Srpske železnice su od ukupno 375 miliona evra kredita koje su odobrile Evropska banka za obnovu i razvoj i Evropska investiciona banka, dosad utrošile svega oko 66 miliona evra, ili samo 17,6 odsto. Od tog iznosa, novo poslovodstvo srpskih železnica je u prethodnih šest meseci već povuklo čak 21 milion evra – ističe Dragoljub Simonović, generalni direktor Železnica Srbije.


Podaci pokazuju da su Železnice Srbije po raznim osnovama platile oko pet miliona evra penala jer prethodno rukovodstvo nije iskoristilo već odobrene kredite. Samo „nepovlačenje“ kredita EBRD Železnicu Srbije je u prethodne tri godine koštalo oko 3,5 miliona evra na ime penala.

– Posledica neodgovornog i nestručnog ponašanja prethodnog rukovodstva železnica je da danas nemamo stotine kilometara remontovanih pruga i bar desetak novih vozova na njima, a pored toga bankama smo samo ove godine morali da platimo i kaznene penale od oko 850 hiljada evra. Nedopustivo dugo se kasnilo i sa realizacijom ruskog kredita od 800 miliona dolara. Iako su prethodno pregovori o tom aranžmanu za modernizaciju srpskih železnica bezuspešno trajali skoro tri godine, Vlada i Železnice Srbije su za šest meseci ove godine najpre zaključile Sporazum o odobrenju državnog izvoznog kredita sa Vladom Ruske Federacije, zatim potpisale 23. maja ugovor za izvođenje radova na izgradnji železničke infrastrukture i isporuci dizel motornih vozova, a 14. juna i aneks koji se odnosi na modernizaciju pruge Pančevački most – Pančevo Glavna. Početak radova na modernizaciji pančevačke pruge planiran je za oktobar ove godine – ističe Simonović.

Simonović je podsetio da je prethodno rukovodstvo sa realizacijom kredita EBRD od 100 miliona evra za nabavku elektromotornih vozova kasnilo pune tri godine, ali da su sada za svega dva meseca okončali tendersku proceduru i 4. marta ove godine potpisali ugovor sa švajcarskim Štadlerom. Prvi novi elektromotorni voz u Srbiju će stići već u septembru naredne godine, a svih 21 za dve i po godine od potpisivanja ugovora, tvrde u železnici.

– Iako smo u rekordnom roku završili tender, svih 100 miliona evra kredita ni teoretski nije moguće odmah povući i potrošiti, pa ćemo još neko vreme morati da otplaćujemo kaznene penale. Učinili smo ono što je bilo moguće, a to je da tendersku proceduru što pre završimo i potpišemo ugovor – ističe Simonović i dodaje da je ove godine utrošen 21 milion evra iz te kreditne linije.

Direktor Železnica je upozorio da izrada projektne dokumentacije kasni čitavu godinu, pa će to preduzeće i u 2013. morati da plati izvođačima na Žeželjevom mostu kaznene penale u iznosu od 300 hiljada evra.

Malverzacije pojele most

Simonović kaže da sumnja kako je različitim malverzacijama tokom 2011. i 2012. godine kroz izgradnju novog železničkog mosta preko Velike Morave, na pruzi Gilje-Ćuprija, koji se finansira iz kredita EIB, preduzeće oštećeno za više miliona evra, pa će prikupljena dokumentacija biti prosleđena nadležnim službama. Naime, iako je novi železnički most preko Velike Morave, između Jovca i Ćuprije, na pruzi međunarodnog Koridora 10 Beograd – Niš, trebalo da bude završen još početkom avgusta prošle godine, njegova izgradnja je danas sasvim neizvesna, posebno nakon što je austrijska Alpina proglasila stečaj, a već dugo na gradilištu sem čuvara nema nikoga.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari