Agenti za nekretnine pod prismotrom 1Foto: Medija centar Beograd

Ni tržište nekretnina nije ostalo imuno na korona virus.

Iako nije tako masivno zaraženo kao turizam/hotelijerstvo ili vazdušni saobraćaj, prodaja i iznajmljivanje stanova već trpi znatnu štetu mada u bankama „kipi“ novac namenjen kreditiranju kupovine stanova. Stambena izgradnja, prema uveravanju nadležnih, ne oseća krizu, ali je suzdržavanje vrlo primetno na strani tražnje – kupci se ne zaleću, preračunavaju se i čekaju rasplet zdravstvene krize.

I treći tržišni igrači – posrednici, odnosno agencije za promet nepokretnosti – u stanju su hibernacije.

Takvu „žabokrečinu“ ustalasao je (u najmanju ruku) neobičan zahtev koji je ovih dana stigao na adrese agencija za nekretnine. Naime, Grupacija posrednika u prometu nepokretnosti, udruženje registrovano pri Privrednoj komori Srbije, poslala je agencijama anketu s 11 pitanja na temu trenutnog poslovanja i planova za period posle korona krize.

U tom potezu ne bi bilo ničeg uznemirujućeg da neka od pitanja nisu nezgrapno, a možda i s namerom, tako formulisana da ostavljaju utisak otpočinjanja istražnih radnji i ultimativnog „postrojavanja“ agenata (za nekretnine) kako bi otkrili svoje poslovne planove i strategije.

Iako prvo pitanje „Vaša predviđanja o završetku krize i oporavku ekonomije“ deluje bezazleno, već sledeće „Da li vam se smanjio promet od početka pandemije i uvođenja vanrednog stanja“ (s ponuđenim opcijama od nule do 90 odsto) ne deluje naivno.

Jer, zašto bi bilo koji privredni subjekt, pa čak i udružen u komorsku Grupaciju, otkrivao konkurenciji svoju trenutnu tržišnu poziciju.

I pitanje „Da li ste preduzeli neke od ovih mera da bi ste sačuvali vaš privredni subjekt“ s ponuđenim opcijama odgovora zvuči napadno ispitivački.

Traženjem da agencije precizno odgovore da li smanjuju troškove zakupa poslovnog prostora i troškove oglašavanja, da li potpuno obustavljaju sve vrste oglasa i marketinških aktivnosti, da li smanjuju zarade, da li otpuštaju agente, sekretarice, fotografe i IT stručnjake zadire se u „privatnost“ svakog privrednog subjekta koji se bavi prometom nepokretnosti.

Pitanjem „Koje mere ćete preduzeti nakon prestanka pandemije i ukidanja vanrednog stanja“ traži se da agencije svoje poslovne strategije stave na javni uvid konkurenciji i tako ugroze svoje buduće poslovanje. Da li je zahtev da se otkriju sledeći poslovni koraci više od radoznalosti autora ankete (Grupacije pri Privrednoj komori): smanjenje/povećanje zarada, smanjenje/povećanje naknada agentima, smanjenje/povećanje marketinških aktivnosti, smanjenje/povećanje fiksnih troškova…?

U istu ravan otkrivanja poslovnih tajni mogu da se stave i pitanja „Koje aktivnosti sprovodite tokom vanrednog stanja sa ciljem očuvanja/poboljšanja poslovanja“ i „Da li vršite obuku agenata za vreme trajanja vanrednog stanja“.

Ako je Grupacija posrednika u prometu nepokretnosti Privredne komore Srbije zainteresovana da sazna „Da li su se promenila očekivanja klijenata prema posrednicima od uvođenja vanrednog stanja“, mogla je, kao jedno od komorskih udruženja, da uz pomoć nadležnih službi Komore sprovede istraživanje na tu temu a ne da zahteva od agencija-članica da otkrivaju poverljive informacije važne za njihovo poslovanje do kojih su došli u neposrednom kontaktu s klijentima.

Šta je cilj autora ovakve ankete?

Na prvi pogled mogla bi to biti uobičajena briga podržana istraživanjem o stanju u real estate industriji. Pitanja, međutim, pokazuju da je namera autora ankete ipak nešto dublja ali i zločestija. Cilj ankete je da zaplaši i ućutka svaki individualni javni nastup agenata za slučaj da šire paniku i utera ih u „krdo“ Grupacijskog imuniteta.

I još jedan detalj nije za potcenjivanje: Grupacija posrednika u prometu nepokretnosti Privredne komore Srbije traži da anketirani agenti svoje odgovore pošalju na privatni mejl jedne jedne od članica Grupacije (predsedavajuće od 2011. godine kad je Grupacija osnovana).

Međutim, čak i kad bi sve kontaktirane agencije odgovorile na postavljena pitanja, rezultati ankete neće biti validni. Razlog je što u anketu nisu uključeni važni igrači na tržištu nekretnina – Belgrade Waterfront i strani agenti koji imaju predstavništva u Srbiji.

Autor je novinar

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari