Foto: Medija centar

U tom ministarstvu kažu da su, rukovodeći se najboljim interesom dece i imajući u vidu finansijske mogućnosti njihovih roditelja, poslali dopis školama da se udžbenici koje su učitelji i nastavnici izabrali u prvom i petom razredu ove školske godine ne menjaju za narednu generaciju đaka.

U upotrebi ostaju i udžbenici koje su škole odabrale za korišćenje u nastavi od školske 2016/2017. do 2018/2019. godine, i to do donošenja novih programa. To se odnosi na treći, četvrti, sedmi i osmi razred osnovnog obrazovanja.

Izdavači nove udžbenike pripremaju za drugi i šesti razred, koji od jeseni ulaze u reformu.

– Pošto će se u školskoj 2019/2020. godini primenjivati novi programi nastave i učenja za drugi i šesti razred, škole će birati udžbenike za te razrede na osnovu novog kataloga odobrenih udžbenika. On će biti objavljen pošto budu pregledani i ocenjeni svi rukopisi za koje izdavači podnesu zahtev u zakonom propisanom roku – ističe Vesna Nedeljković, pomoćnica ministra prosvete.

Kako saznajemo, do sada je na pregledanje dostavljeno 29 rukopisa udžbenika, a dva naslova su odobrena.

Odluku o izboru udžbenika donosi nastavničko veće, na obrazložen predlog stručnih veća za oblasti predmeta, odnosno stručnog veća za razrednu nastavu.

U svim odeljenjima istog razreda iste škole, za isti predmet, po pravilu se koristi isti udžbenik jednog izdavača.

Nedeljković kaže da je zakon predvideo mogućnost da se u izuzetnim slučajevima može izvršiti nov izbor pre isteka roka od četiri godine, ali isključivo uz obrazložen predlog nastavničkog veća određene škole, i uz podršku saveta roditelja. Taj predlog se preko školske uprave upućuje Ministarstvu prosvete koje mora da odobri ovu izmenu.

Kao i dosad, i naredne školske godine đaci iz socijalno ugroženih porodica, učenici sa smetnjama u razvoju ili invaliditetom i svako treće i naredno rođeno dete u višečlanim porodicama, dobiće besplatne udžbenike.

Ministarstvo nastavlja i projekat „2.000 digitalnih učionica“, u kojima se u nastavi koriste digitalni nastavni materijali. U idućoj školskoj godini biće uključeno još 500 škola u Srbiji, koje će dobiti neophodnu opremu, a nastavnici će biti obučeni za korišćenje digitalnih sadržaja. Te škole neće biti izabrane putem javnog poziva već će se do spiska doći ukrštanjem podataka ministarstava prosvete i telekomunikacija i AMRES-a. Prednost će imati škole koje rade dobro, u kojima postoji obučen kadar i odgovarajući tehnički preduslovi, bez obzira da li su gradske ili u malim sredinama.

U ovom trenutku se razmatra da li školama kupiti računare ili tablet. Ukoliko se pokaže da tableti mogu da „podrže“ digitalne sadržaje, oni će biti nabavljeni jer su jeftiniji, pa će moći da se kupi veći broj, a druga pogodnost je što će se u školama koristiti i za elektronski dnevnik.

Na našu opasku da je bilo primedbi na kvalitet digitalnih materijala, Vesna Nedeljković kaže da sa terena stižu dobre povratne informacije.

– Evaluacija projekta „2.000 digitalnih učionica“ biće završena do kraja školske godine i tada ćemo pouzdano moći da vidimo kako je prihvaćen. Izdavačke kuće, svaka za sebe, već rade evaluacije i nedavno je predstavnik jednog izdavača izneo podatak da je u jednoj školi nastavnik pristupio 1.200 puta digitalnim sadržajima, a u drugoj školi drugi nastavnik dva puta. Ako neko 1.200 puta pristupi tom sadržaju, teško da možemo reći da je nekvalitetan. Ali ako neko drugi pristupi dva puta, pitanje je koliko je motivisan da te sadržaje koristi u nastavi – kaže Nedeljković.

Ona dodaje da će i za narednu školsku godinu država otkupljivati licence za digitalne sadržaje, što znači da će ih škole i učenici koristiti besplatno.

Knjige za gimnazijalce u pripremi

Što se tiče prvog razreda gimnazije, u kome je reforma startovala bez novih udžbenika, u Ministarstvu kažu da je dosad na pregledanje stiglo 16 naslova, a prvi udžbenici po novom programu će se pojaviti za dva meseca.

– Izmene u programu nastave i učenja su koncepcijske prirode. To znači da su svi programi predmeta ishodno orijentisani odnosno propisuju se znanja, stavovi i veštine koje učenik treba da stekne. Do sada je fokus bio na ciljevima i zadacima, a ne na ishodima. U većini programa sadržaji su ili nepromenjeni ili su minimalno redukovani. Koncept ishodno orijentisane nastave i učenja ne stavlja u centar reprodukciju sadržaja nego obrazovnu promenu kod učenika – objašnjavaju u Ministarstvu.

Izrada programa nastave i učenja za drugi razred gimnazije je započela, a Ministarstvo prosvete i Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja će nastojati da novi udžbenici budu odobreni pre početka školske godine, kažu u tom ministarstvu.

Povezani tekstovi