Ministarstvo prosvete: Sindikat nauke uneo zabunu 1ilustracija Foto: pixabay / jackmac34

Nakon što je Sindikat nauke reagovao povodom dešavanja vezanih za izbor direktora u Institutu za primenu nuklearne energije (INEP) istakavši da se ne slaže sa postupcima Ministarstva prosvete i Vlade prilikom raspuštanja Upravnog odbora, iz Ministarstva prosvete poručuju da su postupali u skladu sa zakonom.  

Povodom izbora direktora u INEP-u sindikat je na svom sajtu izdao saopštenje u kome navodi da je sporno to što je Vlada rasputila Upravni odbor pre nego što je ovo telo dobilo priliku da se izjasni o kandidatima za direktorsko mesto.

– Ovakav postupak Ministarstva i Vlade, mogu da dovedu javnost u sumnju da Vlada i Ministarstvo imaju namere koje nisu od interesa za zaposlene u Institutu i zato razumemo vašu zabrinitost i ne slažemo se sa takvim načinom rada Vlade i Ministarstva – naveli su u sindikatu.

Iz MP međutim tvrde da je UO raspušten jer nije postupao po zakonu, konkretno zato što je raspisao konkurs za direktorsko mesto koji je suprotan zakonu i Statutu INEP-a. Oni takođe navode da je „Sindikat… pre istupanja u javnost trebao da prvenstveno sagleda postupanje organa INEP, kako se u javnosti ne bi unosila zabuna kad je u pitanju zakonitost rada Vlade i Ministarstva“.

– Iz navedenog, evidentno je da ne stoje navodi da Vlada i Ministarstvo ne rade u interesu istraživača, jer je promena Upravnog odbora nastupila tek nakon niza propusta od strane samog INEP-a – navedeno je u saopštenju koje ovde prenosimo u celosti.

„Imenovanje i razrešenje članova upravnih odbora u institutima vrši se u skladu sa članom 60. Zakona o nauci i istraživanjima („Službeni glasnik RS”, broj 49/19).

Odredbama člana 60. stav 1. i 8. Zakona o nauci i istraživanjima, u stavu 1. propisano je da upravni odbor naučnog, istraživačko-razvojnog i instituta od nacionalnog značaja čiji je osnivač Republika Srbija ima sedam članova koje imenuje Vlada, od kojih predsednika i tri člana određuje Vlada, kao svoje predstavnike, a tri člana predlaže naučno veće instituta iz reda istraživača u naučnim ili nastavnim zvanjima zaposlenih u institutu.

U stavu 8. istog člana propisano je da akt o razrešenju predsednika i članova upravnog odbora donosi Vlada.

Tim zakonom nije propisano da akt o razrešenju i imenovanju treba da sadrži obrazloženje osnivača, a objavljivanje akata Vlade uređeno je posebnim zakonom.

Instituti konkurs za direktora raspisuju u skladu sa Zakonom o nauci i istraživanjima i svojim Statutom, a u konkursu mogu da predvide dodatne uslove samo ako ih predvide Statutom.

Konkurs INEP-a za imenovanje direktora, koji je objavljen 31.10.2021. godine u dnevnom listu Politika, sadržavao je uslove koji su u suprotnosti sa članom 62. Zakona o nauci i istraživanjima i Statutom.

Taj zakon kao uslov predviđa samo da kandidat za direktora ima naučno zvanje i da je kompetentan za oblast nauke za koju je Institut akreditovan, a Statutom nisu predvideli dodatne uslove (godine radnog iskustva, iskustvo u međunarodnoj saradnji i dr.), već su se u komunikaciji pozivali na nepostojeći akt (nacrt dokumenta).

Stoga je evidentno da je zahtev Ministarstva za promenu uslova konkursa, zasnovan na Zakonu o nauci i istraživanjima, koje odredbe omogućavaju svim istraživačima u naučnim zvanjima da konkurišu za mesto direktora u naučnoj oblasti svakog instituta, pa i INEP-a. Konkurs INEP-a je sadržavao nezakonita ograničenja (suprotna Zakonu i Statutu).

Iz navedenih odredaba evidentno je da Vlada kao osnivač ima zakonska ovlašćenja da menja predstavnike u Upravnom odboru, kad uoči propuste u njihovom radu. U konkretnom slučaju osnivač je uočio niz propusta Upravnog odbora INEP-a, počev od samog Konkusa za direktora, pa dalje, uz nedostatak komunikacije sa osnivačem, te su se stekli uslovi za predlaganje njegovog razrešenja od strane Ministarstva, iz razloga nezakonitog postupanja.

U odnosu na pitanje transparentnosti organizacionih promena u institutima i procedura izbora direktora, evidentno je da upravo procedura koja prethodi izboru direktora započinje u samom institutu, te stoga Naučno veće koje predlaže svoje predstavnike u Upravnom odboru i daje mišljenje o kandidatima za direktora, ima obavezu da prati rad svojih predstavnika i da svojim odlukama doprinese zakonitosti i transparentnosti postupaka i procedura izbora direktora, što je u konkretnom slučaju u Institutu za nuklerane energije – INEP izostalo.

Stoga je Sindikat nakon obraćanja predsednice Naučnog veća INEP, a pre istupanja u javnost trebao da prvenstveno sagleda postupanje organa INEP, kako se u javnosti ne bi unosila zabuna kad je u pitanju zakonitost rada Vlade i Ministarstva.

Iz navedenog, evidentno je da ne stoje navodi da Vlada i Ministarstvo ne rade u interesu istraživača, jer je promena Upravnog odbora nastupila tek nakon niza propusta od strane samog INEP-a.“

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari