Kako su izgledale reklame pre 80 godina? 1Foto: Nataša Matović / Univerzitetska biblioteka

Pre tačno 80 godina svet je strepeo od nacističke invazije. Ipak, uporedo se dešava i marketinška revolucija, gde reklame postaju sve bitnije.

“U vrtlogu belih noći” – tako glasi glavna parola reklame u listu Pravda od 20. februara 1938. godine, za koncert odnosno bal u korist nosioca ruskog ordena Svetog Đorđa.

Kako su izgledale reklame pre 80 godina? 2

Reklama je prilično smela, kako je na njoj u novinama Pravda, koje su u tom trenutku bile list buržoazije.

Takođe, drugi deo novina pun je marketinških poruka za filmove u beogradskim bioskopima. Glavni ganr je – komedija, a većina filmova dolazi iz Holivuda.

“Sjajna komedija o onima koji sanjaju o uspehu i snazi Holivuda”, tako je najavljen jedan od fimova.

U svakoj od reklama, najčešće pominjana reč je „ljubav“, a pored komedija, u beogrskim bioskopima se masovno najavljuju i romantični filmovi.Kako su izgledale reklame pre 80 godina? 3

Kako su izgledale reklame pre 80 godina? 4

Kako su izgledale reklame pre 80 godina? 5

Sve ove reklame objavljuju se i širom Evrope, dok celokupna javnost i dalje spekuliše o tome šta će Hitler dan kasnije izjaviti u svom govoru. Najviše ih naravno brine odnos prema Austriji i anšlusu koji će se dogoditi samo koji mesec kasnije. Pravda na naslovnoj donosi tekst engelskog novinara koji saznaje da će Hitler dan kasnije već tražiti da se “Zapadne sile ne mešaju u austrijsko- nemačke odnose, sem na sopstveni rizik”.

Celokupno izdanje može da se čita na linku Narodne biblioteke.

Celokupan broj Vremena od pre tačno 80 godina odiše specifičnim pričama o ljudima iz Jugoslavije.  Vreme piše o hirurgu posle čijih se operacija pacijenti mnogo brže oporavljaju.

Kako su izgledale reklame pre 80 godina? 6

List piše kako hirurg ima specifičnu tehniku da tera pacijente da pevaju tokom operacije, a onda da se odmah podignu iz kreveta. Ispostavlja se da su ovu tehniku već pre njega u Americi isprobali neki ginekolozi, a zatim i hirurzi koji su vreme ležanja smanjili na svega 48 sati.

“Princip je takav da ne želim da čoveka koji nije bolestan pre opeacije učinim bolesnim posle nje”, objašnjava doktor Cvitanović novinaru. “Zato ih i teram da pevaju”.

Kako su izgledale reklame pre 80 godina? 7

Tu je i tekst o nadgrobnom spomeniku u Kragujevcu na kojem je isklesan lik Čarlija Čaplina. Momak je bio mašinski modelar, a novinar piše da je bio veliki zaljubljenik u komičara. Tako se svake godine o Beloj nedelji pojavljivao na ulicama Kragujevca sa frakom Čarlija Čaplina. Reporter prenosi da je Ljubinko bio toliko uverljiv da su mnogi Kraguječanin pomislili za trenutak da se radi o samom glumcu, a deca su ga obožavala.

Novinar iz Crepaje donosi i priču o babi vračari koja plaća porez na poslovni promet, a budućnost proriče – iz kose. Istog dana piše se i o porodici iz Zemuna koja je imala 31 dete. Kada su ih novinari posetili, žena zemunskog farbara izjavila je da želi još da rađa, a njen suprug je rekao: “Ne mari ništa. Idemo napred!”.

List najavljuje i izbor patrijarha Srpske pravoslavne crkve, koji je trebalo da se održi dan kasnije.

Celokupno izdanje može da se čita na linku Narodne biblioteke.

List Danas svakoga dana prelistava glavne vesti na današnji dan pre 80 godina, tačnije 1938. godine. Predmet analize su dnevni listovi Vreme i Pravda, koji danas ne postoje. Ideja jeste da se čitaoci vrate u prošlost, da sa vremenske distance vide kako su izgledale vesti, ali i kako su novinari, pa i sami sugrađani, razmišljali u Srbiji u turbulentnom periodu između dva rata i pred sam početak Drugog svetskog rata. Pored političkih vesti, objavljivaćemo i društvene, ekonomske, ali i vesti iz domena zabave i sporta.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari