Većina radnika kragujevačkog Autosaobraćaja (AS), čak 102 od ukupno 155 koliko ih je preostalo nakon prošlogodišnjeg višenedeljnog generalnog štrajka i potonje realizacije socijalnog programa, i dalje je nezadovoljna i protivi se kooperantskoj saradnji sa privatnom firmom „Janjušević“ iz Priboja, koja bi ovih dana mogla da uzme u zakup i AS-ove autobuske stanice u Kragujevcu i ostalim šumadijskim mestima.


Nezadovoljni radnici AS-a tvrde da je prošlomesečni ugovor o kooperaciji sa „Janjuševićem“ nezakonit i štetan po kragujevačko preduzeće. Predsednik Samostalnog sindikata u tom preduzeću Srđan Ilić kaže da je ugovor sa „Janjuševićem“ 29. maja potpisao bivši direktor Slobodan Sretenović iako ga je nedelju dana ranije Nadzorni odbor smenio sa te funkcije.

Samostalni sindikat je protiv Sretenovića i članova Nadzornog odbora podneo krivičnu prijavu koja, ističu sindikalci, „čami“ u tužilaštvu. U Nadzornom odboru kažu, pak, da je Sretenović mogao krajem maja da potpiše ugovor sa „Janjuševićem“, iako je prethodno razrešen dužnosti, jer je u vreme verifikacije sporazuma sa firmom iz Priboja u Agenciji za privredne registre još uvek bio upisan kao odgovorno lice. Sindikalci, ali i pojedini pravnici smatraju, međutim, da je ovo tumačenje poprilično sporno.

– Ugovor o kooperaciji sa „Janjuševićem“ je štetan po naše preduzeće, jer je ta pribojska firma preuzela 78 međugradskih i međumesnih linija AS-a, a saobraća svega na 16, i to neodgovarajućim autobusima. „Janjušević“ je kupio tri naša autobusa i AS je delom i zbog toga ostao bez rešenja za obavljanje delatnosti. Pribojska firma ne može da uposli sve naše radnike niti ispunjava uslove iz ugovora o kooperaciji – kaže Ilić, dodajući da se radnici protive da se takvoj firmi izdaju AS-ove stanice u zakup.

Međutim, pregovori o rentiranju tih objekata oficijelno su počeli prekjuče i trebalo bi, saznaje naš list, da budu nastavljeni sutra. U poslovodstvu AS-a kažu da se mogućnost izdavanja stanica još uvek razmatra, dok u sindikatu veruju da je to gotova stvar, te da će firma iz Priboja na taj način da preuzme svu preostalu imovinu kragujevačkog preduzeća, ali ne i sve njegove radnike.

– Najveći broj zaposlenih ne vidi više nikakvu perspektivu u preduzeću koje nestaje i od Vlade traže da organizuje drugi krug socijalnog programa i isplati im sva dugovanja, nakon čega bi otišli iz AS-a. Država sa preostalom imovinom preduzeća, čiju većinu akcija je preuzela tokom poslednjeg štrajka radnika, neka radi šta hoće – kaže Ilić.

Podsetimo da su radnici „Autosaobraćaja“ 16. oktobra prošle godine, u organizaciji Slobodnog sindikata, stupili u generalni štrajk, kada su blokirali autobuske stanice u Kragujevcu, Topoli, Lapovu i Batočini, a nekoliko dana docnije zaustavili su železnički i putnički saobraćaj na relaciji Kragujevac-Kraljevo. Oni su zahtevali isplatu 12 zaostalih zarada, uplatu doprinosa za penzijsko invalidsko osiguranje, overu zdravstvenih knjižica, realizaciju socijalnog programa za prekobrojne, rešavanje statusa firme i utvrđivanje odgovornosti za propast preduzeća. Blokadu saobraćajnica prekinuli su 4. decembra, mesec i po dana od početka, posle razgovora radničke delegacije sa tadašnjim vicepremijerom Aleksandrom Vučićem, koji im je, kako su javno tvrdili učesnici tog razgovora, obećao ispunjenje zahteva i rešavanje statusa preduzeća do 15. februara ove godine.

Politizacija protesta

– Od svega što im je obećano, radnici AS-a dobili su socijalni program i tri pozajmice na ime 12 zaostalih plata, što će najverovatnije morati da vrate. Zaposleni su zloupotrebljeni i jeftino izigrani u političke i predizborne svrhe – tvrdi Srđan Ilić. O političkoj zloupotrebi tog štrajka svojevremeno je javno govorila i jedna članica rukovodstva Slobodnog sindikata i članica SNS-a.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari