Električni trotineti: Prosečna starost povređenih 29 godina, svaki dvadeseti mlađi od 18 godina 1Foto: EPA-EFE/HAYOUNG JEON

Poslednjih nekoliko godina električni trotineti postaju sve popularnije prevozno sredstvo, pre svega u gradovima, i koristi ih uglavnom mlađa populacija ili poslovni ljudi u cilju izbegavanja saobraćajnih gužvi.

Pozitivne strane sve veće upotrebe ovih prevoznih sredstava jesu prvenstveno manje gužve u saobraćaju i manje zagađenje vazduha u gradovima, kao i boravak na otvorenom i veći individualni komoditet usled nepostojanja potrebe za parking prostorom.

Lako se sklapaju, ne zauzimaju mnogo mesta i shodno tome se mogu držati u zatvorenom prostoru- kancelariji, čekaonici i slično.

Sa druge strane, električni trotineti predstavljaju i novi faktor rizika za povrede, upozorava Gradski zavod za javno zdravlje Beograd.

Istraživanja sprovedena od strane Centra za kontrolu i prevenciju bolesti u Atlanti ukazuju na činjenicu se broj povreda nastalih prilikom vožnje električnih trotineta, a koje zahtevaju prijem u bolnicu ili medicinsko zbrinjavanje, kreće oko 15 na 100.000 vožnji.

Najveći broj povreda zadobijenih u padovima ili sudarima u kojima su učestvovali električni trotineti predstavljaju povrede glave – 40-45 odsto, povrede ruku (gotovo svaka treća), i nogu (svaka osma), a prosečna starost povređenih je 29 godina.

Uprkos upozorenjima proizvođača da korisnici treba budu stariji od 18 godina, jedan od 20 povređenih u ovim incidentima imao je manje od 18 godina.

Činjenice da trećinu teže povređenih čine oni koji su tek počeli da voze ovaj tip trotineta, kao i da je svaka peta povreda nastala u sudaru sa motorinim vozilom, upozoravaju da neiskustvo i neadekvatno ponašanje u vožnji igraju značajnu ulogu u nastanku povreda na električnim trotinetima.

Nastanku povreda dodatno doprinosi i nepostojanje univerzalnih, jasno definisanih pravila za učešće ove vrste prevoznih sredstava u saobraćaju.

U Srbiji se vozači ovih prevoznih sredstava trenutno tretiraju kao pešaci (vozači skejtborda i rolera) i podležu istim kaznenim odredbama kao i oni, ali se uskoro očekuje izmena zakonske regulative – Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, kojom će biti utvrđena pravila vožnje električnih trotineta, kao i kaznene odredbe za nepridržavanje istih.

S obzirom da još uvek nisu definisana jasna pravila vožnje električnih trotineta u našoj zemlji, preporuka je da se električni trotineti ne voze kolovozom, već da se koriste biciklističke staze kad god je to moguće, a da se brzina vožnje ograniči na 25 km/h zbog lične bezbednosti, a po trotoarima nije preporučljivo kretati se brzinom većom od 6 km/h, što odgovora brzom hodu pešaka.

Ukoliko ste vozač električnog trotineta ili planirate da to uskoro postanete vi ili neko iz vaše porodice, naročito oni mlađi članovi, imajte pre svega na umu da električni trotinet sam po sebi nije opasan, već neoprezna i nepromišljena vožnja.

Shodno tome, pridržavanjem nekih osnovnih preporuka smanjićete rizik i po sebe i po okolinu i moći ćete da uživate u lagodnoj vožnji i na vreme dođete do željenog odredišta.

Trenutno svaka zemlja na osnovu sopstvenog iskustva i procene donosi propise koji se odnose na vožnju električnih trotineta, a koji su veoma raznorodni i po pitanju maksimalne dozvoljene brzine i po pitanju prostora po kome se mogu kretati.

Tako je, na primer, u Sloveniji zabranjena vožnja trotineta kolovozom, a vožnja trotoarom ograničena na brzinu hoda, dok je u Francuskoj vožnja trotoarom zabranjena, a u Holandiji su za električne trotinete propisane čak i registarske tablice.

SAVETI ZA BEZBEDNU VOŽNJU

Prvo i osnovno pravilo je da naučite da vozite električni trotinet.

Važno je imati u vidu da se najveći broj nezgoda i povreda dešava upravo onima koji su tek stali na trotinet. Savladajte veštinu voženja trotineta na nekom mirnom mestu, bez saobraćaja.

PRE SAME VOŽNJE

Ispravan i pravilno podešen trotinet je pola bezbednosti – Vodite računa da je trotinet ispravan, gume dovoljno napumpane, da kočnice rade, i da je upravljač, odnosno volan trotineta podešen na odgovarajuću visinu – sve to su bitni faktori za bezbednu i udobnu vožnju!

Obucite adekvatnu odeću i obuću – Izbegavajte da nosite odeću čiji se krajevi ili vrpce mogu uplesti u točkove trotineta. Nosite zatvorenu obuću – pored toga što štiti od povreda prstiju, ona bolje prijanja za podlogu i shodno tome sprečava klizanje i posledični pad. Izbegavatje obuću sa pertlama! Imajte u vidu da se neadekvatno zavezane pertle mogu uplesti u točkove, blokirati ih i dovesti do gubitka ravnoteže i pada.

Stavite zaštitnu opremu – S obzirom da se pri vožnji električnog trotineta razvija brzina slična onoj pri vožnji bicikla, a da je dokazano da biciklističke kacige smanjuju rizik od smrtnih ishoda prilikom povređivivanja za čitavih 85 odsto, preporuka je da se biciklističke kacige nose i pri vožnji trotineta. Preporuka je imati i edekvatnu zaštitu za kolena i laktove, koja će ublažiti posledice eventuanog pada.

U TOKU VOŽNJE

Poštujte saobraćajna pravila – Vozite u skladu sa važećim pravilima i propisima. Informišite se o njihovoj promeni na vreme.

Vozite pažljivo – Uvek sa obe ruke na upravljaču.

Vodite računa o drugim učesnicima u saobraćaju – Pre svega obratite pažnju na pešake, oni uvek imaju prednost.

Držite odstojanje i nemojte vijugati između drugih učesnika u saobraćaju – Vijuganjem možete lako izgubiti ravnotežu i pasti sa trotineta, a naglom promenom pravca njihovog kretanja može doći i do sudara sa težim posledicama

Vodite računa o uslovima na putu – Mokra i vlažna podloga nisu najbolje rešenje za vožnju trotineta pošto je mogućnost proklizavanja i pada znatno veća.  Izbegavajte vožnju u uslovima smanjene vidljivosti, a noću koristite svetla, ali i odgovarajuću reflektujuću opremu.

Vozite sami – Imajte u vidu da su električni trotineti dizajnirani samo za jednu osobu

Da li su električni trotineti opasniji od bicikala?

Istraživanja su pokazala da je rizik od smrtnog ishoda usled povrede na elektičnim trotinetima i biciklima približno ista, međutim rizik od povreda je veći na elektičnom trotinetu, a razlog tome je neiskustvo u vožnji i nenošenje zaštitne opreme, pre svega kaciga.

Komentari

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.

2 reagovanja na “Električni trotineti: Prosečna starost povređenih 29 godina, svaki dvadeseti mlađi od 18 godina”

  1. To je prevozno sredstvo koje zahteva propisanu opremu koja ucesnika u sabracaju stiti od povreda.
    Voznja u papucama i sorcu nije adekvatna i svako ko tako vozi rizikuje povredu.

  2. Ove godine sam video najmanje 5-6 povređenih ljudi koji su vozili trotinete na biciklističkim stazama, nijednog biciklistu. I prošle godine je bilo slično. Trotineti su veoma laki za povređivanje. Kad povređuju sebe, to mu dođe nešto kao rezultat njihovog izbora, ali povređuju i druge – bezglavo jurcajući, sa onim malim točkovima za koje je opasnost i bilo kakva rupa, nikakve vozačke veštine, voze ih i klinci od 7-8 godina (!) Zastrašujuće je to koliko njih vozi trotoarima i to koliko država ne reaguje. Nemam ništa protiv trotineta, mislim da će jednog dana od njih biti više koristi nego štete, ali taj dan još nije došao. Posle ovoliko povređivanja i sebe i drugih, jasno je da im se mora zabraniti vožnja trotoarima, da se moraju usmeriti na biciklističke staze i na kolovoz, gde će, opet, pored ovakvih vozača ginuti kao muve. Jedino rešenje je ozbiljno proširenje i sređivanje biciklističkih staza, koje su sada u BG potpuno zagušene – bicikli, električni bicikli, trotineti, roleri, džogeri, motori, ne tako retko automobili, pešaci, majke koje vole da baš tuda vozaju bebe u kolicima… svi su zauzeli biciklističke staze na kojima ćemo uskoro imati nesreća kao na putevima.

Komentari

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.