Za četiri godine 124 analizirana državna organa potrošila su skoro 61 milion evra na na oglašavanje u medijima, sponzorstva i donacije, kampanje i usluge marketinških i drugih agencija, pokazuje „Izveštaj o mogućem uticaju institucija javnog sektora na medije kroz plaćanje usluga oglašavanja i marketinga“, koji je objavio juče Vladin Savet za borbu protiv korupcije. Na dan izrade izveštaja Savet je delimično ostao uskraćen za informacije od Vlade Srbije, dok je u potpunosti ostao uskraćen za informacije od Ministarstva spoljnih poslova, Srbijagasa i Telekoma. MSP je to objasnio Savetu rečima da oglašavanje „nije zarad ministarstva već zarad Srbije“.

P { text-indent: 2.5cm; margin-bottom: 0.21cm; direction: ltr; color: rgb(0, 0, 0); line-height: 150%; widows: 2; orphans: 2; }P.western { font-family: „YHelvetica“; font-size: 12pt; }P.cjk { font-family: „Times New Roman“,serif; font-size: 12pt; }P.ctl { font-family: „Times New Roman“,serif; font-size: 10pt; }

Najviše sredstava za promotivne svrhe državni organi su u periodu od 2011. do 2014. potrošili 2012. godine, dok su rashodi po ovom pitanju najmanji bili prošle godine. „Nesumnjiv je trend smanjenja troškova tokom 2014. osim kod kategorija najviših državnih organa, kod fondova AP Vojvodine kao i kod pokrajinskih sekretarijata AP Vojvodine“, navodi se u izveštaju.

Savet je utvrdio da je izbor ponuda u postupcima javnih nabavki usluga oglašavanja i marketinga često praćen subjektivnim ili diskrecionim kriterijumima naručilaca. Na taj način se, kako se dodaje, favorizuju marketinške agencije koje su povezane sa političkim strankama.

Među primerima pominje se postupak javne nabavke Ministarstva za rad prošle godine koji se odnosio na insertovanje dodatka na određenu temu „uz dnevni list koji ima nacionalnu pokrivenost i obrađuje ozbiljne teme, u tiražu od najmanje 60.000 primera“. Insertovanje je izvršeno uz nedeljnike NIN i Pečat, a ne uz dnevni list kako je bilo predviđeno tenderskom dokumentacijom. Pritom, ministar Aleksandar Vulin je bio urednik u listu Pečat do 2012. kada je imenovan na funkciju u Vladi Srbije.

Između ostalih, navodi se i primer Puteva Srbije kada su predsednik UO i direktor preduzeća bili kadrovi SPS – Zoran Lilić i Zoran Drobnjak, a angažovali su za usluge agenciju Watchout, koja je radila izbornu kampanju SPS i donirala novčana sredstva toj stranci.

Savet je utvrdio i da državne institucije i javna preduzeća sa medijima zaključuju ugovore o medijskom praćenju koje podrazumeva obavezu medija da u svoje informativne emisije, kao goste, pozivaju predstavnike tih institucija i javnih preduzeća.

„Vlast otvoreno kontroliše medije i to na način da pojedini ugovori o uslugama medijskog praćenja za rezultat imaju objavljivanja intervjua i kolumna ministara i državnih sekretara u Vladi Srbije i funkcionera u Vladi AP. Javnost najčešće nije upoznata sa činjenicom koji su konkretni medijski sadržaji, u kojima se promovišu najviši državni funkcioneri i političke stranke, plaćeni budžetskim novcem“, navodi se u izveštaju.

Među primerima navode se i slučajevi kompanije Galenika, koja je milionskim iznosima sponzorisala vremenske prognoze na Pinku i Studiju B, a zauzvrat sponzorstva Ženskog košarkaškog kluba Partizan iz Beograda zatražila tri člana u upravnom odboru kluba. Infostan je plaćao analize zastupljenosti preduzeća na društvenim mrežama, niška komunalna preduzeća tražila da se mediji u kojima se oglašavaju ne objavljuju negativne stvari o njima, a Pokrajinski sekretarijat za finansije AP Vojvodine plaćao je intervjue sa premijerom Vojvodine.

Jugoimport SDPR 2014. sponzorisalo je udruženje Prva evropska kuća iz Beograda, koje je nosilac organizacije tradicionalne manifestacije „Evropsko veče u Beogradu – Najevropljanin godine“. Direktor Jugoimport SDPR bio je tada Jugoslav Petković (SNS), dok je među dobitnicima priznanja „Najevropljanin 2013. godine“ izabran i ministar Nebojša Stefanović (SNS).

„Savet generalno ocenjuje da se putem oglašavanja i marketinga institucija javnog sektora stvara veoma jak odnos između medija i predstavnika svih nivoa vlasti. Uglavnom je taj odnos direktan ili posredan preko marketinških agencija koje su bliske političkim strankama. Mediji imaju finansijsku korist u tom odnosu, a predstavnici vlasti imaju 'fleksibilnije' i servilnije medije, koji su ucenjeni mogućnošću da izgube sredstva koja im stižu od oglašavanja i marketinga“, navodi se u izveštaju.

Vlada i Ministarstvo kulture bez odgovora

Predstavnici Saveta za borbu protiv korupcije naveli su juče na predstavljanju izveštaja da nikakav odgovor nisu dobili od Vlade i Ministarstva kulture i informisanja, kojima je izveštaj prosleđen još pre nedelju dana, ocenjujući da se „tradicija nastavlja“.


Resori poljoprivrede i trgovine najveće trošadžije

U periodu od 2011. do 2014. najviše novca na oglašavanje, sponzorisanje i kampanje izdvojila su ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija – gotovo 128 miliona dinara i poljoprivrede – više od 121 miliona.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari