Zašto su avio-kompanije Željka Mitrovića i Nikole Petrovića ostale bez sertifikata? 1foto Miroslav Dragojević Danas

Zbog sumnji da ozbiljno krše pravila EU o vazdušnom saobraćaju, nadležna Evropska agencija za bezbednost vazdušnog saobraćaja (EASA) pokrenula je istragu, tačnije reviziju dozvola za tri srpske privatne avio-kompanije čiji su vlasnici bliski vrhu vlasti u Srbiji.

Umesto da bude sprovedena detaljna istraga u Srbiji, pokušano je da se sve gurne pod tepih tako što su umesto dokumentacije, koju je tražila EASA, ovoj agenciji vraćene dozvole za komercijalno letenje na prostoru Evropske unije.

Radar, koji je prvi izvestio da su ove kompanije ostale bez dozvola, saznao je i koje su sumnje predstavnici EASA izneli na sastanku sa nadležnima u Direkciji za civilno vazduhoplovstvo (DCV) Srbije. Najvažnije sumnje EASA su da su Star Fly Wings u vlasništvu Nikole Petrovića, kuma predsednika Srbije Aleksandra Vučića, kao i dve kompanije – Air Pink i Air Emeralds – čiji je suvlasnik Željko Mitrović, medijski poslušnik predsednika, falsifikovali dužinu letenja i da su prevozili oligarhe iz Rusije bliske režimu Vladimira Putina.

Zbog sumnje da su prevozili sumnjiv teret, ali i ruske oligarhe, od kojih se, kako se pretpostavlja, jedan nalazi i na međunarodnoj poternici, za ove srpske avio-kompanije interesovanje su pokazale i druge evropske agencije.

To je izazvalo probleme i u Srbiji. Prinudno zaustavljanje rada oštetilo je i neke srpske biznismene, koji su svoje avione po različitim ugovorima davali na korišćenje ovim kompanijama.

Među tim biznismenima ima onih koji su bliski vlastima, kao što su Ivan Bošnjak, suvlasnik Milenijum tima i još nekoliko firmi i Ostoja Mijailović, vlasnik Britiš motorsa i predsednik Sportskog društva Partizan i istoimenog košarkaškog kluba. Svoje avione imali su i Miroslav Mišković, vlasnik Delte i Rodoljub Drašković, vlasnik Swisslion Takovo.

Gubitak nije samo u izgubljenim komercijalnim letovima tih vazduhoplova, već i u vrednosti samih aviona, jer zbog sumnji u tehničku ispravnost oni teško mogu da se koristi i u privatne svrhe na teritoriji EU.

Zbog sumnji EASA koja otvara pitanje bezbednosti ovih aviona, razloga za nezadovoljstvo imaju i brojni putnici koji su ih koristili. Od ruskih oligarha, poznatih sportista, do zvaničnika Srbije, među kojima je i Aleksandar Vučić, do kontroverznih biznismena, poput Zvonka Veselinovića, čija povezanost sa ovim avio-kompanijama možda i nadilazi ulogu putnika.

Prva sumnja EASA, ukoliko bi bila tačna, predstavlja ozbiljno kršenje propisa o avio-saobraćaju. Naime, sumnja se da su ove tri kompanije netačno predstavljale, odnosno umanjivale sate letenja svojih aviona.

To bi značilo da avioni nisu slati na strogo propisane servise kada je za njih bilo vreme, na osnovu stvarnih sati letenja, već kasnije, na osnovu lažno prikazane evidencije trajanja letova. Obavezni servisi i zamena delova aviona su veoma skupi, a njihovo izbegavanje i odlaganje može troškove za flotu od 19 aviona na godišnjem nivou da smanji i za više miliona evra.

Nelojalna konkurencija

Postoji sumnja i da su ove kompanije zbog izbegavanja redovnih servisa nudile damping cene, niže od konkurencije. Radar je imao uvid u specijalizovani zatvoreni sajt Avinode gde brokeri i avio-kompanije iz celog sveta oglašavaju prodaju letova.

Tako se vidi na primer da Air Pink i Star Fly Wings pojedinačnu kartu na relaciji Beograd – Milano prodaju po ceni od 4.150 do 6.500 evra, a da velika većina drugih kompanija nudi cenu od 10.550 do 11.200 evra. Navodno je provera EASA inicirana pre oko godinu dana zbog prijave jedne francuske avio-kompanije da su ove tri srpske firme damping cenama stvarale nelojalnu konkurenciju.

U pilotskim krugovima spominje se i neuspela prodaja jednog od aviona ove tri sporne srpske firme jednoj švajcarskoj avio-kompaniji. Švajcarci su navodno posumnjali u ispravnost dokumentacije kupljenog aviona, pa je prvobitni vlasnik, da bi izbegao sudski spor, morao da ga ponovo otkupi i to po ceni većoj za 3,3 miliona evra od one po kojoj ga je prvobitno prodao za 2,6 miliona evra.

Uz to, u EASA sumnjaju i da su posade, pre svega piloti, ove tri kompanije upravljali avionima duže nego što je to dozvoljeno. Sada su brojni piloti i drugo osoblje, koji nisu odgovorni za nastalu situaciju, suočeni sa gubitkom posla o čemu ih je na sastanku poslednjeg dana februara 2024. obavestio medijski magnat Željko Mitrović.

Neki od pilota koji su želeli da ostanu anonimni tvrde da su za školovanje za upravljanje avionima ovih kompanija plaćali više nego što to košta u inostranstvu.

Do svih informacija Radar je došao ukrštajući brojna nezvanična svedočenja pojedinih aktera, pilota i ljudi iz vazduhoplovstva, sa malobrojnim dostupnim podacima.

Ceo tekst pročitajte na sajtu nedeljnika Radar.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari