Kodeksom ponašanja do dobre uprave po meri građana 1Foto: Privatna arhiva

Od 1. januara 2016. godine, svi organi državne uprave u obavezi su da Visokom službeničkom savetu dostavljaju izveštaje o poštovanju Kodeksa ponašanja.

Prema rečima predsednice tog Saveta Ranke Vujović Kodeks ima dvojaku ulogu.

“S jedne strane da državnim službenicima olakša u smislu da im ukaže na to koja su poželjna pravila ponašanja odnosno šta je to šta se od njih očekuje na njihovom radnom mestu. Sa druge strane da građanima ukaže na to na šta imaju pravo, odnosno kakvo to ponašanje državnog službenika imaju pravo da očekuju kad se obrate odgovarajućem organu državne uprave radi ostvarivanja ili zaštite svojih prava”, objašnjava ona.

Sam Kodeks razrađuje principe koji su utvrđeni Zakonom o državnim službenicima, a koji se odnose na pravila ponašanja zaposlenih, njihov odnos prema radu, kolegama, poštovanje dostojanstva korisnika, odnos prema gradjanima, kao I na političku neutralnost.

U sklopu reforme javne uprave kodeks ponašanja su, pored službenika u republičkim organima, dobili i službenici lokalnih samouprava. Model kodeksa ponašanja službenika na lokalnom nivou pripremila je Stalna konferencija gradova i opština, a do sada ga je usvojilo i primenjuje oko 40% lokalnih samouprava.

“Svrha donošenja kodeksa na lokalnom nivou je da podrži službenike u poštovanju profesionalnih i etičkih standarda koji su propisani samim kodeksom, ali i da upozna građane o pravilnom načinu i postupanju od strane službenika. Takođe da doprinese izgradnji poverenja građana u lokalnu vlast”, objašnjava Maja Stojanović Kerić, iz SKGO.

Kodeksom ponašanja do dobre uprave po meri građana 2
Foto: Privatna arhiva

Ona dodaje da građani imaju pravo da ukoliko smatraju da je došlo do povrede osnovnih principa i pravila izjave prigovor koji može da rezultira merom opomene. “Kada se Kodeks jednom usvoji on se objavljuje na internet stranici opštine ili grada, na oglasnoj tabli, a takođe rukovodioci organa službi organizacije su dužni da ga učine dostupnim građanima na odgovarajućim mestima u lokalnoj upravi kao što su mesne kancelarije, šalterske službe i sl.”, kaže ona.

Prema podacima koje iznosi predsednica Visokog službeničkog saveta u poslednjem izveštaju registrovano je 55 pritužbi građana. “Preporučili smo svim organima državne uprave da rade na unapređenju edukacije stranaka i načina prijema pritužaba građana na postupanje svojih službenika, a onda smo to samim Kodeksom propisali i kao obavezu u smislu da se na vidnom mestu istakne da bi građani znali šta mogu da očekuju, koja su to ponašanja koja mogu da očekuju od državnih službenika, tako i načine na koje mogu primati pritužbe”, kaže Ranka Vujović.

Kodeks ponašanja jedan je od rezultata reforme javne uprave, koja se u Srbiji sprovodi uz podršku Evropske unije. Više informacija o reformi javne uprave možete da pronađete OVDE.

O poštovanju i povredama Kodeksa redovno se izveštava u okviru agende koja se tiče Poglavlja 23 u procesu pristupanja Srbije EU.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari