Viber VS WhatApp - osnovne karakteristike i prednosti 1Foto: Pixabay/Picjumbo_com

Međutim, onog trenutka kad su masovno počele da se koriste aplikacije za slanje poruka, koje pored ove nude još mnogo korisnih opcija i to besplatno – SMS je potonuo u zaborav.

Dve najpopularnije aplikacije na svetu za razmenu poruka, govornih i video poziva, su Viber i WhatsApp. Obe su toliko slične u pogledu troškova i usluga koje nude da se odluka koju instalirati najčešće svodi na to koju od njih imaju vaši prijatelji i porodica.

Jovana iz Lazarevca kaže da ne postoji neki poseban razlog zbog kojeg češće koristi Viber, sem što ga preferiraju njene kolege i drugari u odnosu na WhatsApp.

Viber VS WhatApp - osnovne karakteristike i prednosti 2
Foto: Pixabay/Pexels

– Postoji ona teorija da Viber ne može biti praćen jer ne pripada Fejsbuk porodici, možda je to podsvesni razlog da nekome češće pišem preko te aplikacije, mada mislim da je sve stvar navike. Istina je da je WhatsApp pregledniji, možda i lepše dizajniran, ali Viber ima više mogućnosti, poput anketa u grupnim četovima, reakcija na poruke, zanimljivih stikera, a i čini mi se da su im pozivi boljeg kvaliteta – navodi Jovana.

Sa druge strane, Vojislav iz Altine kaže da koristi obe aplikacije, ali da je WhatsApp ipak njegov prvi izbor.

– Viber koristim jer mi je neophodan zbog ljudi koji nemaju WhatsApp ili druge mreže, a sa kojima želim da ostanem u kontaktu. Moj prvi izbor je ipak WhatsApp, jer je jednostavniji. Lakše se snalazim u njemu i brže obavljam sve što mi je potrebno. Takođe, većina mojih prijatelja ga ima, pa je i to jedan od razloga zašto sam više na toj mreži – kaže Vojislav.

Osnovne funkcije i dostupnost

WhatsApp i Viber podržani su na iOS, Android, Windows i Mac platformama. Uz to, Viber i WhatsApp Messenger-ima se može pristupiti i kao veb aplikaciji na računaru i tabletu. Takođe, Viber ima i aplikaciju za Linux operativni sistem. Međutim, ako želite da uputite govorni poziv, to nećete moći da izvedete preko desktop verzije WhatsApp-a, već samo Vibera, piše portal Online-convert.com.

Viber VS WhatApp - osnovne karakteristike i prednosti 3
Foto: Pixabay/Marcino

Prema rečima stručnjaka, Viber godinama u ponudi ima govorne i video pozive i na tom polju je iskusniji od WhatsAppa. Kvalitet zvuka ima mnogo aspekata na koje utiču, osim kodeka usluga i percepcija kvaliteta, a važan faktor je kvalitet internet veze. U tom pogledu, čini se da je WhatsApp robusniji, posebno u ponovnom uspostavljanju prekinutih poziva, prenosi portal Lifewire.com.

Preuzimanje i instaliranje Vibera ne košta ništa. Pozivi i poruke su besplatni, bez obzira gde se nalazite. Moguće je pozvati čak i brojeve koji ne koriste Viber pomoću usluge Viber Out, što ovu aplikaciju čini pristojnom zamenom za Skype ili bilo koju drugu aplikaciju za obavljanje međunarodnih poziva.

WhatsApp je takođe besplatan za preuzimanje i korišćenje za razmenu poruka, glasovne i video pozive.

Preko 90 odsto korisnika smartfona u Srbiji koristi Viber

Kad je reč o ukupnom broju korisnika, WhatsApp Messenger, koji je u vlasništvu Fejsbuka, je očigledno popularniji i to uglavnom iz razloga što je u startu uspeo da osvoji veći broj korisnika. To je uzrokovalo mrežni efekat koji je u suštini „zarobio“ korisnike u potrebi da koriste WhatsApp.

Svakog dana oko 1,5 milijardi korisnika međusobno pošalje na desetine milijardi poruka. Prema podacima sajta Statista.com, WhatsApp je najpopularniji u Indiji gde ima340 miliona korisnika, zatim Brazilu (99 miliona), SAD (68 miliona), Indoneziji (60 miliona), Meksiku (57 miliona), Rusiji (54) itd.

Sa preko milijardu korisnika, Viber mu je najbliži konkurent i takođe ima stalno rastuću bazu korisnika. Na osnovu dosadašnjeg iskustva ljudi iz Srbije koji su imali priliku da putuju na zapad, u države poput SAD ili Velike Britanije, opšti utisak je da je tamo retko ko čuo za ovu aplikaciju. Međutim, činjenica je i da polako sve više ljudi dolazi u dodir sa Viberom prvenstveno zbog dodatnih funkcija koje WhatsApp nema.

Viber VS WhatApp - osnovne karakteristike i prednosti 4
Zarena Kančeva Foto: Promo

Zarena Kančeva, direktorka marketinga i odnosa sa javnošću kompanije Rakuten Viber za centralnu i istočnu Evropu, kaže za portal Danas.rs da Viber zaostaje za WhatsApp-om samo na određenim tržištima u Evropi.

– U isto vreme Viber se koristi u preko 190 zemalja i podržava preko 30 jezika. Mi smo vodeća aplikacija za razmenu poruka u srednjoistočnoj Evropi i zemljama članicama Zajednice Nezavisnih država (savez koji čini devet bivših SSSR republika, prim. aut.), a takođe i na Bliskom Istoku, Severnoj Africi i jugoistočnoj Aziji – navodi Kančeva.

Naša sagovornica ističe da u proseku preko 90 odsto korisnika pametnih telefona u Srbiji, Crnoj Gori, Bosni i Hercegovini, Severnoj Makedoniji, Bugarskoj i Grčkoj svakodnevno koristi Viber, pri čemu su Hrvatska, Slovenija i Mađarska vrlo blizu tom procentu, dok je napredak primetan u Slovačkoj i Češkoj.

– Svakog minuta se na aplikaciji odvija oko sedam miliona interakcija. Prosečan korisnik 12 puta dnevno otvara aplikaciju, svaki drugi korisnik će svaki dan podeliti fotografiju ili video, a otprilike svaki treći korisnik će nekome poslati stiker – ističe Kančeva.

Na pitanje šta je tajna popularnosti Vibera, Kančeva objašnjava da tome doprinosi ponuda lokalizovanih funkcija i usluga koje nisu dostupne u okviru drugih aplikacija za razmenu poruka.

– Volimo da koristimo izraz „glokalizacija“, čime sugerišemo da smo lokalno relevantni, iako smo globalna aplikacija. Nudimo mnogo lokalnog sadržaja i lokalnih partnerstava, koja se razlikuju od zemlje do zemlje što nas čini jedinstvenim i to je jedna od naših glavnih prednosti širom Balkana i sveta – tvrdi naša sagovornica.

Više opcija za „tajnu prepisku“ na Viberu

Ako neku prepisku želite da sakrijete od znatiželjnih očiju, sa Viberom je to prilično jednostavno. Sve što treba da uradite je da kliknete na ime osobe ili grupe sa kojom ćaskate. Potom idete na Chat info, i izaberete opciju Hide this chat. Od vas će se tražiti da postavite PIN koji deluje kao lozinka, tako da samo osobe sa PIN-om mogu da pristupe prepisci. Ovo je brz i jednostavan način za čuvanje osetljivih informacija i to je funkcija kojom WhatsApp ne može da se pohvali.

Viber VS WhatApp - osnovne karakteristike i prednosti 5
Foto: Pixabay/natureaddct

U tajnom Chat-u moguće je postaviti tajmer koji briše poruku u određeno vreme. Takođe, možete podesiti da se video poruke samouništavaju posle određenog vremena nakon što su jednom pregledane.

Sa druge strane korisnici WhatsApp-a, ako im je baš stalo do tajnosti, mogu da potraže Kaboom Google Play ili App Store-u. Omogućeno im je da napišu poruku i podese tajmer u Kaboom-u, a zatim da „podele“ poruku sa WhatsApp-om. Mana? Primalac dobija link ka online stranici Kaboom-a da bi video poruku, tako da integracija sa WhatsApp-om nije baš kompaktna.

Bonus za ljubitelje igrica na telefonu

Za razliku od WhatsApp-a, Viber je našao način da izađe u susret smartfon gejmerima. Unutar aplikacije na raspolaganju im je lista igrica u kojima mogu da uživaju sa svojim Viber kontaktima. To nisu igre unutar same aplikacije, ali ih je kreirao Viber. One se povezuju sa nalogom korisnika koji onda mogu da izazovu svoje prijatelje na megdan, koji opet ne moraju nužno da imaju ovu aplikaciju na svom uređaju.

