Posle više od godinu dana ćutanja o metrou Beograda – evo šta je (7. jun 2013) aktuelni gradonačelnik Beograda rekao na sastanku predstavnika grada sa članovima Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD): „Za ovaj projekat potrebna je garancija države… i konsenzus svih stranaka u gradskoj i republičkoj skupštini“…

Evo šta je za Novu 2010. godinu poručio gradonačelnik Beograda: „Do kraja godine donećemo odluku o tipu metroa koji ćemo graditi… Nisam dozvolio da se to pitanje politizuje, već da struka donese odluku… Kakav će metro da se gradi u Beogradu odlučiće grad, uz saradnju Nacionalnog saveta za infrastrukturu.“

Dosta zamajavanja Beograđana „o tipu metroa“… Pre 28 godina (1982), konsenzusom struke, Skupštine grada i javnosti – odlučeno je da se gradi „Evropski Beograd“ sa metro-sistemom… To je „sistem“ (a ne „tip metroa“) koji će obezbediti – „srednje vreme putovanja“ do 30 minuta za 80 odsto stanovnika dvomilionskog Beograda (ovoga časa u 62 grada Evrope grade se metro-sistemi; otvorite: www.urbanrail.net – pa prebrojte!)…

Nacionalni savet za infrastrukturu (koji pominjete) je 19. novembra 2008. proglasio Metro-sistem Beograda za – RAZVOJNI PROJEKAT SRBIJE… To znači da država obezbedi i garantuje kredite za kupovinu onoga što Srbija nema (metro-vozovi, mašine za kopanje tunela, liftovi, eskalatori, elektromašinska oprema i računarska tehnologija); da država zajedno sa gradom organizuju početak izgradnje Prve etape Metro-sistema (Inženjersko-arhitektonski i elektromašinski projekti iz 1982. su, po nalogu gradonačelnika Zorana Đinđića, ažurirani 1997-2000. – o tome sam Vas 2007. lično obavestio) – da se građevinski radovi finansiraju od nadoknade za građevinsko zemljište (indeks izgrađenosti od 1:6 do 1:12 u zoni metro-stanica) i poreza na imovinu… Tako je bilo u svim glavnim gradovima Evrope.

Sve što gradonačelnik danas traži – Beograd je 19. novembra 2008. već imao. Metro nije počeo da se gradi zato što je tada: „Interesna grupa 2000“, sa parolom „laki metro umesto skupog teškog metroa“ počela opstrukciju izgradnje… Opstrukcija – traje i danas!

Branislav Jovin, arhitekta-urbanista

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari