Šta radi kreativni tim u advertajzing agencijama? Dolazi do ideja. Čemu te ideje služe? Da kreiraju i u javnosti utvrde identitet, s predumišljajem stvoren oko nekog proizvoda. Proizvodi sami po sebi nemaju identitet – keks, sok, sat, automobilska guma, čarapa – njih doživljavamo samo kao prijatne ili korisne predmete, ali već kada im damo ime, kada se oni pojavljuju uz neki slogan i određeni dizajn, počinjemo da ih doživljavamo kao ličnosti.

Kreativni tim, dakle, kreira njihove identitete. Vremenom ti identiteti moraju da se menjaju, da se prilagođavaju uslovima na tržištu, tako da će neki kišobran kojeg doživljavamo kao uglađenog gospodina engleskih manira, ukoliko mu prodaja bude ugrožena, možda morati da postane mladić opsednut sportom ili neka porocima sklona rok zvezda. Kako to da se uradi a da ne dođe do potpunog kolapsa? I to je zadatak kreativnog tima. Dakle, posao nije lak i ne postoji nijedna diploma koja vam garantuje da možete uspešno da ga obavljate.

Prošlo je vreme mistifikacije rada u advertajzing agencijama. Klišeizirana zamisao o članu kreativnog tima kao o mladoj osobi neuredne frizure i još neurednijih navika, koja se pojavljuje na poslu sa zakašnjenjem od par sati, koja probija rokove, ali u odsudnom trenutku dolazi na sudbonosni sastanak i ispaljuje genijalnu ideju, danas je odbačena ne samo od strane ljudi zaposlenih u agencijama, već, rekao bih, i od medija. I dobro je što je tako. I pored toga, svaki put kada raspišemo konkurs za novog kopirajtera ili dizajnera, makar i kao praktikanta, iznenadi me ogroman broj mladih, obrazovanih, vrednih ljudi koji su željni da rade u agenciji, i to bez ikakvih iluzija o radnom mestu za koje se prijavljuju. Ipak, proces pronalaženja prave osobe uvek je težak, i sa nesigurnim ishodom, jer idealni kandidat mora da ispuni toliko, često protivrečnih uslova, a jedini relevantan test je praksa.

Ko je idealni kandidat za rad u kreativnom timu?

Egzaktna istraživanja izložena u knjizi Početak i kraj kreativnog procesa potvrdila su tezu da je najveći neprijatelj kreativnosti očekivanje. Očekivanja i pritisci u agenciji su svakodnevni, pa idealni kandidat kontinuirano mora da se suočava sa najvećim neprijateljem sopstvenog posla. On mora da ima široko i temeljito obrazovanje, ali njime ne sme da bude opterećen. On ne sme da robuje savremenosti, već treba da je kritički i kreativno sagledava. On mora da razume savremenost u estetskom, emocionalnom, pa i političkom smislu, jer je jedan od stvaralaca javnog prostora. A javni prostor je opasno oružje, i njime se mora pažljivo rukovati. Idealni kandidat shvata da će sa svakim medijskim istupom pomalo kreirati društvene odnose. To je velika odgovornost. Idealni kandidat mora da bude detinjasta odrasla osoba i zrelo dete odjednom. On mora da bude stvaralac i nezavisno od posla (mnoge moje uspešne kolege su umetnici), dakle uslovno rečeno, izuzetna ličnost, ali u isto vreme mora da zna koje je njegovo mesto u procesu, kao i mesto advertajzinga u etičkom i estetičkom poretku sveta.

Idealni kandidat je, da zaključimo, mitsko biće, ujedno anđeo i čudovište koje postoji isključivo u vlažnim snovima kreativnih direktora. Ukoliko se pronalazite u ovom opisu, kontaktirajte nas.

* Svi izrazi, pojmovi, imenice pridevi i glagoli u ovoj kolumni koji su upotrebljeni u muškom gramatičkom rodu odnose se bez diskriminacije i na osobe ženskog pola.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari