Brzo širenje u Crnoj Gori veliki je uspeh imajući u vidu zasićenost tržišta telekomunikacija u trenutku našeg ulaska jer, podsetiću, da je penetracija tada bila više od 100 odsto. Uspeli smo, takođe, da u rekordnom roku, za samo 77 dana, podignemo mrežu i otvorimo dve poslovnice u Podgorici, pet na Primorju, po jedna u Nikšiću i Cetinju, a par meseci kasnije i pet poslovnica na severu Crne Gore.

Projekat puštanja M:tela, koji sam lično vodio, bio je veliki profesionalni izazov za sve nas. Na tržištu na kojem smo suočeni sa izuzetno jakom konkurencijom, zadovoljni smo učešćem od 26 odsto. Očekujem da ćemo za naredne dve godine pokrivati 30 odsto tržišta, kaže na početku razgovora za Danas Vladimir Lučić, izvršni direktor M:tela u Crnoj Gori.

Kako objašnjavate tako mali broj korisnika fiksne telefonije i interneta?

– Moram da kažem da smo se fokusirali na razvoj mobilne telefonije. S druge strane, vajmaks, kao bežična fiksna tehnologija, ipak ne garantuje veliki broj korisnika. Ali, sve smo aktivniji i na tom planu, počeli smo da nudimo svoje usluge zajedno sa kablovskim operaterima. Svesni smo činjenice da je nešto više od 7.000 instaliranih uređaja za prijem signala fiksne telefonije i interneta nedovoljno, ali trudićemo se da u narednom periodu povećamo broj korisnika ovog servisa. Utoliko pre, što je cena usluga koje se nude u ovim paketima veoma povoljna i veliki je broj zahteva za korišćenje baš tih servisa.

Evropski parlament je krajem jula odobrio snižavanje cijena poziva iz rominga sa 35 na 29 centi, dok je maksimalna cijena poziva za primljene pozive osam centi. Cijene rominga koje nude crnogorski operateri su i do deset puta više. Kako to objašnjavate?

– U Evropskoj uniji su primorani da snize cene roming servisa, a pošto Crna Gora još nije članica EU, mi ne moramo niti smo u mogućnosti da cene spustimo na evropski nivou. No, mi se polako približavamo tim cenama – korisnicima m:tel usluga ponudili smo cene definisane po zonama što podrazumeva jednostavnije tarifiranje odlaznih poziva, SMS-ova i mobilnog interneta u romingu. Umesto da pretražuju pojedinačne cene, koje se razlikuju od mreže do mreže i zavise od destinacije koju pozivaju, m:tel nudi korisnicima jedinstvenu, nepromenljivu cenu saobraćaja prema svim destinacijama, bez obzira na mrežu koju izaberu. Cene zavise isključivo od zone (grupe zemalja) u kojoj se korisnik trenutno nalazi i kreću se od 0,12 evra za minut razgovora u zoni 0, dok je početna cena SMS poruka 0,11 evra. Želim, takođe da naglasim da su cene roming usluga koje nudimo našim korisnicima, ukoliko putuju u Srbiju i Republiku Srpsku, i dalje povoljnije u odnosu na konkurenciju.

Da li turisti iz Srbije mogu da računaju na neke pogodnosti u vrijeme turističke sezone?

– Kompanija M:tel je i ove godine pripremila specijalni pripejd „Hello in“ paket, po ceni od tri evra, uz tri evra kredita. Tu su i drugi benefiti kako u nacionalnom, tako i internacionalnom saobraćaju, kako bi se korisnicima, a posebno turistima, omogućila najpovoljnija privatna i poslovna komunikacija tokom leta. Posebno bih izdvojio SMS ka svim mrežama u Crnoj Gori i Srbiji, kao i prema M:tel BiH – početna cena te usluge iznosi 1,5 centi, dok minut razgovora ka inostranim mrežama košta 15 centi. Za sedam dana mobilnog interneta potrebno je izdvojiti pet evra.

Kada su u pitanju nove tehnologije i servisi, da li ste uhvatili korak sa vodećim svetskim operaterima i šta ćete novo ponuditi korisnicima u Crnoj Gori?

– Samim ulaskom na crnogorsko tržište postavili smo sebi cilj da budemo inovativni i kreativni. Na samom početku rada uveli smo nove servise elektronsku dopunu, halo ton, mondo portal, vajmaks tehnologiju i još mnogo novih servisa, i što je najvažnije, planiramo dalje da unapređujemo servise. U skorijoj budućnosti mogu da najavim servise i aplikacije bazirane na mobilnom internetu i smart telefonima. Neke aplikacije će biti novost i za najveće svetske kompanije.

Koliko je do sada M:tel, odnosno Telekom Srbija, investirao u Crnoj Gori i da li su u planu nova ulaganja?

– Do sada je investirano više od 100 miliona evra, a shodno razvoju koji planiramo očekujemo sigurno je da neće izostati i nova ulaganja. Investicije će biti usmerene u poboljšanje kvaliteta i pokrivenosti mreže kao i u nove aplikacije i servise.

Da li se globalna kriza odrazila na poslovanje M:tela? Šta kažu finansijski pokazatelji?

– Finansijski pokazatelji su, bez obzira na globalnu ekonomsku krizu, koja se svakako odrazila i na polje telekomunikacija, u okviru očekivanih. Biti treći operater veliki je izazov pogotovu na manjem tržištu jer troškovi opreme, telefona, ljudskih resursa slični su između operatera, a treći operater kreće sa prihodima bukvalno od nule i mora da se bori za profit uzimanjem korisnika od konkurencije. Ono što moram da istaknem da je naša EBITDA već od prve godine bila pozitivna tako da smo brzo došli u situaciju da su nam dnevni prihodi veći od dnevnih troškova. Veliki sam optimista i kad je reč o poslovnim rezultatima u narednom periodu. Mi ćemo se fokusirati na ostvarivanje profita pre svega na osnovu povećanja prihoda po korisniku jer ćemo ponuditi niz zanimljivih mobilnih aplikacija baziranih na internetu, a računamo i na povećanje prihoda od rominga.

Taksa smanjuje račune

Uvođenje poreza od jednog eura na sim kartice izaziva burna reagovanja. Kakav je Vaš stav u vezi s tim i da li je ta odluka uticala na smanjenje telefonskih računa?

– M:tel, kao društveno odgovorna kompanija, poštuje zakone i propise zemlje u kojoj posluje. Tako je i sa Zakonom o taksama kojim je predviđeno plaćanje jednog evra na aktivne SIM kartice. Taksa će sigurno smanjiti iznos telefonskog računa korisnika pogotovo u pri-pejd segmentu jer ti korisnici obično imaju limitirane kućne budžete za telefonske račune.

Spekulacije

Spekuliše se da bi nova Vlada Srbije mogla da donese odluku o prodaji Telekoma. Kako bi taj potez mogao da se odrazi na poziciju M:tela?

– Kao operativni menadžer ne mogu da komentarišem spekulacije o eventualnoj prodaji Telekoma Srbija. Ta odluka isključivo je u nadležnosti našeg vlasnika. U svakom slučaju mislim da je M:tel veoma važna kompanija za Telekom Srbije te se moguća prodaja sigurno neće negativno odraziti na njeno poslovanje. Mi smo na nivou kompanije doneli stratešku odluku da intenziviramo razvoj M:tela i mislim da takvu odluku ne bi promenio ni potencijalni budući vlasnik, ako do prodaje uopšte i dođe.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari