U srpskom delu menadžmenta kompanije Fijat automobili Srbija kao i među zaposlenima gotovo sa izvesnošću očekuju da će, krajem ove ili početkom naredne godine, dobiti zvaničnu informaciju o novom modelu koji bi, pored svih verzija „fijata 500L“, uskoro počeo da se proizvodi u Kragujevcu.

Mada ne otkrivaju informacije na osnovu kojih grade optimizam, u poslovodstvu FAS-a, računajući i vodeće italijanske menadžere, smatraju da „kragujevačka fabrika, kao najmoderniji Fijatov pogon na svetu, u koji je investirano oko 1,3 milijarde evra i koji ima relativno mladu i dobro obučenu (ne i skupu) radnu snagu – apsolutno zaslužuje da dobije novi model“. Time bi se takođe uposlili kapaciteti, jer je FAS projektovan za proizvodnju 300.000, a trenutno sa traka izlazi oko 100.000 vozila godišnje.

Prema saznanjima Danasa iz sedišta Fijata u Torinu, u Fijatu su zadovoljni plasmanom „fijata 500L“ na svetskim tržištima, dok nešto dugoročnije razmišljaju o drugom modelu.

Da li će FAS krajem ove ili početkom naredne godine dobiti oficijelnu informaciju o dobijanju još jednog modela, znaće se za desetak meseci. Ono što, međutim, u vezi s ovim prvi put onespokojava i one poznavaoce prilika u FAS-u, koji su naklonjeni toj kompaniji, jeste poslednja izjava izvršnog direktora grupacije Fijat Krajsler automobili Serđa Markionea, koji je, kako prenose inostrani mediji, na Salonu automobila u Ženevi najavio svojevrsnu promenu proizvodno-poslovne politike Fijata i FCA, koja bi, u najkraćem, mogla da se protumači kao nagoveštaj povlačenja Fijata iz Evrope, te njegovo fokusiranje na američko i azijska tržišta.

Na Salonu automobila u Ženevi izvršni direktor Serđo Markione je priznao da Fijat više nikada neće biti konkurentan na masovnom tržištu Evrope kao što je nekada bio.

– Kada je reč o obimu proizvodnje u Evropi, Fijat više ne može, ali i ne namerava, da ponudi punu paletu proizvoda poput ostalih masovnih proizvođača, rekao je Markione.

Ipak, „punto“, jednom Fijatov najprodavaniji model, dočekaće novu verziju i verovatno će biti zamenjen novim članom porodice „500“.

– U sledećih pet do deset godina naš udeo u tržištu će se znatno promeniti zbog dve stvari. Prva je globalizacija Jeep brenda, a druga je uvođenje Alfa Romea kao globalnog proizvođača premijum i sportskih automobila, poručio je Markione.

Gde je nevolja u ovoj Markionijevoj izjavi kad je Fijat automobili Srbija u pitanju. Najpre u činjenici da Fijat, odnosno grupacija FSA, „smanjuje obim proizvodnje u Evropi“, u kojoj ima najviše proizvodnih pogona, te će konkurencija za dobijanje proizvodnje novih modela biti zaista žestoka, posebno između fabrika u Poljskoj i Srbiji, gde ima i najviše slobodnih kapaciteta.

U Poljskoj će biti nastavljena proizvodnja „fijata 500“, a u Kragujevcu modela „500L“, s tim što tržišna tražnja i jednog drugog vozila ni približno ne može da uposli kapacitete ni u poljskoj, ni u srpskoj fabrici.

Ostaje zamena za ostareli „punto“, koja će se bazirati na platformi vozila iz porodice „500“, što znači da bi taj novi model mogao da se proizvodi u Poljskoj ili u Srbiji. Fabrika u Poljskoj je veća, odnosno ima više slobodnih kapaciteta, naročito nakon izmeštanja proizvodnje Fordovog modela „K“, ali je FAS moderniji. Prednost kragujevačke fabrike je i u činjenici da su plate u njoj znatno niže od onih u Poljskoj, koja je već dugo u Evropskoj uniji, i gde radnici traže i evropske plate.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari