Pošta Srbije jedno je od retkih javnih preduzeća koje posluje sa dobitkom i puni budžet, a ne rasipa ga. Tokom 2014. godine u državnu kasu uplatili smo preko 10 milijardi dinara po raznim osnovama, računajući dobit i ukupna poreska davanja, što je jedan odsto prihoda celokupnog budžeta Republike Srbije. Iz godine u godinu, beležimo sve bolje rezultate. Do kraja ove godine Pošta će zabeležiti čistu neto dobit preko tri milijarde dinara.

To je najbolji rezultat u istoriji ovog preduzeća, koje je u 2015. utrostručilo dobit u odnosu na 2012. godinu, kada je iznosila 1,24 milijarde, a za nas je tim značajnije što je postignut u godini jubileja, 175 godina od osnivanja. Ovoje rezultat 15.000 posvećenih radnika i dobre saradnje uprave, menadžmenta i sindikata. Troškove možete smanjiti do jedne granice, ali bez novih poslova nema dugoročnog poslovnog rasta i rezultata – kaže u razgovoru za Danas generalni direktor Pošte Srbije Milan Krkobabić i naglašava da glavne odrednice poslovanja tog javnog preduzeća jesu i biće – profitabilnost, rast i razvoj, uz izraženu korporativnu odgovornost, kako prema zaposlenima tako i prema široj društvenoj zajednici.

– Koliko predrasuda ima u primedbama da je dobro poslovanje posledica monopolskog položaja Pošte na tržištu Srbije?

– Pošta nije monopolista već tržišno pozicionirani igrač, po svim kriterijumima koje je propisala Vlada RS, uključujući i činjenicu da se takmiči u oštroj konkurenciji sa 49 operatera u osnovnoj delatnosti, skoro 1.000 u oblasti IT-a, kao i sa svim poslovnim bankama. Interesantan je podatak da 20 miliona građana mesečno uđe u pošte, što znači da svaki građanin u proseku tri puta mesečno koristi naše usluge. Pošta Srbije je lider među nosiocima platnog prometa i jedan od najznačajnijih činilaca na tržištu finansijskih usluga. U poštama Srbije, godišnje se pruži 145 miliona finansijskih transakcija, što je četiri puta više nego što imaju sve banke u Srbiji, zajedno.

– Najavili ste saradnju sa Poštom NR Kine. Dokle su stigli razgovori o tome?

– Kineski ambasador Njegova ekselencijaLi Mančang u prvoj polovini ove godine bio je impresioniran nakon posete našem novom Regionalno-poštansko logističkom centru Beograd, najvećem i najsavremenijem u Jugoistočnoj Evropi. Započeli smo razgovore o potencijalnim oblicima saradnje u svim oblastima, i u narednom periodu očekujemo prve poslove. Pošta svakim danom dokazuje da ima potencijal, da ima resurse, da ima stručne i kvalitetne ljude i može da odgovori na sve poslovne izazove.

– Koji su novi ciljevi u razvoju Pošte?

– Integrisana logistička usluga je jedan od naših primarnih ciljeva, osposobili smo regionalna logistička skladišta širom Srbije, u pregovorima smo sa velikim stranim firmama da za njih vršimo transport, skladištimo robu, primamo porudžbine i istu najkraćem roku dostavljamo primaocu. Sa mrežom od 1.500 pošta, 4.500 automatizovanih šaltera, 1.700 transportnih vozila, regionalno-poštansko logističkim centrom Beograd, Novi Sad i Niš, i još 15 poštanskih centara širom Srbije i sa 15.000 stručnih i posvećenih radnika, Pošta ima resurs kojim može da pruži brzu, kvalitetnu i jeftinu uslugu.To podrazumeva razvoj i unapređenje elektronske trgovine.

– Hoćete li intenzivnije da uđete u e-trgovinu?

– Pripremamo projekat e-trgovine. Nastojaćemo da budemo lider u regionu, za one neupućene,ono što je Alibaba za ostatak sveta. Biće to veliki iskorak Pošte Srbije. Nova poslovna doktrina – ići u susret promenama. Neka za ilustraciju posluži podatak da su prošle godine u zemlje EU isporučene četiri milijarde pošiljki. Već uočena slabost i opravdan strah kod e-trgovine da neretko kupuješ “mačka u džaku” biće odagnani ako iza toga stoji Pošta Srbije. Pošta pre svega znači poverenje.

– Koje nove usluge priprema Pošta za narednu godinu?

– Na šalterima Pošte zaživeli su menjački poslovi, nudimo najpovoljniji kurs, sigurnost i poverenje. Za sada smo otvorili 200 menjačnica, planiramo još 300 u prvom tromesečju 2016. godine, ukupno 500. U naredna dva meseca započinjemo i poslove zastupanja u osiguranju. U Obrenovcu smo prošle nedelje otvorili prvu u nizu post-šop prodavnica, a biće ih još 100 do polovine 2016. Dobili smo dozvolu od RATEL-a za uvođenje javne govorne usluge. Ponudićemo fiksne telefone čime obogaćujemo ponudu Pošta NET-a, internet, TV i telefon po vrlo povoljnim cenama. Pratimo potrebe korisnika, koji će uz povoljne uslove moći da koriste internet, gledaju omiljene kanale i sve to plate lako i jednostavno, na jednom računu. U portfolio naših usluga vraćamo ono T (telefon) iz prepoznatljivog starog naziva PTT.

– Koliko, kao javno preduzeće, pratite potrebe nacionalne razvojne politike?

– Mi pružamo tehničko-tehnološku podršku projektima od nacionalnog značaja, kao što je prelazak na digitalno emitovanje televizijskog signala i podsticaj razvoja domaćeg turizma. Ali, naša odluka je i da naredne godine za 52 nedelje otvorimo 52 nove pošte. Pozvali smo građane da nam se obrate, da nam pišu i gde god bude postojala potreba, otvorićemo poštu. Već nam je stigao veliki broj takvih zahteva, uglavnom iz ruralnih područja, i mi uveliko radimo na tome. U mestima odakle drugi odlaze u potrazi za profitom, Pošta će postojati, tamo gde su građani Srbije, tu je i Pošta.

– U kojoj meri će novi poslovi da apsorbuju višak zaposlenih, ukoliko ih kao u drugim javnim preduzećima ima?

– Kod nas nema viška zaposlenih. Napravili smo novu organizaciju zato što se nismo uljuljkali i zato što težimo dodatnoj racionalizaciji troškova, povećanju prihoda i efikasnosti. Cilj je bio da liniju odgovornosti izvedemo od vrha do dna preduzeća, da optimizujemo netehnološke poslove i da ne dozvolimo da se isti administrativni poslovi obavljaju na više različitih mesta, da efikasno interno preraspodelimo zaposlene sa netehnoloških na tehnološke poslove i poslove prodaje usluga, da stvorimo ambijent takmičenja radnih jedinica unutar preduzeća i da sprovedemo pozitivnu selekciju novog poslovodstva i rukovodstva na internim pozivima.

– Po kom ste principu uradili novu organizaciju?

– Suština je funkcionalnost, sa orijentacijom na prodaju usluga, na stvaranje Centra za razvoj i inovacije Pošte Srbije, sa efikasnim upravljanjem nepokretnostima preduzeća i visokim stepenom interne korporativne odgovornosti, koja se odlikuje stvaranjem zaštitnih radionica. Nova organizacija je bila praktična potreba usled tehnološkog napretka i razvoja kroz koje je preduzeće prošlo automatizacijom procesa sortiranja pošiljaka i implementacijom novog informacionog sistema.

– Kako je primenjena nova sistematizacija?

– Definisali smo, najpre, optimalni broj izvršilaca u netehnološkim organizacionim delovima Preduzeća. U toku je izrada kriterijuma za premeštaj zaposlenih sa netehnoloških na tehnološka radna mesta i prilagođavanje kolektivnog ugovora i sistematizacije. Poslednji korak u segmentu korporativnog upravljanja tokom ove godine je definisanje novog pravilnika o statistici i normama, neophodnog zbog velikih tehnoloških promena i velikog broja novih usluga. Njime ćemo definisati optimalan broj izvršilaca u tehnologiji. I ovaj posao obavljamo samostalno, kroz rad stručne komisije u kojoj učestvuju i predstavnici sindikata.

– Da li je to potvrda Vaše maksime da nema viška radnika nego samo manjka poslova?

To je jedan vrednosni stav, poziv na akciju i za druga preduzeća, da se svi potrudimo i pokrenemo privredu. Na menadžmentu je da da pronađe posao, a na zaposlenima da urade sve ono što se od njih očekuje. Najlakše je otpustiti ljude i tako smanjiti troškove, izazov je naći im posao, da ti ljudi rade.

– Država je zatražila pomoć svetskih stručnjaka za reorganizaciju javnih preduzeća. Vi ste u Pošti to uradili sami.

Latili smo se posla, a samo je deset meseci prošlo od ideje do kompletne implementacije nove organizacije, potpuno samostalno, radom isključivo stručnjaka Pošte Srbije bez angažovanja i jednog stručnjaka ili konsultanta sa strane i bez potrošenog i jednog dinara. Svaki predlog makroorganizacije, temeljno jeproveravan unutar preduzeća na različitim nivoima. Išli smo na teren i obavili direktne razgovore sa oko 1.700 zaposlenih u Beogradu, Novom Sadu, Nišu i Kraljevu, da bi nakon finalnih provera modela organizacije na terenu konačno potvrdili da smo na dobrom putu.

– Kako se u praksi pokazala nova organizacija rada?

– Novi pravilnik o organizaciji i sistematizaciji je doneli smo u aprilu a pet meseci nakon toga počeli smo sa primenom. To je dinamična, živa stvar i sve uočene sugestije u hodu će se inkorporirati kroz izmene i dopune. A kako se to pokazalo u praksi, najbolje govori neto dobitak preduzeća u prethodnom periodu. Time što je za dobit od 2012. gotovo utrostručena,dokazali smo našu visoku profitabilnost i posvećenost ovom poslu.

M.N. S.

Na tržište sa Tošibom

Svetski priznata korporacija Tošiba je prepoznala naše kapacitete, i krajem januara će ovde u Beogradu biti svečano potpisan memorandum o razumevanju, sa ciljem da zajednički nastupamo na stranim tržištima. Poštanski IT stručnjaci kreirali su poseban softver koji je instaliran i uspešno se primenjuje u svim poštama i povezan je sa mašinama koje je za Poštu Srbije napravila Tošiba. Ovo je pravi i redak vid saradnje jednog srpskog javnog preduzeća i svetske kompanije. Do sada su obično preduzeća iz Srbije bila ta koja kupuju pamet, a sada su domaći stručnjaci sposobni da to rade za druge uključujući i strance.

Elektronske licitacije u nabavkama zaživele prvo u Pošti

To je zakonska obaveza, koju smo prvi uspešno sproveli i od nje očekujemo dodatne uštede u budžetu preduzeća. Kompletno tehnološko informatičko rešenje nudimo kao uslugu i drugim licima. Ujedno im nudimo i kvalifikovan elektronski sertifikat bez kojeg iste nije moguće sprovoditi.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari