Tekst i foto: Aleksandar Todorović, urednik Najboljiauto.com i Testoviautomobila.Net

Sa kupovinom vozila pravi troškovi tek počinju: po pravilu, prateći troškovi za održavanje automobila na drumu u narednim se godinama umnožavaju. S obzirom na to da se mogu osloniti na garanciju i na prosečan životni vek motora 250.000 kilometara, kupci novih vozila nalaze se u mnogo boljoj poziciji. Neredovno servisiranje automobila predstavlja još jedan dodatni trošak, a „izbegavanje“ originalnih rezervnih delova i ovlašćenih servisa nije samo skupa, već i neozbiljna strategija. Ipak, ukoliko se budete pridržavali saveta višestrukog šampiona trkačkih pisti Miodraga Đelmaša, vaš automobil mogao bi da doživi i „duboku starost“.

A.Todorović: Najbolji automobil je nov automobil, ali mnogi kupci ne znaju da treba ispoštovati i period razrade agregata koji je, doduše, kod modernih motora znatno skraćen. Šta im vi savetujete?

Miodrag Đelmaš: Savremeni agregati u proseku nemaju dug period razrade motora i pravo je pitanje da li je on danas uopšte potreban. Tehnologija proizvodnje motora danas omogućava izuzetno mala odstupanja, zbog čega uglavnom nije potrebno dodatno vreme da bi došlo do eventualnog „glačanja“ radnih delova agregata. Takođe, tehnologija izrade motornih ulja je znatno napredovala: danas centralna upravljačka jedinica, odnosno kompjuter, veoma precizno reguliše rad motora, te je potrebno održavati obrtaje radilice u srednjem opsegu samo nekoliko minuta po startovanju agregata kako bi se postigla optimalna radna temperatura. U izuzetno hladnim, zimskim danima, svakako je potrebno malo više vremena. Pored toga, motorna ulja za prvo punjenje po pravilu su izuzetno kvalitetna – fabrike o tome vode posebnu brigu, pošto od efikasnog podmazivanja zavisi i koliko će motor izdržati pre generalnog remonta.

A.Todorović: Hladan start mnogima predstavlja nedovoljno poznat pojam. Da li biste našim čitaocima što jednostavnije objasnili kako da ravnomerno opterećuju motor?

Miodrag Đelmaš: Hladnog starta već smo se dotakli u prethodnom pitanju. Kod starijih motora sa ručnim sauhom, nužno je povući sauh pre startovanja agregata kako biste zatvorili leptir i time sprečili da hladan vazduh otežava paljenje. Kod modernih motora sa multi-point ubrizgavanjem, o svemu tome brine „automatski sauh“ i vozaču samo preostaje da umereno opterećuje motor u kraćem vremenskom intervalu. Pri pokretanju motora, proces habanja međusobno pokretnih delova uvek je prisutan i vozač na ovo ni na koji način ne može da utiče.

Mnogi greše kada pojam hladnog starta vezuju za zimske temperature dok je on, zapravo, prisutan pri svakom startovanju agregata. Potrebno je određeno vreme da sve komponente postignu radnu temperaturu. Klipovi, cilindri, te usisni i izduvni ventili zagrevaju se različitom brzinom. Cilindri sporije postižu radnu temperaturu, zbog čega su najviše osetljivi na kvalitet ulja. Od viskoznosti ulja zavisi koliko će se brzo uljni film u potpunosti rasporediti u agregatu, jer ulje ne može da dospe do svih delova motora odmah po startovanju motora. Zbog toga kod benzinskih, a posebno dizel agregata, treba biti umeren sa papučicom gasa dok motor ne postigne radnu temperaturu. Ukoliko agregat naterujete u visoke obrtaje odmah po startovanju, dolazi do mikro oštećenja na klipnim prstenovima i na zidovima cilindara. Dakle, „srce“ automobila zahteva samo malo strpljenja za dugi životni vek. Naravno, od konstrukcije agregata zavisi i koliko je tačno vremena potrebno za postizanje radne temperature, koje se znatno razlikuju od proizvođača do proizvođača.

A.Todorović: Koliko je važno da vlasnik vozila poštuje propisane servisne intervale i šta se dešava u suprotnom?

Miodrag Đelmaš: Svaki proizvođač automobila u servisnom uputstvu jasno i precizno navodi interval redovnih i vreme prvog servisa. Dužnost svakog prodavca automobila jeste da upozna novog vlasnika o uslovima servisiranja automobila, kao i o njegovom značaju. Redovan servis vezan je i za garanciju: da bi vlasnik mogao da ostvari pravo na nju, ne sme da propusti nijedan servis. Vozač mora da pročita servisnu knjižicu i nužno je da zna osnovne stvari o svom automobilu. Kada istekne garancija, često se dešava da vlasnici ne poštuju propisane intervale odlaska u servis, već se javljaju tek kada dođe do kvara.

A.Todorović: Za agregate sa preko 100.000 km veoma se često preporučuju kraći servisni intervali od propisanih. Koliko je to svrsishodno i da li se uvek treba odlučiti za kvalitetnija motorna ulja?

Miodrag Đelmaš: Zbog lošeg goriva, koje i dalje u potpunosti ne ispunjava evropske norme, mnogi proizvođači za naše područje skraćuju servisne intervale i za potpuno nove automobile, odnosno motore. Najbolje je trošiti ulja visokog kvaliteta koja sadrže sve potrebne aditive. Agregati koji su „pregurali“ 100.000 km zahtevaju još više pažnje i skraćeni servisni intervali mogu im samo produžiti životni vek. Pored toga, gorivo treba sipati na proverenim benzinskim pumpama sa velikom frekvencijom. Takođe, treba davati prednost onim kompanijama koje sipaju u gorivo kvalitetne aditive kao što to, recimo, čini OMV. Ulje zbog higroskopnosti apsorbuje vlagu – vodu – zbog čega je nužno da se ulje kod starijih motora menja svake godine, bez obzira na pređenu kilometražu.

A.Todorović: Ako je ulje u motoru nakon 10.000 km iste boje kao kada je sipano u agregat, da li to znači da je motor u odličnom stanju?

Miodrag Đelmaš: Ovo znači samo jednu stvar, a to je da ste u vaš motor sipali motorno ulje lošeg kvaliteta. Primarna uloga ulja jeste da podmazuje sve pokretne delove agregata, ali i da ispuni svoju ulogu „pranja“. Prilikom sagorevanja goriva, u motoru dolazi do stvaranja različitih nečistoća – gareži. Kvalitetno ulje dobrim delom „spira“ nečistoće sa klipova i cilindara, čime omogućava da motor pređe veliki broj kilometara pre generalnog remonta.

A.Todorović: Da li se održavanje automobila u ovlašćenim servisima isplati ako su u njima cene relativno visoke za prosečnog vozača – ili, možda, to više i nije slučaj?

Miodrag Đelmaš: Jedino ovlašćeni servisi imaju kvalifikovane majstore koje moraju periodično da šalju na obuku. Moderni, sofisticirani automobili traže i kompleksnu dijagnostiku, za koju vam je opet potreban obučen i iskusan kadar. Pored toga, u ovlašćenim servisima mogu vam ugraditi samo originalne delove na koje dobijate i garanciju. Treba imati u vidu i da automobil može biti veoma opasno prevozno sredstvo ukoliko ima ugrađene vitalne delove lošeg kvaliteta ili sumnjivog porekla.

A.Todorović: Koliko često treba kontrolisati sisteme upravljanja, oslanjanja, amortizere?

Miodrag Đelmaš: U svakom ovlašćenom servisu, majstori vrše i vizuelnu kontrolu pri redovnom servisu vozila. Postoje i specijalizovane radionice za štelovanje trapa, koje svakako preporučujem. Smatram da je ogibljenje potrebno proveriti barem dva puta godišnje zbog naših izuzetno loših puteva sa čuvenim udarnim rupama. Ovo je mala intervencija koja ne košta puno, a znači mnogo.

A.Todorović: Zašto kod nas nije pravilo da se redovno kontroliše ulje u menjaču?

Miodrag Đelmaš: Zbog toga što ovo može da se uradi u ovlašćenom servisu, koji neki vozači zaobilaze zbog navodne uštede. Kod nekih automobila moguće je zameniti ulje u menjaču samo pomoću specijalnih mašina.

A.Todorović: Da li ipak postoji neki univerzalni recept za duži životni vek automobila?

Miodrag Đelmaš: Potrebno je da samo redovno održavate automobil. Svaka mašina, kao i naše telo, zahteva „sistematski pregled“ u određenim periodima. Neophodno je da se svaki vlasnik ophodi prema svom vozilu sa dužnom brigom i poštovanjem.

A.Todorović: Ekstremno brza vožnja značajno opterećuje motor i automobil u celini. Šta se dešava kada agregat u garantnom roku „ispusti dušu“? I sami imate velikog iskustva u servisiranju automobila. Da li ste imali takvih primera?

Miodrag Đelmaš: Ako se tako nešto desi u garantnom roku, u zavisnosti od vrste kvara menja se kompletan motor ili se radi popravka, ukoliko se ona isplati. Imao sam primer da motor već posle 20.000 km, kako vi to kažete, „ispusti dušu“.