Direktori škola na optuženičkoj klupi 1Foto: EPA-EFE/ JULIEN WARNAND

Direktori škola našli su se na optuženičkoj klupi kao kolateralna šteta nepreciznih propisa i različitih tumačenja o tome ko ima pravo na nadoknadu za rad sa učenicima koji se školuju po individualnom obrazovnom planu (IOP).

Ovako u Društvu direktora Srbije odgovaraju na optužbe pojedinih sindikata da su delom odgovorni što je Vlada izmenom Uredbe o koeficijentima za obračun i isplatu plata zaposlenih u javnim službama ukinula dodatak prosvetarima koji u osnovnim i srednjim školama rade sa decom po IOP-u.

Država gubi milione zbog sudskih sporova koje su pokrenuli nastavnici, smatrajući da im sleduje uvećan koeficijent za 10 odsto ako rade sa đacima po IOP-u. Osnov za to pronašli su u prethodnoj Uredbi, tačnije članu koji kaže da pravo na uvećan koeficijent, osim zaposlenog u školi za decu ometenu u razvoju, ima i „nastavnik odeljenja za decu ometenu u razvoju pri redovnoj osnovnoj školi“. Ministarstvo to pravo nikad nije priznavalo, ali jeste sud, pa su zaposleni koji su utužili školu kao poslodavca, pomenuti dodatak dobijali na ovaj način.

Sindikati su više puta problem predočili Ministarstvu prosvete, a predstavnici Društva direktora škola Srbije na sastanku koji je sa ministrom prosvete održan krajem februara. Član UO Društva Robert Džunić ističe za Danas da su direktori tada tražili pojašnjenje pomenute uredbe, jer su je tumačili na jedan način, a zaposleni, odnosno sindikati na drugi.

– Direktori su smatrali da pravo na uvećan dodatak imaju zaposleni koji rade u odeljenju redovne škole u kome se svi učenici školuju po IOP- u. U njima po Stručnom uputstvu za formiranje odeljenja ima od četiri do 10 učenika. Kako se u pojedinim školama odredi broj zaposlenih, koji rade u odeljenjima u kojima se jedan ili dva učenika obrazuju po IOP-u obratio sudu za naknadu štete zbog neuvećanja koeficijenta, mi smo tražili jasna uputstva. Na tom sastanku smo postavili pitanje da li bi profesor matematike koji radi u pet odeljenja u redovnoj školi i u svakom od njih ima po jednog učenika po IOP-u, trebalo da ima nadoknadu od 50 odsto – priča Džunić.

Podsetimo, Uredba je početkom marta promenjena, a sporni član sada glasi da pravo na uvećan koeficijent za 10 odsto ima nastavnik u redovnoj školi za rad u odeljenju koje je formirano samo za učenike sa smetnjama u razvoju, to jest u kome svi učenici stiču obrazovanje po IOP-u.

Džunić napominje da Društvo direktora nije na pomenutom sastanku predložilo kako država da reši ovaj problem, već je tražilo da se neprecizna formulacija pojasni, bez namere da bilo ko od zaposlenih bude oštećen. Podseća da je prema Stručnom uputstvu o formiranju odeljenja ukupan broj učenika smanjen, ako u nekom odeljenju ima đaka koji se školuju po IOP-u.

– Nema dileme da je teško raditi u takvim odeljenjima i nismo protiv toga da nastavnici imaju pravo na nadoknadu. Verovatno bi to moglo da se uredi na neki način, ali je ovde bilo bitno da se preseče da postoji osnov za tužbu, jer tužbe nisu put da se reše ove stvari. Naše viđenje je da sindikati, Ministarstvo i direktori treba da budu partneri. Mi smo protiv toga da se između partnera vode sudski procesi, osim naravno u situacijama gde imate opravdan razlog – navodi Džunić.

Na pitanje zašto je direktorima bilo sporno to što će nastavnici tužiti državu, ako je sud presudio da su u pravu, naš sagovornik odgovara:

– Zato što posao direktora da se stara o zakonitosti rada škole. S obzirom da je direktor taj koji je odredio CENUS, odnosno deo osnovice na osnovu koje se svaki zaposleni plaća, onaj ko tuži zapravo tuži školu, a nju pred sudom predstavlja i zastupa direktor. Baš zbog toga da ne bi bilo tih tužbi, bili smo zainteresovani da se ovo pitanje reši pregovorima – ističe Džunić.

Naš list je pisao da su sindikati burno reagovali na izmenu Uredbe, a pojedini su pozvali zaposlene koji to do sada nisu uradili da tuže državu ako su u prethodne tri godine radili po IOP-u, jer je to rok u kojem ne zastarevaju finansijska potraživanja.

Zasad je neizvesno kako će izmena propisa uticati na pokrenute sudske sporove, odnosno da li će se sud oslanjati na staru ili novu Uredbu.

Sindikat obrazovanja Srbije, GSPRS „Nezavisnost“ i Sindikat radnika u prosveti Srbije zatražili su od Ministarstva prosvete da dodatak na platu za zaposlene koji rade po IOP-u u redovnoj školi uredi kroz kolektivni ugovor.

DS: Sramno što Ministarstvo ne ume da organizuje onlajn nastavu

– Predsednik odbora za prosvetu Demokratske stranke (DS) Želimir Popov ocenio je da je velika sramota što Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja već godinu dana nije u stanju da pruži adekvatan odgovor na probleme u obrazovanju izazvane pandemijom i da organizuje pravu onlajn nastavu za sve uzraste. „Učenici i nastavnici su pod ogromnim pritiskom jer i dalje nemaju adekvatnu opremu i ne dobijaju informacije od vitalnog značaja na vreme, pa se tako neretko petkom odlučuje kako će se nastava odvijati u ponedeljak, i zaista je krajnje vreme da se ministarstvo aktivno uključi rešavanje problema u svojoj nadležnosti“, naveo je Popov u saopštenju. D. D.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari