sprovođenje dogovora uslovljeno je nastavkom pregovora, odnosno ukidanjem carina kako je najavilo resorno ministarstvo u Srbiji. U februaru 2017, kada je formirana radna grupa kao posledica Briselskog sporazuma, pored uspostavljanja linije, u pregovorima se očekivalo i da se povrati radar na Kopaoniku za civilne i vojne potrebe koji je uklonjen posle bombardovanja, da SMATSA (Kontrola letenja Srbije i Crne Gore) konkuriše za nadzor vazdušnih usluga na Kosovu, koje od 2013. obavlja mađarska kompanija, i da Er Srbija koja posluje u sastavu Etihada iz Ujedinjenih Arapskih Emirata ima redovnu liniju ka Prištini, objašnjava Beširi.

Naš sagovornik napominje da „kako su pregovori obavijeni velom tajne, nisu ni izloženi ocenama javne odgovornosti, pa će nemačka kompanija, umesto kompanije iz Srbije ili sa Kosova, rukovoditi letovima“.

– Imajući u vidu činjenicu da prištinski aerodrom ima oko dva i po miliona putnika godišnje, treba očekivati da deo putnika preseda u Beogradu u budućnosti, ali je veća verovatnoća da će se konekcije praviti sa nemačkim gradovima osim ukoliko Er Srbija ne napravi drugačiji dogovor sa Evrovingsom i Lufthanzom. Za sada nam ostaje da se nadamo da su dogovori napravljeni u dobroj veri i da će napredovanje Kosova ka EU naterati kosovske vlasti da liberalizuju tržište avio-prevoza i da Er Srbija počne da leti iz Prištine posle duge pauze. Do tada, ostaje nam da se radujemo da se još jedna pokidana veza između dva naroda uspostavlja, ističe Beširi.

Naredni koraci

Portal Sputnjik prenosi da će Srbija o nameri da se obnovi avio-linija između Beograda i Prištine zvanično obavestiti Unmik i Kfor, koji je u skladu sa Rezolucijom 1244 Saveta bezbednosti UN i Vojnotehničkim sporazumom iz Kumanova zadužen za kontrolu i koordinaciju u vazdušnom prostoru iznad južne srpske pokrajine. „Da bi došlo do realizacije Pisma o namerama biće potrebno da se u narednom periodu sa Kforom postignu odgovarajući tehnički sporazumi koji se odnose na uobičajene procedure za odvijanje avio-saobraćaja, u skladu sa važećim domaćim propisima i Rezolucijom 1244 SB UN. Da bi do leta između Beograda i Prištine zaista došlo, neophodno je da Vlada privremenih institucija samouprave u Prištini bez odlaganja ukine anticivilizacijske takse od 100 odsto na robu iz Centralne Srbije i BiH, da počne da sprovodi brojne preuzete obaveze i da se vrati za sto u dijalogu pod pokroviteljstvom EU“, precizira taj portal.