Spor oko mosta između BiH i Hrvatske 1Foto:vikipedia

Spor oko gradnje Pelješkog mosta između Bosne i Hercegovine i Hrvatske ponovo
će biti otvoren, a moguća je i međunarodna arbitraža, jer BiH tražI da se taj projekt zaustavi sve dok se ne reši otvoreno pitanje morske granice kod Neumskog zaliva, najavio je u subotu predsednik Glavnog odbora SDA Halid Genjac.

Na vanrednoj stranačkoj konferenciji za novinare u Sarajevu Genjac je rekao da BiH nikad nije dala zvaničnu saglasnost za gradnju Pelješkog mosta kao i da ne stoje argumenti Zagreba da bi se most gradio u hrvatskim teritorijalnim vodama jer je potez između Komarne i Pelješca, međunarodni
koridor za pristup BiH otvorenom moru.

„BiH nikada nije dala saglasnost na gradnju Pelješkog mosta. Bez toga ona je nelegalna i predstavlja kršenje međunarodnih konvencija, a posebno Konvencije Ujedinjenih nacija o pravu mora“, rekao je Genjac, prenosi Jutarnji list.

On je podsetio da je Predsedništva BiH 17. oktobra 2007. godine zaključilo da je BiH protiv gradnje Pelješkog mosta „do rešavanja otvorenih pitanja vezanih za rešavanje morske granične linije između dve države“.

Predsedništvo BiH tada je pozvalo Hrvatsku da ne preduzima nikakve „jednostrane radove“ na gradnji mosta.

Genjac je rekao da je 23. aprila 2009. tadašnji predsedacajući Predsedništva BiH Nebojša Radmanović upoznao o tome hrvatski državni vrh, a Predsedništvo BiH nakon toga nikada nije usvojilo bilo kakve zaključke kojima bi izmenio stab u odnosu na gradnju Pelješkog mosta.

To što su u međuvremenu razgovarali predstavnici vlada dve zemlje i članovi stručnih radnih grupa koje su dogovorile i izmene u prvog projekta mosta, kako je rekao, nema nikakvu
posebnu težinu jer su konačne odluke o saglasnosti isključivo u rukama Predsedništva BiH, a ono nikom nije dalo saglasnost da potpiše međudržavni sporazum o tome.

Jasno je da pitanje razgraničenja na moru nije rešeno, a nema ni saglasnosti iz BiH za gradnju mosta pa je nejasno kako je Evropska komisija mogla odobriti sredstva za gradnju mosta „koja je ilegalna“, rekao je Genjac.

Konvencija UN o pravu mora, kako tumače u SDA, jasno precizira pravo BiH na priključni koridor od svojih teritorijalnih voda do otvorenog mora, a on podleže režimu slobodne plovidbe bez ograničenja što uključuje zabranu gradnje veštačkih objekata na tom plovnom putu.

Analogija je u arbitraži o morskoj liniji razgraničenja Hrvatske i Slovenije kojom je Slovenija dobila isti takav koridor.

„Netačne su tvrdnje da Hrvatska gradi most u svojim vodama jer je to međunarodni priključni koridor“, tvrdi Genjac optužujući Hrvatsku da gradnjom Pelješkog mosta ugrožava teritorijalni suverenitet BiH i krši međunarodni pravni poredak.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari