Kako je jedan vozač kamiona iz Srbije vozio 40 sati da bi stigao kući pre početka invazije
The British Broadcasting Corporation

Miloš* ima 28 godina i poslednjih šest najviše vremena provodi na putu između Srbije i Rusije.

On je vozač kamiona i kući se vratio u sredu, dan pre nego što su počeli ratni sukobi Rusije i Ukrajine.

Uspeo je da stigne pre početka invazije samo zato što je vozio 40 sati bez prestanka.

„Nije bilo izbora, morao sam tako da bih što pre napustio Ukrajinu, da bih prošao što više kilometara, otišao što dalje, što pre stigao do granice“, priča Miloš za BBC.

On je sada u Srbiji, ali na putevima kroz Rusiju i Ukrajinu i dalje ima kolega sa kojima je stalno na vezi i koji strahuju da li će uspeti da se vrate kućama.

‘Nije bilo vremena za strah’

Preduga vožnja bez prestanka na ivici ratnog sukoba mu, kaže, nije bila prijatna, ali nije imao vremena za strah.

„Nije bilo svejedno, nije bilo prijatno.

„Nije svejedno ni da spavaš ili ne spavaš toliko dugo, da toliko voziš“, priča ovaj 28-godišnjak.

Brinulo ga je zato što je toliko dugom vožnjom bez prestanka prekršio zakon, prelazeći dozvoljeno vreme vožnje u toku dana.

„Mi vozači generalno imamo radno vreme i dnevno smemo da vozimo devet ili deset sati.

„Za to vreme ne možemo da pređemo mnogo kilometara po Belorusiji i Ukrajini kuda inače idem kada se vraćam iz Rusije.

Priča i da su putevi loši, kamioni natovareni.

Prelazio je malo kilometara, a tahograf, instrument koji zapisuje brzinu, pređenu kilometražu i trajanje vožnje, približavao se dozvoljenim brojevima.

„U Rusiji sam spavao, prošao sam kroz Belorusiji unutar dozvoljenog vremena i kilometraže po zakonu, a onda sam na granici dalje stavljao magnete da smanjim vreme vožnje i pređene kilometre“, priča Miloš.

Nastavio je zatim da vozi, bez pauze za spavanje, jer nije smeo da se zadržava u Ukrajini.


Ima li straha od nove izbegličke krize zbog sukoba

Rat u Ukrajini – strah od izbegličke krize posle ruske invazije
The British Broadcasting Corporation

Miloš je u ponedeljak, tri dana pre početka sukoba, ušao u Ukrajinu iz Belorusije.

„U ponedeljak noću vozio sam kroz Belorusiju. Sve vreme sam išao uz samu granicu Belorusije i Ukrajine, i bilo je mnogo vojske“, priča.

Objašnjava da je i u januaru kada je bio na prethodnom putu, viđao mnogo vojske.

„I u Rusiji, gde inače stajemo mi vozači kamiona, bilo je mnogo vojnika i konstantno su prolazila vojna vozila.

„Video sam mnogo autobusa sa vojnicima. U januaru kada sam bio, video sam ruski voz u Belorusiji koji je prevozio vojna vozila i opremu“, priča Miloš.

Kaže da su se ljudi generalno ponašali normalno, a da je jedina razlika bila što su vojnici gledali da li u kamionima ima oružja.

Granicu Srbije prešao u sredu, dan pre nego što su počeli napadi.

Ali hiljadama kilometara daleko, njegov otac i dosta kolega bili su i dalje na putu, u Ukrajini i Rusiji.

„Moj otac je bio u Ukrajini kada je izbio sukob. I on vozi kamion i upravo se vraća s puta“.

Kaže da je njegov otac stigao u sredu u 16 časova do kolone za odmor i sutra ujutru je krenula ofanziva.

„Bio je na oko 1.600 kilometara od Donbasa. Bio je daleko od gradova koji su bombardovani“, priča Miloš.

Donbas je ukrajinski region na jugoistoku zemlje gde pojedine delove donjecke i luganske opblasti pod kontrolom drže proruski separatisti.

Miloš dodaje da mu je otac rekao da je na granici bilo mnogo ljudi, da se osećala napetost i strah.


Kolone vojnih vozila

Pogled iz kamiona

Privatna arhiva

Prolazeći kroz Rusiju ka Ukrajini, Miloš je nailazio je na kolone vojnih vozila.

„Video sam mnogo vojske u Rusiji. Sve se kretalo u pravcu Ukrajine i bilo je jasno da se nešto priprema“, priča Miloš.

Kaže da je video mnogo vozila iz udaljenih delova Rusije.

„Rusi imaju registraciju po oblastima i tačno može da se zna koje vozilo je odakle.

„Video sam neke regione koji su tri hiljade kilometara od Ukrajine i onda sam sa kolegama komentarisao da ne bi oni džaba prelazili toliku kilometražu i pokretali toliku vojsku da se ne priprema nešto veliko“, kaže.

Ipak, nadali su se da neće doći do sukoba većih razmera.


Pogledajte video: Pozadina sukoba Ukrajine i Rusije

Šta je pozadina sukoba Ukrajine i Rusije
The British Broadcasting Corporation

‘Morao sam preko Ukrajine zbog deklaracije’

Miloš šest godina vozi za Rusiji i u 90 odsto slučajeva je, kaže, išao preko Ukrajine.

Poslednjih meseci izbegava tu rutu.

„Videli smo da se nešto priprema.

„Svi mi vozači smo u kontaktu, znamo šta se dešava. Izvoznici i uvoznici su nam rekli da ne idemo tuda, i onda smo išli kroz Belorusiju.

„Išli smo uz granice, kroz Belorusiju, dođemo pred Poljsku, pa onda uđemo u Ukrajinu“, priča Miloš.

Kada je krenuo pre nekoliko dana put Srbije, sve vreme je pratio vesti i bio u kontaktu sa drugim vozačima.

„Jedan čovek iz Srbije koji živi tamo i pomaže nam kada imamo kvarove, rekao nam je, pošto se očekivalo da će 16. februara početi invazija, da u narednih sedam do 10 dana ne krećemo na put.

„Uglavnom su ljudi slušali i išli na druge prelaze, samo da ne idu kroz Ukrajinu“, priča.

Ipak, Miloš je morao da prođe ovom trasom.

„Bio sam u problemu jer sam već imao deklaracije koje su glasile na Belorusiju i Ukrajinu, jednostavno sam morao tuda da idem, nije moglo da se menja.“

Pogled iz kamiona

Privatna arhiva
U putu je naišao na brojna vojna vozila

Jedan od vozača sa kojima je u kontaktu u petak ujutru izašao iz Ukrajine.

Kaže da ukrajinski carinici prave problem kamionima iz Srbije koji prevoze rusku robu.

U četvrtak ujutru, jedan Milošev kolega bio je na granici na kojoj se pucalo i ranjen je.

„Zadesio se tu, na pogrešnom mestu i u pogrešno vreme i ranjen je“, priča Miloš.

„Jedan kolega u četvrtak je bio u Kijevu. Kaže da je gužva na putevima ka Mađarskoj, Poljskoj, Slovačkoj, kuda ljudi beže.

„Poslao je snimke potresnih scena, kolona automobila, pumpe nisu radile“.

Kamiondžije sada ne znaju šta da rade.

„Ima mnogo ljudi koji su i dalje u Rusiji i strahujemo da će druge zemlje zatvoriti granice i da će oni ostati zarobljeni tamo.

„Za sada stvari funkcionišu, videćemo šta će biti“, priča Miloš.

On je privremeno parkirao kamion dok se situacija ne stabilizuje.

U međuvremenu je krenuo da traži druge ture, ali i drugi posao.


Sukob između Rusije i Ukrajine: Šta do sada znamo

Invazija Rusije na Ukrajinu počela je u četvrtak 24. februara, rano ujutru.

Ruski predsednik Vladimir Putin u četvrtak, 24. februara naredio je vojsci da počne „specijalnu vojnu operaciju“ sa namerom da, kako je naveo, oslobodi višegodišnjeg ugnjetavanja i ubijanja ljudi u otcepnjenim regionima Donjeck i Lugansk.

Trećeg dana rata u Ukrajini vode se žestoke borbe oko prestonice Kijeva, ali i u drugim delovima zemlje, gde ruske trupe napreduju iz raznih pravaca koristeći različito naoružanje.

Prethodno je njegovu odluku o priznavanju nezavisnosti te dve oblasti podržao ruski parlament – Duma.

Prema dosadašnjim podacima obe strane, koje je nemoguće nezavisno potvrditi, žrtava ima na obe strane, kao i među civilima.

Ujedinjene nacije strahuju od masovnog egzodusa ljudi iz Ukrajine u okolne zemlje.

Zapadne zemlje uvele su niz privrednih i finansijskih sankcija Rusiji, a Amerikanci i Britanci su dodatno sankcionisali Vladimira Putina i neke od njegovih najbližih saradnika.

Putin je u petak prihvatio poziv ukrajinskog kolege Vladimira Zelenskog o pregovorima, ali uz uslov da se oni vode isknjućivo oko neutralnog statusa Ukrajine i da budu održani u Minsku, prestonici Belorusije.


Prvi dan sukoba Rusije i Ukrajine obeležili su i brojni protesti i hapšenja demonstranata.
The British Broadcasting Corporation

*Ime je izmenjeno zbog bezbednosti sagovornika. Ime je poznato redakciji.


Pratite nas na Fejsbuku,Tviteru i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari