Nakon Beograda, koji je prvi modernizovao sistem javnog prevoza, uskoro će i Novi Sad imati elektronski sistem poput „bus plusa“. Naime, tamošnje gradsko saobraćajno preduzeće raspisalo je nedavno javnu nabavku za izbor ponuđača koji će napraviti elektronski sistem naplate javnog prevoza. Kako je predviđeno, i u Novom Sadu će elektronski sistem naplate biti sličan beogradskom „bus plusu“, ali je razlika u tome što bi novosadski GSP bio vlasnik i ne bi bilo privatne firme uključene u naplatu, kao što je to slučaj u Beogradu.


Kako smatraju u novosadskom GSP-u, uvođenjem elektronskog sistema naplate stvoriće se veliki izbor tarifnih mogućnosti za plaćanje prevoza, jednostavnost korištenja, veliki broj mesta za izdavanje personalnih karata i nepersonalizovanih kartica i dopuna svih kartica. Dakle, Novi Sad će dobiti sve ono što je uvođenjem „bus plusa“ dobio i Beograd.

Ovde se postavlja pitanje zašto „bus plus“ sistem u Beogradu svakodnevno trpi kritike, kako građana, tako i političkih stranaka iz opozicije (SNS, DSS), a da je, s druge strane, sličan sistem poželjan u Novom Sadu, gde je na vlasti Srpska napredna stranka, koja je u prestonici oštar kritičar novog sistema u javnom prevozu.

Aleksandar Jovičić, šef odborničke grupe SNS u Skupštini grada Beograda, kaže za Danas da oni nisu protiv modernizacije sistema naplate, ali da se postavlja pitanje pod kojim uslovima se takav posao obavlja.

– Tender koji je svojevremeno raspisan nije bio transparentan. Tek kada je kompanija „Apeks solušn“ dobila posao naplate karata, videlo se da je to dva puta skuplje nego dok je isti posao obavljao GSP. Dakle, svakako da se sistem mora osavremeniti, ali ne po ceni od 8,5 odsto od mesečnih prihoda od prodaje karata, koliko dobija Apeks – navodi Jovičić.

Podsetimo, „bus plus“ sistem je uveden februara 2012. godine. Predstavnici Grada tada su tvrdili da je cilj ovog sistema pre svega da se obezbedi veća bezbednost putnika i vozača, ali i da se smanje troškovi subvencija javnog prevoza, za koje se godišnje izdvaja više od 50 miliona evra.

„Od uvođenja novog sistema Beograd ima 50.000 korisnika javnog prevoza više. Izdato je više od tri miliona kartica, koje se dopunjuju. Slanjem SMS poruka moguće je dobiti informaciju koliko je vremena potrebno do dolaska sledećeg autobusa, dok na deset stanica u centru grada postoje displeji koji pokazuju ove informacije. U vozila gradskog prevoza postavljeno je više od 8.000 uređaja za očitavanje kartica“, naveli su u Direkciji sumirajući rezultate povodom godinu dana rada „bus plus“ sistema. Kako su tada kazali, dodatne pogodnosti za korisnike ovog sistema su i veći broj prodajnih mesta za kupovinu i dopunu kartica, kojih danas, umesto 26, ima ukupno 1.750.

Tenderska dokumentacija pisana ćirilicom

Jedna od zamerki prilikom sprovođenja tendera za uvođenje novog sistema u Beogradu bilo je i to što je dokumentacija bila samo na srpskom jeziku. Međutim, isti scenario je u Novom Sadu. Tenderska dokumentacija je takođe na srpskom jeziku, ispisana ćirilicom, što može da onemogući strane kompanije da se prijave za taj posao.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari