U borbi muzičke i filmske industrije protiv piraterije, 9. novembar je članovima globalne zajednice koja razmenjuje fajlove na internetu osvanuo kao još jedan mračan dan. Posetioce vebsajta Demonoid.com sačekala je poruka: „CRIA je zapretila kompaniji koja nam iznajmljuje servere, zbog čega sajt ne može da ostane na mreži.

U borbi muzičke i filmske industrije protiv piraterije, 9. novembar je članovima globalne zajednice koja razmenjuje fajlove na internetu osvanuo kao još jedan mračan dan. Posetioce vebsajta Demonoid.com sačekala je poruka: „CRIA je zapretila kompaniji koja nam iznajmljuje servere, zbog čega sajt ne može da ostane na mreži.“
Čime se bave neobična imena i zlokobne skraćenice poput ovih? Demonoid je bio drugi najveći BITTORENT tracker, server za komunikaciju korisnika (p2p) preko BITTORRENT internet-protokola (kruži glasina da je osnivač srpskog porekla). Zvuči komplikovano, ali je zapravo lako: instalirati bilo koji „torrent“ program, registrovati se na sajt na kome se tražilicom nalazi link za željeni fajl i, dva klika kasnije, kompjuter srče kopiju novog bioskopskog hita ili album omiljenog benda sa hard-diskova drugih korisnika, raštrkanih po svetu, potpuno besplatno. Problem je u tome što je ova praksa potpuno ilegalna. Ali, to ne sprečava milione da je svakim danom sve više upražnjavaju. Tu u priču upadaju zastupnici najvećih izdavača i distributera u industriji zabave: MPAA (Motion Picture Association of America) i, još revnosnije, RIAA (Record Industry Association of America).

Fanovi besplatno „skinuli“ novi album Radioheada

Fanovi grupe Radiohead su dobili priliku da daunlouduju novi album ove grupe „In Rainbows“ i sami odluče koliko će platiti za njega. Više od polovine onih koji su daunloudovali album odlučili su da ne plate ništa. Prema podacima firme COMSCORE Inc, za prve četiri nedelje 62 odsto onih koji su daunloudovali album nisu britanskim rokerima platili ni centa, a ostalih 38 odsto je, u proseku, plaćalo po šest dolara.

Treba naglasiti da su ovi podaci uzeti iz baze firme COMSCORE koja prati ponašanje kompjuterskih korisnika širom sveta, a u samoj bazi imaju dva miliona korisnika. Od njih je nekoliko stotina daunloudovalo album, a sama firma COMSCORE nije dala podatak kolika je moguća greška u procentima. Inače, između 1. i 29. oktobra oko 1,2 miliona ljudi je posetilo veb-sajt koji je grupa Radiohead pripremila za daunloud albuma. Još se ne zna koliko je posetilaca daunloudovalo album. Firma COMSCORE je objavila da je više od 40 odsto Amerikanca, koji su daunloudovali album, platilo za njega u proseku po 8,05 dolara. Van SAD ova brojka ljudi koji su platili za daunloud pada na 36 odsto uz prosek od 4,64 dolara.

Ova organizacija tvrdi da je glavni uzrok padu prodaje muzičkih diskova model besplatne internet-razmene i, umesto da nađe način da parira tehnologiji i primamljivoj piratskoj ponudi, okomila se na posrednike i individualne razmenjivače. Tužila se sa provajderima, koje niko ne može proglasiti krivim što omogućavaju puki protok, te od tada traži podatke o navodnim piratima koje sumnjivo, neretko i nelegalno, istražuje. Vodeći se logikom da se zbog svake besplatno skinute pesme proda jedan disk manje, RIAA na sudu traži drakonske naplate od samohranih majki, dece ili čak ljudi koji uopšte ne poseduju računar. Još je 2002, posle dugog spora, ugasila Napster, preteču današnjih BITTORENT trakera koji su joj trenutno glavna meta. U oktobru 2007, ugašen je Oink, najpopularniji sajt za razmenu muzike, a njegov osnivač optužen za omogućavanje piraterije (iako je sajt ne sadrži) i ostvarivanje finansijske dobiti (iako torenti žive od dobrovoljnih donacija korisnika). Drugi sajtovi igraju globalnu virtuelnu igru mačke i miša, seleći sedište u države s drugačijim zakonima o autorskim pravima. Demonoid je u junu morao da prebaci servere iz Holandije u Kanadu, gde ih je sačekala tamošnja ispostava RIAA-e (CRIA), koja je u septembru zahtevala da onemogući pristup kanadskim korisnicima. Sada je CRIA udarila na one koji mu iznajmljuju servere: Demonoid će se ili opet seliti ili zauvek zatvoriti. Dok se to reši, nići će bar pet novih torent-sajtova.
Prosta je istina da je kršenje intelektualne svojine krađa, ali i da je ovakva vrsta borbe jednako neiscrpna i pogubna za sve. Stvaranjem lošeg publiciteta RIAA samo doprinosi slici Industrije kao prebogate pohlepne korporacije koja već čini sve ne bi li organizovanim sistemskim monopolom „prava autora“ pretvorila u „prava izdavača“. Razne studije, od kojih je jednu poručila baš RIAA, tvrde da p2p razmena, ma koliko ogromna, čini samo trećinu piratizovanja na internetu i, mnogo važnije, ima minimalan uticaj na prodaju diskova. Zanimljivo je da mnogi ne bi kupili disk i da nema besplatne razmene, dok oni koji najviše novca daju na legalne CD-ove i DVD-ove skidaju najviše nelegalnih fajlova. Tako su RIAA na meti njeni najistrajniji potrošači, koji sada šalju ogorčene poruke, kunući se da više nikad neće legalno kupiti muziku ili filmove. Takođe, razmena je svojevrsna globalna promocija koju izdavački dinosaurusi, nespremni za digitalno doba, više ne mogu da pruže. Dok je Napsteru suđeno, na servere je procurio još neobjavljeni album britanskog benda Radiohead. Kada je, tri meseca kasnije, izašao disk najhermetičnije muzike koju su ikad napravili, Radiohead su se prvi put našli na vrhu Bilbordove liste. Za manje poznate izvođače, internet je jedini način da svet upoznaju sa svojim delom, a možda i dobiju finansijsku pohvalu.
Baš je Radiohead, kome je prethodno istekao ugovor sa izdavačem, oprobao 10. oktobra model radikalne demokratizacije, objavivši novi album na svom sajtu, prepustivši samim fanovima odluku da li da ga plate ili samo besplatno i legalno preuzmu. Iako očekivanih 60 posto skidača nije ostavilo ništa, bend je, čak i kad se oduzmu troškovi štampanja CD-a, zaradio više nego standardnim ugovorom sa izdavačem, zaobišavši posrednika između umetnika i publike i inspirišući druge da krenu istim putem.
Uloga velikih izdavača će morati da se redefiniše i ponudi valjanu alternativu između dvadesetak dolara za CD neproverenog kvaliteta muzike, kojeg možda nema u lokalnoj ili internet prodavnici, i ekspresnog skidanja nenabavljivog ili još neizašlog albuma bez naplate. Restriktivne mere na duže staze samo će produbiti problem. Piraterija u ovom slučaju diktira tržištu. Industrija je preživela audio i video rikorder, ali mora da pronađe isplativu fleksibilnost u doba narezivanja diskova, mp3 plejera, ultrabrzog protoka podataka i globalnog povezivanja.
Ostaje da se vidi šta će biti sa Demonoidom. U mogućem lovu na novi dom, možda osvane na serverima zemlje koja ne sprovodi zakone o autorskim pravima dovoljno organizovano. Možda baš zemlje iz koje, po tračevima, potiče Demonoidov osnivač.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari