Caribrodska šušenica namamila 20.000 turista 1Foto: Z. Panić

Najviše gostiju bilo je iz susedne Bugarske, ali i iz cele Srbije, što je više od dva puta od broja stanovnika Dimitrovgrada.

Manifestacija je organizovana u Sportsko turističkom centru „Park“, u kome su svoje štandove imali proizvođači šušenice, specijaliteta ovog kraja, slanine i dimljenog mesa i mlečnih proizvoda, a u Balkanskoj ulici u centru grada su se prodavali proizvodi od voća i povrća, rakije, vina, likeri, kolači, domaća radinost i suveniri. Bilo je 300 izlagača i ceo grad je bio u znaku ove manifestacije. Organizator je Sportsko-turistički centar, a pokrovitelj opština Dimitrovgrad.

Predsednik te opštine Vladica Dimitrov kaže da se za ovih pet godina dosta toga promenilo, jer je na početku bilo samo pet štandova za prodaju šušenice, brenda opštine:

– Za samo nekoliko godina zaživela je ova ideja u praksi. U ekonomskom smislu je itekako značajna jer dolazi veliki broj posetilaca. Prvog dana je ovde bilo više od 100 autobusa i oko 5.000 ljudi. Svi oni su kupovali šušenicu ili neke druge proizvode, ali i pazarili u drugim radnjama ili bili u kafanama i restoranima. Od toga će svi imati koristi – ističe Dimitrov.

Direktor Sportsko-turističkog centra Vasil Andrejev kaže da je ovaj gradić sa 8.500 stanovnika za dva dana trajanja „Šušenice“ epicenter manifestacionog turizma u Srbiji i dobre hrane.

– Poredim sa Beogradom koji ima 2,5 miliona stanovnika, a u jednom danu prođe oko 1,5 milion turista. Kad smo počinjali da radimo ovu manifestaciju 2015. godine nismo ni znali kakve će okvire dobiti. Posle druge godine sama manifestacija je počela da nam diktira standarde i svake godine uvodimo novine. U poslednjih pet godina smo mnogo toga uradili na razvoju turizma i poljoprivrede. Imamo ljude koji se bave svinjarstvom i proizvodnjom sušenog mesa i koji od ovog posla dobro zarade. Promovišemo turističke i kulturne vrednosti naše opštine. Nastojimo svi zajedno da Dimitrovgrad bude prepoznatljivo turističko mesto i da dođe što više turista – objašnjava Andrejev.

Dodaje da je u toku brendiranja šušenice.

– Nadam da ćemo, ako ne za narednu, onda za sedmu manifestaciju imati brend caribrodska šušenica sa zaštićenim geografskim poreklom. Povezali smo naša poljoprivredna gazdinstva sa turističkim organizacijama iz zemlje i inostranstva. Dolaze turisti i traži se mesto više. Nadam se da je šušenica doprinela svemu tome. Bilo je 85 izlagača šušenice. Imamo 70 domaćinstava koji se bave svinjarstvom na području opštine – kaže Andrejev.

Promoter i čuveni kuvar koji je iz ovog kraja Stambol Geštamov kaže da Dimitrovgrad zaista ima šta da ponudi i da šušenica proizvedena u ovom kraju ima poseban ukus.

– Ovo je jedinstven proizvod u bivšoj Jugoslaviji i Srbiji. Svi je prave na isti način, na isti način čuvaju svinje, suše na drvima, ista je procedura. Ona se proizvodi na prirodan način i šušenica ima poseban ukus. Nažalost, proizvodnja je mala, ali od ovog posla može da se živi. Svedoci smo da je sve ono što je izloženo i prodato. Voleo bih da proizvođače pomogne i država i da zaista prodajemo prave prirodne proizvodne kakva je šušenica – ističe Geštamov.

Gorča DŽunov iz sela Kusa Vrana kraj Dimitrovgrada, pripremio je 150 kilograma šušenice. Kupci, kaže, traže kvalitet, a ona se pravi od kvalitetnog mesa i suši u pušnici na dimu.

Štandove domaće radinosti u centru grada posetio je veliki broj građana. Ponuda raznovrsna iz mnogih gradova Srbije. Milena Dimitrijević iz Lukavice kraj Dimitrovgrada, kaže da se njena porodica pravi proizvode od maline i jagode – slatka, likere, rakije, kao i ajvar od domaćih paprika i paradajza.

Rajna Marinkov iz Dimitrovgrada posetiocima je ponudila rakiju, sokove, kolače, turšiju i ajvar, ali i vunene čarape, za koje su posebno bili zainteresovani turisti iz Bugarske.

Tokom trajanja manifestacije organizovan je bogat kulturno umetnički program. Pored nastupa folkornog i duvačkog andsambla iz Dimitrovgrada u centru grada je bio koncert Nede Ukraden.

Opština ulaže u poljoprivredu i turizam

– Ulažemo u razvoj poljoprivrednih gazdinstava na više načina. Imamo delimične subvencije za uzgoj stoke i finansiramo izgradnju infrastrukture do tih lokacija. Takođe ulažemo u promociju i brendiranje njihovih proizvoda i na kraju organizujemo ovakve manifestacije tokom godine kako bi se promovisali i sklopili poslovne aranžmane. U Fondu za poljoprivredu ove godine smo izdvojili 10 miliona dinara – kaže predsednik opštine Dimitrovgrad Vladica Dimitrov.

Tekst je deo projekta „Sinergija poljoprivrede i turizma kao razvojna šansa Dimitrovgrada“, koji se sufinansira sredstvima Opštine Dimitrovgrad. Stavovi izneti u medijskom prilogu nužno ne odražavaju stavove organa koji sufinansira projekat.