Iako ni jedna institucija u Srbiji, uključujući i Ministarstvo trgovine i turizma, ne raspolaže preciznim podacima, o tome koliko građana svoj odmor provede van mesta stanovanja, prema nekim pokazateljima taj broj, iz godine u godinu raste u proseku od deset do 15 odsto. Jedan od argumenata za tvrdnju da naši građani sve više putuju jeste i podatak da je samo u prošloj godini osnovano oko 150 novih turističkih agencija sa A i B licencom, tako da ih sada ima više od 600.

Iako ni jedna institucija u Srbiji, uključujući i Ministarstvo trgovine i turizma, ne raspolaže preciznim podacima, o tome koliko građana svoj odmor provede van mesta stanovanja, prema nekim pokazateljima taj broj, iz godine u godinu raste u proseku od deset do 15 odsto. Jedan od argumenata za tvrdnju da naši građani sve više putuju jeste i podatak da je samo u prošloj godini osnovano oko 150 novih turističkih agencija sa A i B licencom, tako da ih sada ima više od 600. Za goste iz Srbije sve veće interesovanje pokazuju i organizacije iz zemalja gde je turizam značajna grana privrede, koje se trude da svoju ponudu prilagode potrebama i mogućnostima naših turista. To je najuočljivije bilo na ovogodišnjem Sajmu turizma, gde su svoje turističke centre predstavile Austrija, Izrael, Poljska, Indonezija, Brazil i Italija. Ipak, sudeći po zastupljenosti i brojnim programima, izgleda da je Crnogorcima najviše stalo do turista iz Srbije. Turistička organizacija Crne Gore zakupila je čitav izložbeni prostor hale tri beogradskog sajma ali hercegnovske mažoretkinje i učesnici karnevalskog programa iz Budve, prošetali su svim halama.

U srpskim banjama i turisti iz Kuvajta i Tunisa

– Veliki trud uložen je u osavremenjavanje banjske ponude. Pokrenuti su velnes programi kojima se, osim zdravstvenog razvija i relaksacioni turizam. To treba da doprinese i promeni starosne ili statusne strukturu gostiju. Sve su prisutniji mlađi i poslovni ljudi, posebno u Vrnjačkoj Banji, zatim u Ribarskoj Banji, Banji Koviljači i Niškoj Banji, gde je prisutan tzv. vikend velnes programe za menadžere. Ove godine očekujemo i prve turiste iz Kuvajta i Tunisa, a sve češći su i gosti iz Evropske unije, koji su ranije bili više okrenuti banjskim mestima u Mađarskoj i Češkoj, ali od kada su te države ušle u sastav EU i podigle cene usluga, oni se polako sele kod nas. Ipak, banje su pre svega okrenute domaćem gostu jer on garantuje stalnost posete. To je upravo i naš cilj, da preko cele godine imamo ustaljenu popunjenost kapaciteta i sa izuizetkom prva tri meseca u godini, to se u poslednje vreme uglavnom postiže. Presudnu ulogu u tom procesu imale su cene i novi sadržaji u banjskim lečilištima. Tako se u banjama koje su uložile u opremanje velnes centara, cene hotelskih pansiona, koje obuhvataju i medicinski tretman kreću od 1.400 do 3.500 dinara po danu. Dve banje, Koviljača i Kanjiža osvojile su ISO standarde što je uvećalo tražnju a na istom nivou se održavaju Vrnjačka i Niška banja – kaže za Danas Vladan Vešković, sekretar Udruženja banjskih i klimatskih mesta Srbije.

– Od gostiju koji u Crnu Goru dolaze iz regiona, više od polovine su iz Srbije i nama je veoma važno, naročito posle razdvajanja dve države, da budemo prisutni na tom tržištu. Zato smo se na Sajmu turizma predstavili kao jedinstvena destinacija na kojoj ljubitelji mora, planina ili kulturno – istorijskih spomenika, mogu da pronađu sve sadržaje koji ih interesuju. Inače, nama je daleko lakše da se predstavimo na sajmovima na kojima nas pitaju gde se nalazi Crna Gora, nego u Srbiji gde dobro znaju i kojim potencijalima raspolažmo. Zato se trudimo da uverimo naše potencijalne goste da smo u međuvremenu napredovali, a to znači da smo sredili kupališta, poboljšali vodosnabdevanje i podigli nivo ugostiteljskih usluga. Najveći broj hotela je renoviran i to su sada objekti sa najmanje tri zvezdice. Privatni smeštaj je u velikoj meri kategorizovan i jedino takav preporučujemo gostima a nadam se da će srpski turisti primetiti i da se mentalitet ugostiteljskih radnika u značajnoj meri promenio i prilagodio potrebama gostiju. Jedna od naših prednosti je i to što su već dve sezone cene nepromenjene i u privatnom smeštaju kreću se od četiri do 15 evra za dan. U hotelima sa dve ili tri zvezdice, cene se kreću od 25 do 45 evra po osobi za polupansion u dvokrevetnoj sobi, dok će ista usluga u hotelu Splendid u Bečićima, koji ima pet zvezdica, koštati od 115 do 155 evra – kaže za Danas Saša Radović, direktor Turističke organizacije Crne Gore.
U turističkim agencijama kažu da se za Crnogorsko primorje putnici obično odlučuju u poslednjem trenutku, tako da je sada teško proceniti koliko njih će se opredeliti za tu mogućnost. Kada je reč o drugim destinacijama, navike domaćih turista polako se menjaju, pa su u nekim agencijama bili zatečeni zahtevima da se još u decembru rezervišu letnji aranžmani. Zbog toga su turistički radnici bili primorani da ubrzaju pripreme za predstojeću letnju sezonu, zatim da uvećaju ponudu i poboljšaju uslove putovanja.
– Ove godine izašli smo sa oko 180 programa za različite destinacije širom sveta a u ponudi je više od 300 hotela, čime teško da može da se pohvali bilo koja agencija u jugoistočnoj Evropi. Aranžmani su počeli intenzivno da se prodaju još od prve polovine februara a zbog povećanog interesovanja za Grčku, ove godine smo izašli i sa četiri nove destinacije u toj zemlji. Osim već poznatih mesta na obali i ostrvima, sada se u našoj ponudi nalazi Peloponez, Aleksandropoli, Lutraki i ostrvo Kos. Takođe, uvećali smo i broj destinacija u Turskoj, tako da je sada turistima na raspolaganju čitava egejska i sredozemna rivijera gde sarađujemo sa četiri prestižne hotelske asocijacije. Za prve čarter letove, početkom juna, mesta gotovo da više i nema, a razlog su veoma primamljive promotivne cene. Tako, recimo, 11 dana na Krfu uz apartmanski smeštaj, košta samo 29 evra (cena se uvećava za 5.900 dinara ukoliko se putnik opredeli za autobus ili za 12.500 ako odluči da naletovanje otputuje avionom). Veoma je popularan i aranžman od 11 dana u Egiptu koji košta 299 evra a u cenu usluge uračunati su avio prevoz i smeštaj u hotelu sa polupansionom. Iako ovo nije udarni termin za daleke destinacije, u ponudu smo uvrstili i Karibe, Kubu, Dubai ili Bali – kaže za Danas Jasmina Končar iz Džoli travel i dodaje da će od sredine maja ta agencija biti uključena u on lajn sistem što će omogućiti putnicima da odmah potvrde rezervaciju.
Uprkos bogatoj ponudi turističkih destinacija širom sveta, Grčka letovališta su i ove godine najtraženija a prema nekim anketama, čak 57 odsto ispitanika razmišlja ili se već odlučilo da odmor provede u toj zemlji.
– Očekujem da ove godine u Grčku ode rekordan broj srpskih turista, jer to više nije hit destinacija aktuelna nekoliko sezona, već stalno odredište kome se posle godinu-dve pauze, gosti ponovo vraćaju. Prošle godine u špicu sezone bilo je teško pronaći slobodno mesto za tu zemlju, i zato me ne čudi što je ove godine potražnja krenula mnogo ranije nego prethodnih godina. Mi smo aranžmane počeli da prodajemo već u januaru, a gotovo polovina od ugovorenih 13.500 mesta već je popunjena. I mada standard građana, bar u unutrašnjosti, nije bitnije popravljen, izgleda da su relativno dostupni bankarski krediti, ali i mogućnost plaćanja aaranžmana u više rata, podigli interesovanje turista. Ipak, mislim da je presudno to što se do Grčke lako stiže, mentalitet domaćina je sličan našem a uz to se može letovati po ceni od 50 do 60 evra ako je reč o apartmanskom smeštaju ili za više od 150 evra dnevno u hotelu sa pet zvezdica. Ta raznovrsnost ponude i čini Grčki tako primamljivom našim turistima- kaže za Danas Ljubomir Radivojević, direktor jagodinskog Atlantika, agencije koja već 16 godina radi isključivo na grčkom tržištu.
U većini turističkih agencija slažu se da će Grčka ove godine biti najzastupljenija u letnjim programima, ali ističu da ne zaostaje mnogo ni Turska, zatim Egipat i Tunis.
– Za četiri najtraženije destinacije aranžmani u predsezoni su već rasprodati. Jedan od razloga za to su i izuzetno povoljne cene. Ilustracije radi, dvanaestodnevni aranžman krajem maja u Egiptu koji podrazumeva hotelski smeštaj, polupansion i avionsku kartu, košta 295 evra. U Antaliji, u hotelu sa pet zvezdica, polupansionom i avionskim prevozom, 11 dana na početku sezone koštaju 350 evra. Povećano je interesovanje i za druge destinacije, poput Sicilije, Palma de Majorke, Azurne obale. Iako je u našoj agenciji letnja ponuda još uvek u pripremi i tek je izašao prvi deo planiranih aranžmana, već sada je moguće predvideti da će ova turistička sezona biti jedna od uspešnijih – ocenjuje za Danas Milica Žarković, PR Kon Tikija i naglašava da je u ponudi te agencije veliki broj dalekih destinacija, poput Bankoka, Meksika, Tajlanda, Šri Lanke ili Zapadne Amerike, za koje preko cele godine vlada veliko interesovanje.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari