Oko 6.000 članova AMPAS-a, najvećeg svetskog žirija, izglasalo je za najbolji film „Dvanaest godina ropstva“, delo koje soli rane Diksija. Stiv Mekvin, sjajni britanski reditelj, naturalističkim prikazom paklenih muka predočava ono što se ne sme zaboraviti.

 Na 86. ceremoniji po redu, održanoj prošle nedelje u losanđeleskom Dolbi teatru, Američka akademija mu se zahvalila na kritici i dodelila najvrednijeg Oskara, demonstrirajući zrelost demokratije koju 150 godina nakon opisanih događaja predvodi upravo Afroamerikanac, Barak Obama. Anatomija patnje mlade robinje Petsi, u tumačenju Lupite Niongo, nikoga ne ostavlja ravnodušnim, tako da se ovaj film okitio i priznanjem za najbolju sporednu žensku ulogu. U ovoj kategoriji moje simpatije su bile na strani prošlogodišnje dobitnice, neodoljive Dženifer Lorens, koja iz jedne genijalne uloge ide u sledeću, Ri u „Zimi do kosti“, Tifani „U dobru i zlu“, Ketnis Everdin u „Igrama gladi“, Rozalin Rozenfild u „Američkoj prevari“… Glumački biser do bisera, ne pamtim tako fascinantan niz, a tek joj je 24.

Posle 700 miliona dolara zarađenih na blagajnama širom sveta „Gravitacija“ se okitila sa sedam Oskara. Istina, samo je jedan od „Big Five“, onaj za prvog autora, reditelja, Alfonsa Kuarona. Ovaj film će ostati upamćen kao najuspešniji u protekloj godini. Akademija uvek uvaži ostvareni prihod jer je holivudska mašinerija samofinansirajuća, srećom tamo se država ne meša u film, laissez-faire na delu. Uprkos tome što je sa svojih 1.215 miliona dolara zarade obezbedio posao mnogim članovima Akademije, „Iron Man 3“ je stigao samo do jedne nominacije i to za vizuelne efekte, „Gravitacija“ je trijumfovala i u ovoj kategoriji.

Jedna od sigurnih dobitnica bila je Kejt Blančet, koja je za svoju ulogu tužne Džesmin već primila 24 nagrade. Pomogla joj je partnerska podrška glumice najplemenitijeg engleskog kova Sali Houkins. Vudi Alen ih je majstorski sastavio. Bio sam ubeđen da će dobiti i nagradu za originalni scenario, ali trijumfovao je Spajk Džouns napisavši „Ona“, priču o čoveku zaljubljenom u operativni sistem sa glasom Skarlet Johanson.

Ovaj put je Metju Mekonahi kriv što Dikaprio, ponovo, nije dobio Oskara za ulogu brokera koji stres ublažava kokainom u Skorsezovom „Vuku sa Volstrita“. Martin nije miljenik Holivuda, a cenu, izgleda, plaća Leonardo. „Poslovni klub Dalas“ je pored nagrade za glavnu osvojio i onu za sporednu mušku ulogu. Džered Leto je zahvaljujući na ukazanom priznanju pozdravio Ukrajinu i Venecuelu.

Vodeći danski glumac Mads Mikelsen nema sreće. Prošle godine je Oskar za najbolji strani film izmakao „Kraljevskoj aferi“, ove godine „Lovu“, u oba je igrao glavnu ulogu. Pobedila je „Velika lepota“ Pola Sorentina sa Tonijem Serviljom u ulozi nonšalantnog rimskog bonvivana Djepa Gambardele. „Velika Lepota“ je omaž Felinijevom „Slatkom životu“, a lik Djepa Gambardele alter ego Marčela Rubinija, uloge koja je Mastrojaniju donela svetsku slavu.

„Američka prevara“ je veliki gubitnik prošlonedeljne dodele. Imala je najviše, čak deset nominacija, a nije osvojila niti jedno priznanje. Uteha je podrška publike oličena u zaradi od 231 milion dolara (od toga smo mi doprineli sa skromnih 41.000, a Hrvati, poređenja radi, sa respektabilnih 298.000) i hvalospevima kritike, 93 odsto pozitivnih recenzija od 231 koje je registrovao Rotten Tomatoes.

Nije lakše ni Skorsezeovoj ekipi, mada će muke olakšati 340 miliona dolara (mi 239.000, Hrvati 970.00) i 77 odsto pozitivnih prikaza na Trulom paradajzu.

Elen Dedženeris je vodeća američka komičarka. Deklarisana je lezbijka. Ceo život sam govorio lezbEjka, međutim, profesor Ivan Klajn kaže da je elegantnije lezbIjka. Gospođa Dedženeris je udata za glumicu Poršiu de Rosi, koja se proslavila ulogom Nili Porter, seksi koleginice Ali Mekbil. Nominaciju Džona Hila za sporednu mušku ulogu najavila je rečima: „Pokazao je publici ono što ja nisam dugo, dugo videla“, naime, u jednom prizoru iz „Vuka sa Vol Strita“, sceni kolektivnog kokainskog ludila, on masturbira na korporacijskoj žurci. Zahvaljujući Elen ovogodišnji spektakl bio je jedan od najzabavnijih u istoriji Oskara, a sve je počelo davne 1929. u Holivud Ruzvelt hotelu. Ovaj put je voditeljka više vremena provela u publici nego na sceni, naručujući pice koje su grickali mnogi, uključujući Bred Pita i Meril Strip. Kačila je luckaste selfije na Tviter, a oni su, jedan za drugim, rušili rekorde u šerovanju. Najuspešniji je onaj sa Bredli Kuperom u prvom planu.

Poslednjih godina primetna su medijska koškanja u kojima članovi Akademije osporavaju kompetencije stranim dopisnicima koji dodeljuju Zlatni globus. Konkurentski spektakl traje pola sata kraće, dramaturški je pročišćen, umesto publici neatraktivnih „tehničkih“ kategorija vezanih za film ocenjuju se po formi i žanrovima raspoređeni najuspešniji igrani TV programi. Ove godine, uprkos prisustvu svih oskarovskih favorita, najviše pažnje na Globusu je prikupio Brajan Krenston, odnosno mister W. W. iz „Čiste hemije“. To motiviše velike holivudske zvezde da sve češće „dezertiraju“ na televiziju, a protekle sezone, između ostalih, prebezi su bili Majkl Daglas, Met Dejmon, Stiven Sodeberg, Kevin Spejsi, Džejms Spajder, Al Paćino, Džesika Lang, Džon Vojt, Helen Miren, Žaklin Bize… Takav transfer je donedavno bio nezamisliv. U osnovi dva konkurentska medija se dopunjuju i sinergija na radost gledalaca rađa novi kvalitet.

Televizija je Oskara prvi put pratila 1953. Danas se ceremonija prenosi u preko 200 zemalja sveta. U Srbiji prisustvujemo spektaklu zahvaljujući RTS-u. Zlatni globus, za sada, kod nas niko ne preuzima, mislim da bi bio dragocen nekoj od komercijalnih televizija.

Da sam nekim čudom član AMPAS-a glasao bih za „Big Five“ ovako:

Najbolji film: Poslovni klub Dalas

Najbolji originalni scenario: Vudi Alen za Tužnu Džesmin

Najbolja režija: Alfonso Kuaron za Gravitaciju

Najbolja ženska uloga: Ejmi Adams za Američku prevaru

Najbolja muška uloga: Leonardo Dikaprio za Vuka sa Vol Strita.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari