Šef stanice optužen za železničku nesreću u Grčkoj u kojoj je poginulo 57 ljudi 1Foto: EPA-EFE/ACHILLEAS CHIRAS

Šef stanice optužen je danas da je izazvao najsmrtonosniju železničku nesreću u Grčkoj, okvaifikovanu kao ubistvo iz nehata i pritvoren do suđenja, dok se premijer Kirijakos Micotakis izvinio zbog bilo kakve odgovornosti koju bi grčka vlada mogla snositi za tragediju.

Istražni sudija i tužilac složili su se da se protiv železničkog službenika podnese optužnica u više tačaka za ubistvo, nanošenje telesnih povreda i ugrožavanje bezbednosti u saobraćaju.

Najmanje 57 ljudi, od kojih su mnogi bili mlađi od 20 godina, poginulo je kada su se u utorak uveče čeono punm brzinom sudarili putnički i teretni voz severno od grada Larise, u centralnoj Grčkoj.

Navodno je 59-godišnji šef stanice usmerio na isti kolosek ta dva voza koji su išli u suprotnim smerovima. O je danas sedam ipo sati svedočio o događajima koji su doveli do nesreće, a potom je podignuta optužnica i naređeno je da bude u pritvoru.

„Moj klijent je svedočio istinito, bez straha da će ga to inkriminisati“, rekao je novinarima Stefanos Pancarcidis, advokat šefa stanice i dodao da je odluka o pritvoru bila očekivana, s obzirom na važnost slučaja.

Pancarcidis je implicirao da, pored njegovog klijenta, i drugi dele krivicu, rekavši da bi sudije trebalo da istraže da li je u Larisi u vreme sudara trebalo da radi više od jednog šefa stanice.

„On je 20 minuta sam bio zadužen za bezbednost (vozova) u celoj centralnoj Grčkoj“, rekao je advokat o svom klijentu.

Grčki mediji su javili da automatizovani sistem signalizacije u oblasti nesreće nije funkcionisao, što je omogućilo grešku šefa stanice. Šefovi stanica duž tog dela glavne magistralne linije u Grčkoj komuniciraju jedni s drugima i sa mašinovođama preko dvosmernog radija, a skretnicama se upravlja ručno.

Premijer je obećao brzu istragu sudara i rekao da će novi grčki ministar saobraćaja objaviti plan za poboljšanje bezbednosti. Kada se posle prolećnih izbra formira novi sastav Skupštine Grčke, biće imenovana komisija koja će istražiti decenije lošeg upravljanja železničkim sistemom, rekao je Micotakis.

U prvoj izjavi od srede, Micotakis je rekao da je nesreća posledica „tragične ljudske greške“. Opozicione stranke su se odbacile tu ocenu, optužujući premijera da pokušava da prikrije ulogu države i da od neiskusnog upravnika stanice pravi „žrtveno janje“.

„Dugujem svima, a posebno rodbini žrtava, veliko izvinjenje, kako lično, tako i u ime svih koji su godinama upravljali zemljom“, napisao je Micotakis u nedelju na Fejsbuku. „U 2023. godini, nezamislivo je da se dva voza kreću različitim smerovima na istom koloseku i da niko to ne primećuje. Ne možemo, ne želimo i ne smemo da se krijemo iza ljudske greške“, napisao je premijer.

Grčke železnice koje je 2017. kupilo italijansko državno železničko preduzeće „Ferrovie dello Stato Italiane“, dugo su imale problema zbog hroničnog lošeg upravljanja, uključujući ogromnu potrošnju na projekte koji su na kraju napušteni ili značajno odloženi, izvestili su grčki mediji o domaćoj železničkoj kompaniji „Helenik Reilvejs“ u milijardama evra duga, s radovima na održavanju koji su odloženi.

Penzionisani sindikalni vođa železničara Panajotis Paraskevopulos rekao je atinskom listu „Katimerini“ da se sistem signalizacije u oblasti koju nadgleda šef stanice u Larisi pokvario pre šest godina i da nije popravljen.

Policija i tužioci nisu identifikovali šefa stanice, u skladu s grčkim zakonom. Međutim, „Helenik Reilvejs’, a ranije OSE, otkrio je ime šefa stanice, u saopštenju o suspendovanju inspektora te kompanije koji ga je imenovao.

Grčki mediji su izvestili da je šef stanice, bivši portir u železničkoj kompaniji, 2011. prebačen na posao u Ministarstvu prosvete, kada su grčki kreditori zahtevali smanjenje broja zaposlenih u javnom sektoru. Taj 59-godišnjak je vraćen u železničku kompaniju sredinom 2022. i počeo je petomesečni kurs obuke za šefa stanice.

Po završetku kursa, 23. januara je raspoređen u Larisu, po sopstvenoj objavi na Fejsbuku. Međutim, proveo je narednih mesec dana na rotaciji po drugim stanicama, pre no što se u Larisu vratio krajem februara, nekoliko dana pre sudara 28. februara, izvestili su grčki mediji.

Železnički sindikati su u nedjelju organizovali protestni skup u centru Atine kojem je, prema vlastima, prisustvovalo oko 12.000 ljudi.

Pet osoba je uhapšeno, a sedam policajaca je povređeno kada je grupa od više od 200 maskiranih, u crno obučenih anarhista koji obično ometaju javne skupove, počela da baca komade mermera, kamenja, flaša i zapaljivih bombi na policajce, koji su ih jurili centralnom avenijom koristeći suzavac, gasne i šok-bombe.

U Solunu je na dva protestna skupa bilo oko 3.000 ljudi. Nekoliko žrtava nesreće bili su studenti tamošnjeg Aristotelovog univerziteta, najvećeg u Grčkoj, sa preko 50.000 studenata.

Veći protest, koji su organizovali levičarski aktivisti, otišao je u povorci do jedne države zgrada. Na tom događaju nisu prijavljeni incidenti.
U drugom, koji su organizovali članovi Komunističke partije kod Bele kule, spomenika Soluna, došlo je do kratke tuče s policijom kada su demonstranti pokušali da postave transparent na spomenik.

„Komunistička partija je danas organizovala simboličan protest ispred Bele kule da bi osudila zločin u Tembiu, jer je to zločin sa predumišljajem, zločin kompanije i buržoaske države koja podržava takve kompanije“, rekao je Asošijeted presu Janis Delis, poslanik komunista.

Foto

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari