"Kritična masa" u subotu po 106. put, zahtevaju čistiji vazduh 1

Biciklisti se svake poslednje subote u mesecu okupljaju već osam godina i skreću pažnju da u održivi saobraćaj mora da se ulaže mnogo više i da Beograd mora da poboljša uslove za vožnju bicikla kao svakodnevnog vida transporta. To bi svakako dovelo do povećanja broja biciklista, a time bi se direktno uticalo na smanjenje gužvi ali i zagađenja.

„2020. godina je nažalost i počela u znaku velikog zagađenja vazduha. Pre samo par meseci (krajem oktobra 2019. godine) u Beogradu smo i pored visokih temperatura za to doba godine imali zagađenje koje je Beograd svrstalo na neslavnu listu najzagađenijih gradova sveta. Tu pojavu su pratile neodgovorne izjave zvaničnika da je „vazduh u proseku tokom godine dobrog kvaliteta“ i da su „krivi atmosferski uslovi koji bi na bilo kom mestu na planeti izazvali zagađenje“. Nažalost, pokazalo se da problem ipak nije samo u vremenskim uslovima“, navode u saopštenju iz Udruženja „Ulice za bicikliste.

"Kritična masa" u subotu po 106. put, zahtevaju čistiji vazduh 2
Ulica za bicikliste

Smatraju da nedostatak košave kao univerzalnog, politički korektnog i besplatnog rešenja za problem zagađenja pokazao da je gradska administracija zapravo sistemski ne rešava problem saobraćaja i individualnih ložišta, pokušavajući da sačuva socijalni mir i da se ne zameri građanima.

„Novac namenjen ekologiji je za to vreme završavao na krpljenju drugih rupa u budžetu i pravljenju autoputeva koji ipak donose mnogo više političkih poena od izgradnje biciklističke infrastrukture, pojačanja broja autobusa na ekološki prihvatljiva goriva ili gasifikacije domaćinstava. I opet smo doživeli da obavijeni smogom koji je imao i miris i ukus gareži i benzina slušamo izjave najviših gradskih i državnih zvaničnika kako je „sve pod kontrolom““, navodi se u saopštenju.

Kao biciklisti i građani, kako kažu zahtevaju od gradonačelnika da pod hitno objavi kako će se Beograd u budućnosti boriti sa ovim problemom, kad nas ponovo bude iznenadila magla u sred zime. Zahtevaju takođe da čuju kada će Beograd konačno dobiti smislenu mrežu biciklističkih staza umesto razbacanih i nepovezanih patrljaka?

Udruženje „Ulice za bicikliste“ takođe očekuju odgovore na sledeća pitanja: Sa koliko vozila na metan ili tečni naftni gas će biti pojačana flota gradskih autobusa; kada će Beograd konačno, nakon svih gradova u regionu uvesti sistem javnih bicikala; kako će Beograd rešiti propadanje GSP-a koji ostaje bez vozača, dok javni prevoz postaje sve manje efikasno i prihvatljivo sredstvo transporta; kako će Beograd rešiti problem sve većeg broja automobila u centralnoj gradskoj zoni, od kojih mnogi nemaju katalizatore i stari su više od decenije; kada će građanima biti ponuđena subvencija za prelazak na grejanje na gas i na centralno grejanje?

„Imajući u vidu da je loša ekonomska situacija svakako najveći razlog zbog koga se građani  voze na ekološki neprihvatljiv način, ipak sugerišemo da Beograd generalno, a pogotovo u uslovima visokog zagađenja, mora ograničiti ulaz automobila u centralnu gradsku zonu, a pogotovo onih koji najviše zagađuju i dati prednost pešacima, biciklistima i javnom prevozu“, ističu u saopštenju.

Rutu vožnje možete pogledati ovde: https://ridewithgps.com/routes/31783986

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.