Foto: Radio Slobodna Evropa

Odluka je doneta nakon što je moskovski gradski sud odredio 13. decembra da se odbije žalba RSE koja je upućena nakon odluke Okružnog suda od 21. avgusta da kazna ostane na snazi.

Novčana kazna izrečena je na osnovu toga što su sudovi utvrdili da RSE nije ispunila obavezu da izveštava o svom radu u Rusiji nakon što je Ministarstvo pravde u decembru 2017. godine RSE i nekoliko njegovih odeljenja odredilo kao „strane agente“.

Označavanje RSE kao stranog agenta zasniva se na zakonu koji je predsednik Rusije Vladimir Putin potpisao u novembru 2017. godine i koji je omogućio vladi da primeni tu oznaku na medije koji primaju sredstva iz inostranstva, podvrgavajući ih istim zahtevima kao i nevladine organizacije koje primaju sredstva iz inostranstva.

RSE je, kako navode, platio kaznu, ali tvrdi da nije bio u mogućnosti da ispuni zahtev o izveštaju do 15. aprila, jer je Ministarstvo pravde, uprkos ponovljenim zahtevima, propustilo da dostavi obrasce i pravovremeno iznese detalje postupka izveštavanja. Službene instrukcije za izveštavanje za ne-ruske pravne subjekte kao što je RSE objavljene su tek 16. aprila.

Ekspanzija ionako već kritikovanog zakona o „stranim agentima“ i uključivanje medija u tu kategoriju izazvala je oštre kritike zapadnih vlada i aktivista za ljudska prava koji tvrde da se Kremlj time služi zarad suzbijanja informacija, podsećaju na sajtu RSE.

„Odluka Gradskog suda u Moskvi je poslednji napor ruskih vlasti da onemogući rad naše kompanije, a posebno rad naših novinara u Rusiji“, izjavila je v.d. predsednika RSE Dejzi Sindelar.

„Naš posao je da pružimo uravnoteženo i objektivno izveštavanje o događajima u Rusiji i svetu“, dodala je Sindelar. „Bilo kakva sugestija da su naši novinari agenti bilo koje vlade je lažna.“

Ruski zvaničnici su rekli da je širenje zakona o „stranim agentima“ na medije bio „simetrični odgovor“ nakon što je od RT-a, satelitske televizije koju podržava Kremlj, zahtevano da registruje svoju američku radnu jedinicu prema Zakonu o registraciji stranih agenata. Američke obaveštajne službe su optužile RT za širenje propagande.

Rusko Ministarstvo pravde proglasilo je Radio Slobodna Evropa/Radio Sloboda, Glas Amerike, te nekoliko pridruženih medijskih servisa „stranim agentima“, u decembru 2017. godine.

U saopštenju na web stranici tog ministarstva tada je navedeno da su Radio Slobodna Evropa, Glas Amerike, televizijski kanal Current Time (Aktualne teme), potom Tatar-Baškirski servis RSE, Sibir Reality, Ideal Reality, Faktograf, Kavkaz Reality i Krim Reality, „strani masovni mediji koji funkcionišu kao strani agenti“.

Američki zvaničnici tvrde da se američki i ruski zakoni znatno razlikuju i da Rusija koristi svoje zakonodavstvo o stranim agentima da ućutka neslaganje i obeshrabri slobodnu razmenu ideja.

RSE je privatna, neprofitna organizacija finansirana grantom američkog Kongresa, koju nadgleda Američka agencija za globalne medije (USAGM), supervizor vladinih civilnih radiodifuznih i medijskih operacija. Zakon SAD-a garantuje uređivačku nezavisnost RFE/RL, uspostavljanjem informativnog zaštitnog zida između RFE/RL i američke vlade.

Povezani tekstovi