Foto: Aleksandra Popović

Na to ukazuje građevinski inženjer Živojin Gospić, jedan od projektanata ove stanice u okviru Beogradskog železničkog čvora.

Gospić je, u društvu Milutina Mrkonjića, počasnog predsednika Socijalističke partije Srbije, ovako odgovarao na kritike profesora Vukana Vučića na račun stanice „Prokop“ o čemu je Danas nedavno pisao.

Mrkonjić je insisitrao da nije tačna teza profesora Vučića – da je „Prokop“ najkatastrofalnije mesto za železničku stanicu, objašnjavajući da je Prokop na idealnoj lokaciji, i da će biti potpuno funkcionalan kada bude izgrađena okolna infrastrukutra.

– Zato hoću da poručim sledećem rukovodstvu Beograda da treba da dovrše ovaj posao do kraja, da ostave politiku po strani i okruže se stručnjacima koji će znati kako da realizuju ove projekte. Uz to, metro mora da prolazi kroz Prokop, to ne smeju da menjaju, a zgrada stare železničke stanice je remek delo i ona ne treba da se ruši – naglasio je on dodajući da je još pri planiranju izmeštanja železničke stanice bilo zamišljeno da tuda prolazi gradska železnica.

Mrkonjić je podsetio da ovaki planovi postoje još od kada je Branko Pešić kao gradonačelnik Beograda predstavio viziju spuštanja grada na reke, dok je Inženjer Gospić objasnio na koji način su stvarani planovi rešenja železnice, a sa tim i celokupnog gradskog saobraćaja.

– Glavna ideja, od pedestih godina je – osloboditi obale reka od železničke infrastrukture. Iz te osnovne ideje rodilo se rešenje sa stanicom Prokop, da ona bude glavna stanica, ali da bude prolazna, a ne čeona kao ova postojeća. To znači da vozovi brže prolaze kroz nju, naša zamisao je i da se izgradi još jedna takva na Novom Beogradu i da uz svaku bude autobuska stanica. A za rešenje gradskog saobraćaja je postojala ideja nezavisne gradske železnice, koja bi mogla da koristi sadašnju stanicu na Savskom trgu a da većim delom ide podzemno – priseća se Gospić. On dodaje i da je ovaj plan sada napušten a da aktuelni projekti ovu trasu pokrivaju metro linijom, ali da takvo „mešanje“ različitih vidova transporta nije dobro i može da stvara probleme.

– Glavni aduti za „Prokop“ nisu zaživeli. Kada bi to bilo izgrađeno, uz metro liniju koja je zamišljena da povezuje stanicu za koju je već napravljen objekat, ovo bi bila odlična stanica. Tako krupni planovi i odluke ne mogu se menjati na pola puta. Ako gledate nove linije metroa, one nisu povezane sa glavnom železničkom stanicom, to je nerazumno, zaključuje Gospić.

Na pitanje zašto ovo nije završeno – da li zbog nedostatka novca, tehničkih prepreka ili nedostatka političke volje, Gospić kratko odgovara – sve se može kada se hoće. Dok Mrkonjić priznaje da jeste moglo sve da se završi do sada i da je to najveći problem.

– Veliki problem naše zemlje je što zbog politike nismo završavali projekte. Za takve stvari je potreban kontinutet, to nije pitanje za jedan mandat. Suština moje kritike je da završimo to što smo započeli, i laž je da je to najnepovoljnija tačka, to je odlično mesto a ceo čvor je projektovan izvanredno. Ja verujem da će predsednik Vučić to završiti, kao i da će započeti metro, naglasio je Mrkonjić.

U osvrtu na argumente profesora Vučića, Gospić i Mrkonjić zaključili su da je „Prokop“ već postavljen kao centar sistema, da je uloženo milijardu evra za njegovu izgradnju i da bi bilo apsurdno napuštati takav plan.

– Ne treba kritikovati Prokop, nego to što ostala infrastruktura nije realizovana. Fale i tehničko putničke stanice, jedna u Zemunu se još uvek gradi, a druga na jugu nije ni na vidiku, a to je neophodno za održavanje vozova, naglasio je Gospić.

Profesor Vučić: „Prokop je najkatastrofalnija greška u saobraćaju“

Saobraćajni inženjer Vukan Vučić je držeći predavanje na temu „Beograd bez železničke stanice“, u okviru koga su stručnjaci podržali njegove kritike povodom izmeštanja Glavne železničke stanice na stanicu „Prokop – Beograd centar“. Profesor Vučić je tom prilikom naveo da „Nova glavna železnička stanica – Prokop – funkcionalno uopšte nije stanica jer je tri kilometra udaljen od centra grada. I kada je projektovan i sada je jednako nepristupačan sa svih strana, to je topografski najnezgodnije mesto – jedna užasno zapuštena lokacija, Jatagan-mala“, kritikovao je profesor američkog univerziteta Pensilvanija.