Pešaci nisu maratonci: Tenzije na Topličinom vencu na ivici sukoba 1Foto: Pešaci nisu maratonci

Inicijativa je, zajedno sa građanima s Topličinog  venca, zamolila za „povratak diskusije sa ulice u institucije i pod okrilje zakona“, jer kako kažu, „ovakvim provokacijama, pretnjama i zastrašivanjem građana od strane lica koja se predstavljaju kao pripadnici institucija grada i komunalnih službi, tenzija podiže na ivicu sukoba“.

„Posle tri godine neprekidnih građevinskih radova, tokom kojih je naš kraj suprotno planskim aktima lišen transporta i izolovan, tražimo javne garancije da će kolovoz na pravcima Topličin venac – Čubrina, Carice Milice – Gračanička i u Ivan-begovoj ostati otvoren za javni kolski saobraćaj“, navode u saopštenju pripadnici Inicijative i hastavljaju: „Od zatvaranja kolovoza za javni saobraćaj strahujemo zato što su već delovi Topličinog venca i Vuka Karadžića popločani kao isključivo pešačke ulice, iako su dozvole pribavljene za „rekonstrukciju i uređenje u okviru postojeće regulacije“ (dakle sa kolskim saobraćajem), zbog najava gradskih čelnika o „širenju pešačke zone,“ kao i zbog informacija koje smo dobili u Sekretarijatu za saobraćaj pre mesec dana“.

„Mi smo grupa zainteresovanih građana, okupljenih u nestranačku inicijativu, koji se brinu o svom kraju i žele da zajedno sa institucijama koje bi trebalo da rade u zajedničkom i javnom interesu, organizujemo nezavisnu stručnu i javnu raspravu i pronađemo najadekvatnija urbanistička rešenja za istorijsko jezgro Beograda – čiji ste Vi prvi predstavnik“, obraćaju se građani gradonačelniku.

Isti predlog, navodi se u saopštenju, upućen je i gradonačelniku u direktnom pismu, koje su aktivisti Inicijative predali juče, 27. maja, na pisarnicu Gradske uprave.

„Nadamo se da ono s čim smo, kao obični goloruki građani, bili suočeni danas, nije bilo gradonačelnikov pravi odgovor: betonske barijere koje sprečavaju prilaz hitnih službi, provokacije i uvrede istetoviranih agresivnih mladih ljudi, klevetničko pismo Beogradskog vodovoda i kanalizacije, kojim se građanima preti nestankom vode i navodnim curenjem kanalizacije, a krivica svaljuje na sedmodnevni protest naše inicijative. Upozoravamo da se radi o komunalnom pitanju od neposrednog uticaja na kvalitet života građana, među kojima ima dece, starih i bolesnih, i molimo gradsku vlast da se uzdrži od politizacije, kao i od nečasnih postupaka, kao što su groteskne klevete da su naši članovi fizički napadali radnike i skidali im zaštitnu opremu“, navodi se u saopštenju Inicijative „Pešaci nisu maratonci“.

Svoje zahteve i predloge građani Varoš kapije okupljeni oko Inicijative uputili su i ranije, a u pismu upućenom Gradkoj upravi, traži se da se sa radovima na Toličinom vencu prekine, dok stanari ne dobiju odgovore.

„Obraćamo vam se povodom pokušaja izvođačkih ekipa BVK da otpočnu radove u ulicama Topličin venac i Čubrina, 22, 23. i 24. maja 2019, koje je Sekretarijat za saobraćaj podržao postavljanjem znakova kojima je zabranjen ulazak vozila u pomenute ulice. Protivimo se otpočinjanju radova sve dok ne dobijemo uverljive i čvrste garancije, javno i zvanično saopštene, da će pravac Topličin venac – Čubrina ulica ostati otvoren za javni kolski saobraćaj, jednako kao i pravac Carice Milice – Gračanička – Ivan-Begova, da broj postojećih parking mesta na ulici neće uopšte više biti umanjivan, kao i dok javno i na zvaničan način ne bude saopštena priroda i namena planiranih radova (popravka kanalizacije ili popločavanje), njihovo trajanje i pravni osnov (građevinska dozvola i planski akt na osnovu koga je doneta).“, navedeno je u pismu.

„Tri godine živimo i radimo usred građevinskih radova, kolovoz i javni prevoz su sve udaljeniji od naših stanova i kancelarija, a planski akt na osnovu koga se umanjuje funkcionalnost gradskog jezgra niko ne saopštava. Gradski zvaničnici javno najavljuju zatvaranje za javni kolski saobraćaj praktično svih ulica na Varoš kapiji. Uvereni smo da je to višestruko štetno, kako za interes Beograda u celini, tako i svih građana koji centar Beograda posećuju i koju u njemu žive i rade. Zbog toga smo prohodnost svih ulica na Varoš kapiji za javni kolski saobraćaj istakli kao jedan od zahteva Peticije protiv izolacije centra Beograda, koju je do sada lično potpisalo više hiljada građana.“, navodi se u zahtevima upućenim vlasti grada.

Građani iz Inicijative zahtevaju da radovi ne otpočinju dok se ne završi izjašnjavanje građana Opštine Stari Grad o „širenju pešačke zone“, koje će trajati od 28. maja do 16. Juna. Rdovi u ovim ulicama ne treba da počinju, smatraju oni, dok radovi u Karađorđevoj ne budu završeni, kao i dok javni kolski saobraćaj na pravcu Dorćol – Terazije preko Trga Republike ne bude ponovo uspostavljen, budući da navedeni radovi uzrokuju prekomerno opterećenje Varoš kapije kao tranzitne zone, što dalje znači da je prohodnost ulica unutar Varoš kapije neophodna ne samo za kvalitet života, već i za bezbednost građana.

„Upozoravamo da je zatvaranje za javni kolski saobraćaj dela ulice Vuka Karadžića od ugla sa Gračaničkom do ugla sa Čubrinom, i dela ulice Topličin venac od ugla sa Čubrinom do ugla sa Pop-Lukinom, koje je izvršeno radovima koji traju od oktobra 2018. do danas u cilju „širenja pešačke zone“, suprotno zakonu, budući da je Rešenje o odobrenju izvođenja radova izdato „radi rekonstrukcije ulica u okviru postojeće regulacije.

“ S obzirom da ne postoji detaljni plan regulacije za predmetne ulice, „postojeća regulacija“ jeste zatečeno stanje, tj. ulice sa kolovozom otvorene za javni kolski saobraćaj. Posebno, imajući u vidu da je ukidanje kolovoza ne samo štetno već i očigledno nezakonito, a s obzirom da popločavanje još nije završeno u delu ulice Vuka Karadžića od ugla sa Gračaničkom do ugla sa Čubrinom, apelujemo da ispravite građevinsku dozvolu i projekat i da u navedenom delu ostane kolovoz za dvosmerni javni kolski saobraćaj“, kažu u saopštenju iz Inicijative.

Oni objašnjavaju da, budući da zona Varoš kapije nije tranzitna zona, već da vozila koja uđu u tu zonu istim putem i izađu, kao i budući da se najveći broj vozila u toj zoni kratko zadržava (taksi, dostava, dovoženje i odvoženje u zonu Varoš kapije i Knez Mihailove), velika većina vozila kruži. Usvajanje predložene izmene značilo bi da umesto da sva vozila prave jedan isti krug duži od pola kilometra, to kretanje bude podeljeno na dva manja kruga, svaki dužine oko 300 metara.

„Usled ukidanja parking mesta u tom delu Vuka Karadžića trotoar će biti bitno širi nego ranije,a uz taj deo se pruža i park, tako da intencija da pešačkom ulicom bude povezana zona Knez Mihailove sa Kosančićevim vencem neće biti narušena. Zahtevana izmena bitno bi umanjila teškoće uzrokovane zatvaranjem za javni kolski saobraćaj dela Topličinog venca od Pop-Lukine do Čubrine#, završavaju pismo upućeno Gradskoj upravi članovi inicijative „Pečaci nisu maratonci“.

Oni na kraju podsećaju i da su njihovi predstavnici „9. aprila u Parku Vojvode Vuka“ sreli gradskog sekretara za saobraćaj Dušana Rafailovića, sa kojim su razgovarali, te koji ih je uverio da će biti primljeni na raѕgovor dva dana nakon toga, ali da „gospodin Rafailović na pozive nakon toga nije odgovorio“.