Geometrija namučila osmake, grešilo se i na najlakšim zadacima 1Foto: V. Andrić/Danas

Današnje test iz matematike koji su polagali učenici osmog razreda počeo je usmenim nalogom đacima da u datumu navedenom u tekstu 17. zadataka dopišu nulu.

U OŠ „Vuk Karadžić“ Danasu je potvrđeno da je hitna urgencija da se greška u testu ispravi stigla pre početka ispita iz matematike.

– Iz školske uprave je stigla poruka da se dopuni zadatak. U pitanju je lektorska greška u delu zadatka je izostavljena nula. Instrukcija je stigla u 7 i 30 sati – kaže Uroš Momčilović, direktor ove osmoletke.

Ipak, u nekim školama kažu da su tek pošto je počelo testiranje đacima rekli da dopišu nulu, ali tvrde da to nije narušilo regularnost, niti bilo koga dovelo u neravnopravan položaj, budući da u to trenutku učenici nisu mogli da stignu do pomenutog 17. zadatka.

Branislav Ranđelović, direktor Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, za Danas je potvrdio da su škole dobile pomenuto obaveštenje, ali ima svoje viđenje cele priče:

– Tačno je da smo poslali sugestiju da deca dopisu „0“ za svaki slučaj, da se ne bi desilo da neko dete bude zbunjeno. Mada bi na osnovu prethodnog dela teksta verovatno bilo sve jasno – smatra Ranđelović, inače profesor matematike.

Pomenuti zadatak glasi: Banka svakog dana menja šifru za otvaranje sefa. Šifru dobijamo tako što prvo formiramo broj A, koji se dobija pomoću rednog broja dana i meseca u datumu za taj dan (npr. za 25. 03. A = 2503). Četiri cifre napisane sledećim redom čine šifru hyzt, pri čemu je: h-ostatak pri deljenju broja A sa 2, u – ostatak pri deljenju broja A sa 3, z- ostatak pri deljenju broja A sa 5, t – ostatak pri deljenju broja A sa 9.

Pitanje na koje je trebalo dati odgovor je koja će šifra biti postavljena na sefu 30. 5. 2024. godine, a ponuđena rečenje su: 0105, 1105, 1108, 1202,1208 i 1253.

Nastavnici matematike sa kojima smo razgovarali kažu da bi po logici u donjem datumu ubacili nulu, ali da je ipak ovako formulisan zadatak mogao da zbuni učenike.

Pretpostavljaju da su sastavljači testa hteli da, po analogiji sa datim primerom, i drugi datum bude četvorocifren broj, a ne trocifren, kako stoji u samom zadatku. Neki misle da je možda došlo do greške prilikom štampanja testa.

Kao dobru stranu cele priče navode činjenicu da se i sa i bez nule dobija isti rezultat, ne u tom smislu niko ne bi bio oštećen.

Međutim, primedbu imaju na to što se na sam dan testiranja unose izmene u test koji je sastavljen nekoliko meseci ranije.

– U školama je haos od pola osam do devet sati i ne sedimo ispred računara. Neozbiljno je da se ovakve stvari dešavaju na sam dan testiranja. Ljudi su besni jer je juče Ministarstvo prosvete demantovalo da je pregledanje testa iz maternjeg jezika kasnilo zbog pada sistema, a kolege su videle da je u obaveštenju pisalo da se pregledanje pomera zbog greške u sistemu. Oni koji su po planu bili u smeni koja je trebalo da pregleda zadatke od 14 časova su počeli da rade tek u 18 i 30. Mi smo sva tri dana male mature spremni da radimo po ceo dan da bi se sve završilo na vreme, ali propusti koji se događaju svake godine svedoče da se celom procesu pristupa neozbiljno – komentariše direktor jedne beogradske osmoletke.

Što se tiče samog testa iz matematike utisci đaka su da je bio teži nego probni, a slično misli i nastavnik s kojim smo razgovarali. Kaže da će neke „cake“ verovatno sniziti prosečan broj poena, što je, kako veruje, dobro, jer će to izdvojiti dobre matematičare od onih kojima ona ne ide od ruke. Naš sagovornik potvrđuje da su neki učenici grešili u prva tri zadatka koja jesu bila laka, ali ih deca očito nisu pažljivo čitala.

Učenici OŠ „Vuk Karadžić“ su kao najteže naveli poslednja tri zadatka, za koje kažu da su sa naprednog nivoa, a ovo su jedni zadaci u kojima se od đaka tražilo da prikažu postupak.

U 18. zadatku neki nisu znali da li treba postaviti jednačinu ili proprciju, mučili su se oko zapremine u 20. zadatku i površine geometrijske figure u 19. zadatku.

– Mislim da je bilo malo teže, ali je ipak moglo da se uradi. Tri poslednja zadatka jesu bila najteža, ali su se neki zbunjivali i u prvom, koji je baš lak. Trebalo je da se tumači neka tabela, ali deca nisu pažljivo čitala šta se traži – rekla nam je osmakinja Dunja, koja se nada da će imati 20 poena na testu iz matematike, a planira da upiše Prvu gimnaziju.

Učenici sutra polažu test iz predmeta po izboru, a preliminarni rezultati male mature biće objavljeni 25. juna od 8 sati.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari