Kako su se trgovački brodovi štitili od napada podmornica? 1Foto: Matea Milošević / Univerzitetska biblioteka Svetozar Marković

Pedeseta godišnjica patenta Karla Benca, njegovog prvog motornog vozila, proslaviće se 29. januara, piše list Vreme.

Kako su se trgovački brodovi štitili od napada podmornica? 2
Foto:Screenshot/Digitalna.nb.rs.

Na daljem usavršavanju kola sa pogonom na gas Benc je sarađivao sa Gotlibom Dajmlerom.

Prvi motorni motocikl Dajmler je pustio u pogon 16. decembra 1883. godine. Nakon što je ovaj izum izazvao senzaciju, Benc je iste godine konstruisao automobil koji je predstavio javnosti.

Prvi automobil koji je prodao u Minhenu imao je samo tri točka i motor sa jednim cilindrom.

Nakon što je 1890. godine započeta proizvodnja automobila sa četiri točka, Dajmler je svoj četvorotočkaš konstruisao 1901. godine.

Kola je nazvao Mercedes i kretala su se brzinom od 72 kilometra na čas.

Deset godina posle toga konstruisao je kola koja su imala brzinu 202 kilometra na čas, čime je postigao svetski rekord.

Celokupno izdanje može da se čita na linku Narodne biblioteke.

List Pravda prenosi članak Njujork Tajmsa koji govori o novom načinu odbrane konvoja od napada podmornica.

Planirana je primena novog tipa aviona, helikoptera. Ovaj tip aviona sa krilima koja se kružno kreću usavršio je Igor Sikoreli i posebno je pogodan za odbranu konvoja, navodi se u članku.

Kako su se trgovački brodovi štitili od napada podmornica? 3
Foto:Screenshot/Digitalna.nb.rs.

Stacionirani su na naoružanim trgovačkim brodovima na kojima se planira i uvođenje katapulta koji će služiti za startovanje aviona. Time će svaki ovakav brod imati do dva aviona.

Avion može da se podigne u vazduh sa površine ne nužno veće od 13 kvadrata i da leti brzinom do 150 kilometara.

Njegova sadašnja konstrukcija čini ga pogodnim za letenje iznad konvoja u potrazi za podmornicama na koje će bacati bombe. Dodatna pogodnost je i to što može da se održava u vazduhu i na određenoj udaljenosti od broda.

Zbog njegove jednostavne konstrukcije moguća je masovna proizvodnja helikoptera.

Kako ovaj avion koristi motor male konjske snage, ne bi značajno ometao proizvodnju motora za avione za bombardovanje i borbu.

Upravljanje helikopterom je posebno jednostavno, te obuka novih pilota za ovaj tip službe ne bi smanjila broj pilota u borbenim avionima.

Negativna strana ovih aviona ogleda se u tome što ne mogu izdržati borbu sa lovačkim aparatima ili bombarderima. Isto to važi i za trgovačke brodove koje će pratiti, pa su tako odličan dodatak njihovoj odbrani od podmornica.

Više o tome možete čitati na sajtu Narodne biblioteke.

List Danas svakoga dana prelistava glavne vesti na današnji dan pre 80 godina, tačnije 1941. godine. Predmet analize su dnevni listovi Vreme i Pravda, koji danas ne postoje. Ideja jeste da se čitaoci vrate u prošlost, da sa vremenske distance vide kako su izgledale vesti, ali i kako su novinari, pa i sami sugrađani, razmišljali u Srbiji u turbulentnom periodu između dva rata i pred sam početak Drugog svetskog rata. Pored političkih vesti, objavljivaćemo i društvene, ekonomske, ali i vesti iz domena zabave i sporta.

Projekat je realizovan u saradnji i uz materijal iz digitalne arhive Narodne biblioteke Srbije i Univerzitetske biblioteke „Svetozar Marković“.

close
Kako su se trgovački brodovi štitili od napada podmornica? 4

Prijavite se za
NJUZLETER

Svake subote u formi mejla biće Vam dostupan pregled nedelje koji za Vas biraju i komentarišu kolumnisti Danasa.

Vaša email adresa biće korišćena isključivo za potrebe slanja njuzletera u skladu sa Politikom privatnosti.

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.