Stickeri po svačijem ukusu

Viber u ponudi ima na hiljade ukrasnih paketa nalepnica za razmenu poruka, od kojih su neke besplatne, dok se neke naplaćuju.

Prema rečima Marijane Pečić, novinarke portala PC Press, Viber je svakako jači u segmentu stickera od WhatsApp-a.

– Njihovi programeri stalno ažuriraju sticker market, pa čak imamo i lokalizovane stickere (npr. neke od sticker grupa su na srpskom). Takođe, Viber je uveo opciju da korisnici mogu sami da naprave svoje nalepnice, dok je za tako nešto na WhatsApp-u neophodna zasebna aplikacija – navodi Pečić.

Viber VS WhatApp - osnovne karakteristike i prednosti 6
Foto: Pixabay/E1N7E

Zarena Kančeva smatra da su viber nalepnice standardne, klikabilne, zvučne ili animirane, planetarno omiljene, da se o njima diskutuje i da ih ljudi dele međusobno na svim meridijanima.

– Odnedavno je na Androidu dostupna Viber Sticker Creator funkcija, koja omogućava bilo kojem korisniku da besplatno kreira i objavi svoj paket nalepnica na Viber Sticker Marketu, što je trenutno hit u regionu centralne i istočne Evrope – navodi naša sagovornica.

Sa druge strane WhatsApp nije toliko lud za stickerima. Međutim, odlikuje ga jednostavan, jasan interfejs koji omogućava korisniku da se oseća ugodno i ostavlja utisak da je sve pri ruci.

Viber Communities

U svojoj ponudi Viber ima i Communities (Zajednice), koje obično poseduju brendovi, kompanije, tematski objedinjene grupe korisnika, institucije ili poznate ličnosti, koji na taj način komuniciraju sa ciljnom javnošću. .

Interakcija koju korisnik može da ima unutar Communities zavisi od postavki koje su izabrali superadministrator i administratori naloga. Najčešće se radi o nizu svežih tekstualnih, grafičkih, foto i video informacija o aktivnostima, poput feed-a na Tviteru.

U  ovim Viberovim super-grupama takođe je moguće postaviti i anketu u kojoj njeni članovi svoj izbor označavaju „lajkovima“, a superadministratori imaju izbor da ih otvore sa ili bez vremenskog ograničenja za potpuno otvorene razgovore, diskusije i debate njenih članova. Neki nalozi takođe omogućavaju U Communityjima je takođe moguće slanje 1-na-1 privatnih poruka između njihovih članova koje nisu vidljive drugima, opcija koju svaki korisnik može i da isključi.

Zaključak: Kad se uzmu u obzir sve karakteristike, deluje da je Viber u blagoj prednosti u odnosu na WhatsApp, ali to ne znači da korisnik mora da bira po svaku cenu. Uvek može jednostavno da instalira obe aplikacije na telefon i da ih koristi u skladu sa svojim kontaktima.

Najčešće žalbe korisnika Vibera

Većina pitanja koja je Viber nedavno dobio i u Srbiji i u regionu odnosila se na predstavljanje prvih globalnih super grupa, Viber Communities. Korisnici nisu razumeli kako su dodati u zajednicu, pitali su da li je njihov broj telefona vidljiv ostalim njenim članovima, te kako primaju poruke od administratora zajednice, objašnjava direktorka marketina kompanije Rakuten.

– S tim u vezi, naši Korisnički uslovi su jasni i beskompromisni u pogledu očuvanja privatnosti i sigurnosti naših korisnika i njihovih podataka. Ko preuzme paket nalepnica koji objavi naš partner ili klijent, automatski  postaje član njihove Viber zajednice ili je pretplaćen na njihov čet bot, unutar ili putem kojih prima poruke ili informacije. . U retkim slučajevima, Viber je izvršio migraciju članova nekadašnjih javnih četova partnera (preteča Viber zajednica sa istom mehanikom učlanjivanja – preuzimanjem stikera ili zapraćivanjem po obavljenoj pretrazi) u njihove nove Viber zajednice. Svaki korisnik Vibera ima potpunu slobodu da momentalno istupi iz bilo koje Viber zajednice ili otprati čet-bot, bez bilo kakvih posledica. Brojevi naših korisnika su potpuno nevidljivi bilo kom drugom korisniku Vibera – bilo da su članovi obične Viber grupe ili Communityja. Vidljivi su jedino njihov Avatar (fotografija profila) i Viber profil ime, što je nešto što oni objavljuju po svojoj slobodnoj volji, kao svoje osnovne Viber identifikacione simbole – navodi Kančeva.

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.