Ove nedelje u Srbiji je na delu redefinicija pojma štrajka. Radnici jedne firme štrajkuju protiv menadžmenta druge. Sindikalci Jat tehnike, preduzeća koje je još 2005. godine postalo samostalno, nezadovoljni time što jedan od njihovih klijenata, Jat ervejz, ne plaća redovno njihovom poslodavcu za pružene usluge, odlučili su da „štrajkuju“ protiv dužnika, čije avione već tri dana ne popravljaju.

Radnicima Tehnike, naime, plata kasni već petnaestak dana, što im je bio dovoljan osnov da blokiraju sav avio-saobraćaj Jat ervejza. Da stvar bude gora, i jedna i druga firma, a i Ministarstvo infrastrukture znali su čak četiri dana ranije da će mehaničari obustaviti rad, ali niko nije smatrao za shodno da o tome obavesti putnike. Stoga je 29. septembra, na surčinskom aerodromu hiljade putnika ostavljeno da u šoku gleda kako se redom otkazuje jedan po jedan Jatov let.

Međutim, za one sa dužim sećanjem, ovakav obračun između jednog i drugog Jata, nikako nije novost. Tenzije između dve firme datiraju još iz vremena od pre četiri godine, kada je Tehnika bila deo Jat ervejza i kad su njeni sindikalci prvi put prizemljili avione svog poslodavca, zahtevajući od Vlade Srbije otcepljenje od matice. Hteli su, kako kažu, da rade za druge avio kompanije i da zarađuju mnogo više novca nego do tad. To su i dobili. Ali, četiri godine kasnije, Tehnika i dalje zavisi od Jata. Između 70 i 95 odsto njenih prihoda (zavisi koga pitate) i dalje dolazi od bivšeg gazde, što je glavni razlog za ovakav specifičan štrajk. Da je Tehnika firma kao svaka druga, njeni radnici bi zbog kašnjenja plate štrajkovali protiv poslodavca, a taj bi poslodavac onda prestao da pruža usluge klijentu koji mu duguje novac. Tehnika to ne može. Raskid ugovora sa Jatom znači katanac na njihove hangare. I zato njeni sindikalci deluju kao produžena ruka menadžmenta, u pokušaju da radničkim metodama primoraju Jat na uplatu novca. S druge strane, ni Jat nije u boljoj poziciji. Kada mu je Tehnika oduzeta, bio je prinuđen da joj svake godine plaća 16 miliona evra za održavanje aviona, bez obzira da li je i koliko popravki bilo potrebno. Svaki štrajk Tehnike Jat košta i do pola miliona evra dnevno, a to je kompanija koja ionako posluje sa gubitkom. Sa gubitkom posluje i Tehnika, a kako su obe fime državne, konačni ceh snosiće građani, poreski obveznici. Pre toga ceh snose građani, putnici, ali to, čini se, ni jednima ni drugima nije nikakva briga.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari