Da li kriza s Boingom utiče i na evropske avio-kompanije? 1Foto: EPA-EFE/ VALDA KALNINA (Ilustracija)

Nakon što je skoro došlo do katastrofe Boinga 737 MAX 9, taj model je sada pod pomnim nadzorom američkih vlasti. Da li incident ima posledice i po evropske avio-kompanije i putnike?

Koliko je aviona tog tipa u upotrebi u svetu?

Zbog incidenta s Boingom 737 MAX 9 koji se dogodio 6. januara, američka avio uprava FAA uvela je zabranu letova za 171 avion iz te serije u SAD. Prema podacima službe za analizu avio-saobraćaja „Cirium“, u svetu je u pogonu oko 215 aviona tog tipa. Flota Junajted erlajnsa ima 79 takvih aviona, što je čini najvećom na svetu. Aljaska erlajns koristi 65 aviona tog tipa.

Osim Junajted erlajnsa i Aljaska erlajnsa, Boingom 737 MAX 9 između ostalih leti i Kopa erljans iz Paname. Aeromeksiko, Flajdubai, kazahstanski avio-prevoznik SCAT, Turkiš erlajns, Ajslender i indonežanski prevoznik Lajon er takođe su koristili nekoliko aviona Boing 737 MAX 9. Nemačka Lufthanza, prema rečima portparolke te kompanije, ne koristi Boing 737 MAX 9 i nije ga naručila.

Kako je reagovala Evropska agencija za bezbednost avio-saobraćaja?

Evropska agencija za bezbednost avio-saobraćaja (EASA) preuzela je američku zabranu letenja za Boing 737 MAX 9, navodi se u saopštenju EASA. Međutim, agencija dodatno naglašava da, prema njenim saznanjima, nijedan avio-prevoznik u državama-članicama EASA ne koristi avion te posebne konfiguracije. Članice EASA su države EU, kao i Island, Lihtenštajn, Norveška i Švajcarska. Britanska avio-uprava CAA takođe je saopštila da taj tip aviona nije u upotrebi u Velikoj Britaniji.

Šta je posebno u vezi s tim određenim tipom aviona?

Boing 737 MAX 9 proizvodi se u nekoliko verzija, koje se razlikuju po broju sedišta. Ako se odabere verzija s većim brojem sedišta, povećava se broj potrebnih izlaza za slučaj opasnosti. Taj model je standardna verzija Boinga 737 MAX 9. Postoje i verzije za manji broj putnika. Jedan takav modela je koristila Aljaska erlajns.

U konfiguraciji u kojoj je došlo do oštećenja, izlaz u sredini kabine zamenjen je držačem sedišta, ukazuje EASA. Tu vrstu obično koriste avio-kompanije koje lete s manjim brojem putnika. Kod njih dodatni izlaz nije neophodan da bi se ispunili bezbednosni zahtevi za evakuaciju, navodi se.

Takva ploča za izlaz u slučaju nužde pričvršćena je na avion s dvanaest držača. Četiri šrafa sprečavaju pomeranje po vertikali. „Vrata su se pomerila na gore i odmakla se od graničnika, što je prouzrokovalo pucanje držača“, objasnio je Klint Krukshenks, inženjer Nacionalnog odbora za bezbednost saobraćaja (NTSB).

Šta rade avio-kompanije?

Avio-kompanija Ajselender objavila je u ponedeljak da nije pogođena zabranom letenja Boinga 737 MAX 9. „Potvrđeno je da je problem povezan s opremom koja nije deo Ajslenderove konfiguracije Boinga 737 MAX 9“, citirala je novinska agencija Rojters portparola te avio-kompanije. Ajslender ima četiri aviona tog tipa, ali svi oni imaju izlaze za slučaj opasnosti.

Isto je i kada je reč o verziji kojom leti Lajon er – ali avioni te kompanije ipak za sada ostaju na zemlji. U jesen 2018. godine srušio se avion kompanije Lajon er tipa 737-8 Max, a svi putnici i članovi posade su poginuli.

Turkiš erlajns objavio je da proverava svojih pet aviona. Dok se tehnička istraga ne završi i ne preduzmu mere koje zahtevaju vlasti, Turkiš erlajns je odlučio da povuče iz saobraćaja pet svojih Boinga 737 Max 9, objavio je informativni portal „Aerotelegraf“ citirajući predstavnka Turkiš erlajnsa.

Šta sledi za Boing?

Trenutno se čini da bi uočeni nedostaci potencijalno mogli da predstavljaju ozbiljniji problem. Avio-kompanija Aljaska erlajns, kao i Junajted erlajns, otkrili su labave šarafe i delove za pričvršćivanje i na drugim svojim avionima. NTSB se sada najpre koncentriše na pogođeni avion, ali, kako istraga bude napredovala, neće oklevati da podnese sveobuhvatnije bezbednosne preporuke ako bude bilo potrebno, rekla je šefica agencije Dženifer Homendi.

„Moramo pre svega da saznamo šta se dogodilo s tim avionom“, rekla je Homendi i dodale da će, ako postoji veliki problem u celom sistemu ili u kompletnoj floti, NTSB izdati hitnu bezbednosnu preporuku za rekonstrukciju i uvođenje promena u avionu.

Kakve posledice incident ima na reputaciju Boinga?

Bezbednosni incidenti u poslednjih nekoliko godina postaju sve veći problem za tu američku kompaniju. Prošlog decembra, Boing je dao nalog da se proveri imaju li noviji 737 Max-Jets labavih spojeva.

Ranije je bilo problema zbog grešaka u proizvodnji kod dobavljača „Spirit aerosistems“.

Šef Boingovog velikog kupca Rajanera, Majkl O’Liri, u intervjuu za „Fajnenšel tajms“ pozvao je američku kompaniju da poboljša kontrolu kvaliteta. Niskobudžetni prevoznik Rajaner upravlja flotom od 737 aviona. S flotom je sve u redu, tvrdi O’Liri, „ali nam ipak nije potreban ovakav kratkoročni problem s reputacijom.“


Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari