Proveli 11 godina u vazduhu od početka 2022: Analiza Gardijana o avio izletima direktora, oligarha... 1Foto: EPA-EFE/ENNIO LEANZA

Privatni avioni koji su u vlasništvu 200 poznatih ličnosti, izvršnih direktora, oligarha i milijardera proveli su ukupno 11 godina u vazduhu od početka 2022, pokazala je analiza Gardijana.

Među mlaznjacima koji najviše zagađuju na listi se našao širokotrupni avion Boeing 767 u vlasništvu Rolingstonsa. Procenjuje se da je emitovao oko 5.046 tona ugljen dioksida (CO2), što je ekvivalent tome da se obavi 1.763 povratnih letova od Londona do Njujorka u ekonomskoj klasi.

Avion u vlasništvu Lorensa Strola, milijardera vlasnika tima Aston Martin Formule 1, zabeležio je ukupno 1.512 letova od početka 2022. Njegov privatni avion, uključujući dva helikoptera, takođe je napravio najviše putovanja od 15 minuta ili manje.

Trideset devet aviona povezanih sa 30 ruskih oligarha – uključujući Romana Abramoviča, Leonida Mihelsona i nedavno preminulog vođu Vagnerove grupe Jevgenija Prigožina – bilo je odgovorno za emitovanje 30.701 tona CO2 (ekvivalentno ukupnom prosečnom ugljeničnom otisku od oko 1.000 Rusa).

Značajna manjina nehelikopterskih letova – oko jedan od šest – obavljena je za putovanja na kratke udaljenosti od pola sata ili manje.

Nalazi Gardijana prate nagli porast upotrebe privatnih aviona od pandemije Covid-19. Prošle godine, aktivnost privatnih aviona u Evropi bila je na najvišem nivou od vrhunca iz 2007. a prognoze ukazuju da će prodaja privatnih aviona ove godine verovatno dostići najviši nivo ikada.

Mnoge mlaznjake su možda koristili i prijatelji, porodica ili poslovni saradnici ili su ih pozajmili drugim pojedincima.

Neke poznate ličnosti, kao što je pevačica Tejlor Svift, koja je takođe bila uključena u analizu, izgleda da su dramatično promenile svoje ponašanje nakon što su prozivane zbog preteranog korišćenja privatnih aviona.

Njen avion je primećen u vazduhu u proseku 19 puta mesečno između januara i avgusta 2022. Otkako je dobio negativan publicitet, njegova prosečna učestalost letova je pala na nešto više od dva mesečno.

Portparol Svift je rekao: „Pre nego što je turneja počela u martu 2023, Tejlor je kupila više nego duplo više karbon kredita potrebnih da nadoknadi sva putovanja na turneji“.

Niko od ostalih poznatih ličnosti i poslovnih ljudi pomenutih u ovom tekstu nije želeo da komentariše.

Brojke su zasnovane na podacima o letovima iz baze podataka OpenSky koju su vodili volonteri i koristili su javno dostupne kalkulatore emisija iz Conklin & de Decker i Eurocontrol za procenu potrošnje goriva i emisija.

Otprilike 27.793 leta u skupu podataka za 2022. odgovorni za procenjenih 257.673 tona CO2 i predstavljaju samo 0,5 odsto od procenjenih 5,3 miliona privatnih letova te godine.

Podaci su deo Gardijanove serije koja se bavi nejednakošću ugljenika koja pokazuje zapanjujuće razlike, ne samo između bogatijih i siromašnijih nacija, već i između bogatih i siromašnih unutar pojedinih zemalja.

Emisije milijardera u potrošnji dostižu hiljade tona godišnje, a transport, uključujući privatne avione i jahte, ubedljivo najveći doprinosi, prema novom izveštaju Oksfama o nejednakosti ugljenika.

Transport takođe pokreće velike emisije ugljenika srednje klase. Podaci Međunarodne agencije za energetiku o emisiji CO2 po osobi u 2021. u desetak velikih zemalja pokazuju da 10 odsto najbogatijih ljudi u mnogim zemljama izaziva do 40 puta više emisija ugljenika koji zagrevaju klimu od najsiromašnijih 10 odsto.

Transport, posebno upotreba automobila, je glavni faktor u ovim ogromnim emisijama: 20-40 puta veće nego za najsiromašnijih 10 odsto u analiziranim zemljama.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari