TikTok

BBC

Mlado ili staro.

TikTok ili Iks.

Proizraelski ili propalestinski stav.

Fidovi na vašim društvenim mrežama su krojeni po vama.

Da li bi mogli da utiču na to kako doživljavate rat Izraela i Hamasa?

Kad otvorim moj fid na TikToku, dva snimka se emituju jedan za drugim.

Na prvom se vide četiri izraelska vojnika kako plešu sa puškama, a u pozadini je plavo nebo.

Na drugom mlada žena govori iz spavaće sobe sa istaknutom propalestinskom parolom.

TikTokov algoritam će odrediti kakve snimke želim da gledam i preporučiti mi sličan sadržaj, na osnovu toga koji od ova dva videa budem pogledala do kraja.

Algoritmi funkcionišu na sličan način i na drugim platformama društvenih mreža, a to znači da se neki korisnici usmeravaju ka sadržaju o Izraelu i Gazi koji je sve više polarizovan i samo još više učvršćuju postojeće stavove i pristrasnosti.

To je važno zato što razgovori na društvenim mrežama mogu da formiraju javno mnjenje – i normalizuju retoriku koja se potom seli u oflajn svet, na proteste i dalje od toga.

Isto važi i za Veliku Britaniju, gde se čini da su društvene mreže navele mnoge, koji nisu inače politički aktivni, da preduzmu nešto.

Liberalno demokratska poslanica Lejla Moran, čija je majka Palestinka, kaže mi da ona i drugi političari dobijaju „ogroman broj“ poruka, među kojima su i one od mladih ljudi koji pozivaju na primirje.

Izgleda da su bili inspirisani na delanje zbog „videa na TikToku i Instagram rilova koji se dele preko Vocapa“.

„Sve što je suviše ušminkano, čini se da je njihov prvobitni instinkt – ne verujte mu. Oni od toga očekuju da budu dezinformacije“, kaže poslanica za Oksford Vest i Abingdon.

Konzervativni poslanik Endrju Persi, potpredsednik grupe Konzervativni prijatelji Izraela, kaže da je rat „izazvao manje angažovanja i komunikacije od stanovnika“ u njegovoj izbornoj jedinici nego u slučaju drugih tema.

Međutim, dodaje: „Većina sadržaja koji se deli je problematično antisemitski. To je bio stvaran problem dugo pre ovog sukoba – a ovaj put su društvene mreže to samo ubrzale.“

Kontrasti na TikToku

Šta, dakle, najviše uzima maha na TikToku, i kod koga?

Moj TikTok je konstantno prošaran snimcima koji su kategorički proizraelski ili propalestinski – sa sučeljenim stranama koje često kritikuju sadržaj jedni drugih.

A čini se da je propalestinski sadržaj popularniji kod korisnika iz Generacije Z – ljudi rođeni između 1997. i 2021. godine.

Snimci na TikToku koji koriste hešteg „istandwithisrael“ (Podrška Izraelu) stekli su više od 240 miliona pregleda, za razliku od više od 870 miliona pregleda za snimke koji koriste izraz „istandwithpalestine“ (Podrška Palestini).

Slično je kod mlađih korisnika i sa drugim popularnim stranicama zasnovanim na video materijalu.

TikTok

BBC
TikTok video from a blogger on the ground in a Gaza

Mnogi od tih snimaka objavljeni su otkako je Hamas – koga britanska i druge vlade smatraju terorističkom organizacijom – napao Izrael 7. oktobra, ali neki od njih potiču iz vremena pre toga.

Upadljiv je kontrast između izgleda najpopularnijeg sadržaja jedne i druge strane.

IDF TikTok video about "Hamas math" - a play on the "girl math" TikTok trend

BBC
Objave izraelskih vojnika ponekad pokušavaju da igraju na kartu viralnih TikTok trendova

Na primer, cnimci blogera sa terena u Gazi – i propalestinskih korisnika koji komentarišu rat Izraela i Gaze iz njihovih spavaćih soba – izazivaju najpozitivnije reakcije među mladim korisnicima.

U međuvremenu, objave izraelskih vojnika deluju ulickanije i režirano i pokušavaju da igraju na kartu popularnih TikTok trendova.

Ostaje pitanje koliko je tačno bilo koja strana – bilo izraelska vlada ili Hamas, koji upravlja Pojasom Gazom – uključena u ohrabrivanje ili usmeravanje nezvaničnog sadržaja.

Mržnja i polarizacija

Potražila sam nekoliko tiktokera da bih saznala nešto više o ovome, među njima i izraelskog vojnika po imenu Danijel.

Na njegovom najpopularnijem snimku, sa 2,1 miliona pregleda, vide se on još trojica vojnika kako plešu sa puškama nekoliko dana posle napada od 7. oktobra.

Od tada su njegovi snimci imali manje pregleda, svaki više od 10.000, ali nijedan ni blizu ovom.

Nezgodno je predvideti kada će video postati popularan na TikToku.

Neprestano opadanje broja pregleda moglo bi da ukazuje na to da korisnici nisu više prijemčivi prema tim snimcima kao što su bili ranije, posebno kada je nasilje u Gazi eskaliralo, i kao posledica toga, takvi snimci se ne dele toliko mnogo.

Valja napomenuti i da visoki broj pregleda nije nužno u korelaciji sa pozitivnom recepcijom.

Snimci mogu biti deljeni i veoma kritikovani.

Korisnici na TikToku često „stičuju“ objave – kada repostuju video zajedno sa snimkom vlastite reakcije na njega.

Primetila sam da se to dešava sa delom Danijelovog sadržaja.

I u repostovanim „stičevima“, i u komentarima ispod Danijelovih objava, ljudi su sugerisali da njegovi snimci sa plesom izražavaju nepoštovanje prema civilima ubijenim u Gazi.

Jedan korisnik je komentarisao sa „besramno“ dok je drugi rekao: „Sve više pokazujete svoju svirepost pred očima sveta.“

Danijel mi je rekao da su pojedini komentatori „prijateljski nastrojeni“, a drugi šire mržnju i, povremeno, antisemitske uvrede.

Među uvredljivim porukama ispod njegovih snimaka i drugih objava o Izraelu našli su se i komentari sa prohamasovih naloga koji tvrde da su taoci uzeti 7. oktobra zapravo bili plaćeni glumci ili da su ih ubile izraelske snage.

„Ne doživljavam mrziteljske reakcije lično zato što, kao prvo, nisam uradio ništa loše i, kao drugo, ljudi iz čitavog sveta sa tolikim žarom mrze Izrael da je nebitno kakav je moj sadržaj“, objasnio je Danijel.

Na skorašnjem sastanku sa rukovodiocima TikToka, glumac Saša Baron Koen optužio je ovu stranicu da „stvara najveći antisemitski pokret još od vremena nacista“.

On nije jedina jevrejska slavna ličnost koja je izrazila zabrinutost posle napada od 7. oktobra.

U skorašnjoj objavi na blogu, TikTok je saopštio: „Naš algoritam preporuke ne ‘zauzima strane’ i ima rigorozne mere da bi se sprečila manipulacija.“

Kompanija u čijem je vlasništvu ova društvena mreža takođe nam je rekla da je od 7. oktobra do 17. novembra uklonila više od 1,1 milion snimaka u regionu sukoba zbog kršenja njenih pravila.

Tu spada i sadržaj koji promoviše Hamas, govor mržnje, terorizam i dezinformacije.

Njene smernice za korisnike zabranjuju „sadržaj koji promoviše islamofobiju ili antisemitizam“ i protiv takvih, kaže TikTok, preduzimaju se sve moguće mere.

Kad pogledam propalestinski sadržaj, snimci nekih autora imaju drugačiji stil.

Arijana, koja deli snimke o ratu iz vlastitog doma u SAD, često govori pravo u kameru iz spavaće sobe.

TikTok sadržaj Danijela (levo) i Arijane (desno)

BBC
TikTok sadržaj Danijela (levo) i Arijane (desno)

Ona nudi mišljenje o objavama o ratu slavnih ličnosti ili o slikama koje dolaze iz Gaze.

„Kad sam prvi put počela da objavljujem o Palestini posle 7. oktobra, broj mojih pregleda je opao, izgubila sam mnogo pratilaca“, objasnila mi je Arijana, opisujući kritike korisnika koji podržavaju Izrael.

Ali narednih nedelja počela je da dobija više angažmana na TikToku, kad je krenula da objavljuje više o onome što smatra da je izraelska propaganda.

„Ljudi su počeli da me otkrivaju i tako su brojke počele da rastu“, kaže ona.

Ona kaže da najčešće dobija „mnogo podrške“ onlajn, naročito od ljudi koji „osećaju da ne mogu da veruju tradicionalnim medijima“.

Ali doživela je i islamofobnu mržnju, i to ne samo na TikToku, već i na Instagramu i drugim platformama društvenih mreža.

I Danijel i Arijana kažu da njihov sadržaj ne sponzorišu politički akteri niti bilo kakve druge grupe.

Pismo Osame Bin Ladena

Kad pred korisnike počne da stiže sve više sadržaja koji potvrđuje određeni narativ, postaje lakše razumeti kako ekstremnije ideje mogu da uzmu maha.

Ovo se desilo nedavno na TikToku, kad je nekoliko korisnika Generacije Z počelo da promoviše „Pismo Americi“ Osame Bin Ladena iz 2002. godine koje je on napisao kao opravdanje za terorističke napade od 11. septembra u kojima je stradalo 3.000 ljudi u SAD.

Te objave su praktično sugerisale da Bin Ladenovo viđenje nije bez rezona i ponudilo alternativni pogled na američko učešće u bliskoistočnim sukobima.

Ali one nisu prenele antisemitske i homofobične opaske iz originalnog pisma.

TikTok je objasnio da je broj videa o pismu bio veoma mali, ali da je interesovanje poraslo nakon što su oni objavljeni na Iksu, bivšem Tviteru.

TikTok je u međuvremenu obrisao snimke i blokirao „Pismo Americi“ iz funkcije pretraživanja.

Stvari su drugačije na Iksu

Na etabliranijim platformama kao što je Iks, slika je potpuno drugačija.

Ova platforma je optužena da omogućuje širenje nasilnog, mrzilačkog i obmanjujućeg sadržaja.

Njegov vlasnik Ilon Mask takođe je kritikovan zbog reakcije na objave koje promovišu antisemitske teorije zavere.

Mask kaže da on nije antisemita, a kompanija u čijem je vlasništvu društvena mreža branila je pristup štetnom sadržaju.

Ali za razliku od TikToka Iks je tradicionalna platforma popularna među političarima i novinarima.

Čini se da proizraelski sadržaj još ima značajan domet u ovim krugovima.

Režirani sadržaj, kao što su emotivni snimci o taocima koje je uzeo Hamas, a koje deli zvanični nalog Države Izrael čini se da je stekao ogroman broj pregleda, prema zvaničnoj statistici Iksa.

Na primer, između 16. i 21. novembra, zvanični nalog je stekao više od 40 miliona pregleda na Iksu.

Poređenja radi, zvanični nalog na Iksu Palestinske misije u Ujedinjenim nacijama ima samo nešto više od 200.000 pregleda na objavama u istom periodu, i ima mnogo manje pratilaca.

A pronašla sam dokaze i da su zvanični nalozi na Iksu širili dezinformacije.

U oktobru je Država Izrael objavila lažne tvrdnje da je telo četvorogodišnjeg palestinskog dečaka poginulog u izraelskim vazdušnim napadima bilo samo lutka.

Portparol izraelske ambasade u Velikoj Britaniji nije komentarisao direktno ove objave na društvenim mrežama niti okolnosti smrti deteta.

Lažne tvrdnje širili su i nalozi koji podržavaju Hamas.

Međutim, u odsustvu zvaničnih naloga sa velikim brojem pratilaca, ove neistine čini se da su se više raspršile po internetu.

Uzmite, na primer, komentare koji sugerišu da je jedan drugi četvorogodišnji dečak, Izraelac, koji je ubijen kad je Hamas napao njegov dom, bio „plaćeni glumac“.

Kontroverzna moderacija

A onda je tu i Meta, vlasnik Instagrama i Fejsbuka.

Kompanija se našla pod pritiskom usled tvrdnji o prestrogoj moderaciji sadržaja o ratu.

Na primer, nalog na Instagramu sa više od šest miliona pratilaca @eye.on.Palestine koji objavljuje slike i snimke nasilja nad civilima u Gazi tokom izraelskih vazdušnih napada, suspendovan je na nekoliko dana.

Meta je kasnije saopštila da je to bilo „iz bezbednosnih razloga posle znakova kompromitacije“.

Nekoliko ljudi koji su delili propalestinski sadržaj na Instagramu takođe su objavili primere da su, kako kažu, njihovi nalozi bili ograničeni u dodavanju komentara na objave, na primer, bez jasne naznake zbog čega.


Pratite nas na Fejsbuku, Tviteru i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari