Hollywood stars Julia Roberts and Samuel L Jackson, plus Leicester's James Maddison

Getty Images
Holivudsku glumicu Džuliju Roberts zastupa ista agencija koja se brine i o Džejmsu Medisonu iz Lester Sitija, dok je predstavnik Samjuela L. Džeksona – ICM Partners – takođe postao i vlasnik jedne fudbalske agencije

Dobitnica Oskara Džulija Roberts i engleski fudbaler Džejms Medison su pomalo neočekivani „saigrači“.

Najznačajniji lovci na talente u Americi sve više ulaze u posao sa fudbalskim agencijama – dovodeći tako glumce i sportiste pod isti krov.

Način na koji rade fudbalski agenti i dalje je za mnoge misterija, ali razlog za njihovo postojanje je očigledan – u junu ove godine, Fudbalski savez je obelodanio da su klubovi Premijer lige platili 263,3 miliona funti agentima za period od februara 2019. godine.

Kad se radi o tako velikoj količini novca, neminovno se povećava i pozornost, a množe se i važna pitanja.

Kakva je, na primer, bila uloga Žorža Mendeša ovog avgusta u transferu irskog odbrambenog igrača Meta Doertija iz Vulverhemptona u Totenhem za 15 miliona funti?

Mendeš je Doertijev agent. Kao što je i menadžer obojice klupskih trenera – Žozea Murinja i Nuna Espirita Santa.

Fosun, vlasnik Vulvsa, u međuvremenu, ima 20 odsto udela u Mendešovoj svetski poznatoj agenciji Džestifjut.

Godine 2018, Liga je istraživala Mendešove veze sa Vulvsima i objavila da je on poslovao u skladu sa pravilima.

Za neke druge pojave u ovoj industriji, ipak, vezuju se brojni navodi o zloupotrebama.

FIFA, vladajuće telo u fudbalu, je obećala da će se umešati u ovu problematiku i da će je regulisati – uz opasku da želi da „eliminiše ili makar smanji narušavanje propisa i prekomerne postupke“ u fudbalu.

„Težimo sistemu izbalansirane i razumne regulative, za razliku od džungle koja je trenutno na snazi, sa konfliktima interesa i preteranim provizijama koje se dele na sve strane“, kaže se u saopštenju.

U skladu sa takvom slikom, američke agencije koje se brinu o najvećim filmskim zvezdama, ali i o sopstvenom imidžu koji mora da bude zaštićen, će verovatno želeti da izbegnu ono što sada izgleda kao okruženje koje liči na Divlji zapad.

Ali istina je da to ne čine.

Prošle godine je Kreativna umetnička agencija (Creative Artists Agency) kupila Bejs Soker, spojivši tako organizaciju koja se brine o karijerama, između ostalih, holivudske zvezde Džulije Roberts, menadžera Karla Anćelotija i Žozea Murinja, ali i Lesterovog napadača Medisona.

Osmog oktobra, još jedna američka agencija – ICM Partners – je kupila Stelar u još većem, multimilionskom poslu.

ICM se brine o karijerama zvezda kao što su Samjel L. Džekson i Elen Dedženeris.

Stelar, agencija Džonatana Barneta, je pregovarala i oko povratka Gereta Bejla u Totenhem iz madridskog Reala.

„Veoma smo svesni negativnog odnosa javnosti prema (fudbalskim) agentima“, kaže izvršni direktor ICM-a Kris Silberman.

„Razumem takvu percepciju. Shvatam da ljudi vide agente koji zarađuju ogroman novac, dok su neki ljudi u sportu nezadovoljni zbog toga. To jeste posao u kojem ima dosta nerešenih odnosa, ali ja nemam problem sa reputacijom ljudi sa kojima poslujem“.

Stereotipno prepoznavanje uloge agenata kao onih koji samo usmeravaju klijente ka transferima iz kojih izvlače profit, po Silbermanu je nerealno, dok je uloga organizacija kakva je njegova, potpuno drugačija.

„Mi shvatamo moć poznatih ličnosti i znamo kako da je upotrebimo“, kaže Silberman.

„Potpuno je prirodno da radimo i sa sportistima jer oni, kao nikada do sada u istoriji, predstavljaju globalne ikone“.

Agencije koje zastupaju globalne ikone ne postoje nigde drugde. Mi možemo da otvorimo ta vrata, dodaje on.

Silberman nikada nije upoznao Bejla. Barnet će nastaviti da se bavi fudbalskom ekspertizom i da vodi karijere Velšanina i drugih Stelarovih klijenata

A među njima su i fudbaler engleske Aston Vile Džek Griliš i golmana Evertona Džordan Pikford.

„Moj posao je da osiguram da igrači odu u penziju sa dovoljno novca i da bezbrižno mogu da nastave karijeru, ne zato što to moraju, već zato što to žele“, kaže Barnet.

„Potrošili smo bogatstvo pomažući ovim momcima da budu tamo gde jesu. Imamo i velik broj ljudi zaduženih za društvene medije jer ne želimo da se oni sami bave tim poslom“.

Barnet kaže i da on ne želi da se bavi metodama i taktikom nekih konkurentskih agencija u pokušajima da svojim klijentima obezbede bolje poslove, ali navodi i da je „sve što je legalno i etički ispravno“ za njega prihvatljivo.

On smatra da u industriji postoje pitanja koja se moraju razmotriti, ali i to da je naročito nezadovoljan zbog velikog broja igrača o kojima se brine njihova rodbina.

Barneta takođe nervira i pristup FIFA-e ovom problemu.

On se u januaru pridružio Mendešu i Minju Rajoli – koji zastupa Pola Pogbu, vezistu Mančester Junajteda – na konferenciji agenata u razmatranju celokupne situacije.

On za Mendeša kaže: „Uradio je fantastičnu stvar sa Vulvsima, a sjajan je bio i u ostalim poslovima“.

Do sada nije bilo ni reči o reformama. Ovih dana, FIFA je skicirala svoj predlog po kojem je provizije ograničila na 3% plate igrača.

Barnet nije oduševljen ovakvim nacrtom.

On smatra da FIFA pokušava da stekne pozitivni publicitet nekorektnim napadima na lake mete i da je sudski postupak neminovan ukoliko se ovakav stav ne promeni.

„Voleo bih da nekoliko agenata i ja sednemo licem u lice sa FIFA-om sa potpuno praznim papirom“, kaže on.

„Siguran sa da možemo da napravimo nešto zaista spektakularno, što će svima biti od pomoći“.


Pogledajte video o teškoj situaciji u kojoj se našao OFK Beograd

OFK Beograd: Koliko je mračno u mraku Omladinskog stadiona
The British Broadcasting Corporation

Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari