Odustajanje od školovanja nije samo problem škole 1Foto: ALEKSANDAR VELJKOVIC (Arhiva)

Svaka osoba koja izađe iz sistema obrazovanja košta državu 70.000 evra, jer je toliko uloženo u njeno obrazovanje.

Odustajanje od školovanja ne može da bude problem samo škole. Pored roditelja, svaka strategija za smanjenje osipanja učenika iz obrazovnog sistema mora da uključi i lokalnu zajednicu, rečeno je juče na konferenciji, organizovanoj u okviru projekta „Mehanizmi za sprečavanje osipanja učenika romske nacionalnosti iz obrazovnog sistema“. Projekat sprovodi Centar za socijalnu politiku, a finansira ga Evropska unija. Na skupu su izneti podaci da je svega šest odsto dece iz romskih naselja uključeno u predškolsko obrazovanje, a 12 odsto ima pristup dečjim knjigama. Oko 87 odsto Roma ima završenu osnovnu školu ili niže obrazovanje od toga, a tek jedan odsto poseduje diplomu više škole ili fakulteta.

– Moramo da dođemo do svakog deteta i da ga uključimo u obrazovni sistem i u tom smislu je uloga lokalne zajednice veoma važna. Još uvek imamo decu koja se sa osam, devet ili 10 godina prvi put pojavljuju u obrazovanju – ocenila je Gordana Cvetković iz Ministarstva prosvete, napominjući da je u okviru drugog projekta razvijen instrument za škole za brzo prepoznavanje rizika od napuštanja obrazovnog sistema i faktora koji do toga dovode.

Ona je najavila da će Ministarstvo prosvete angažovati još 50 pedagoških asistenata kao vid podrške učenicima romske nacionalnosti, kao i da će biti povećan broj stipendija tim đacima. Sem toga, iz zajma Svetske banke finansira se projekat „Inkluzivno predškolsko vaspitanje i obrazovanje“ zahvaljujući kome će u predškolskim ustanovama biti obezbeđeno 17.000 dodatnih mesta. Taj projekat predviđa i druge vidove podrške deci i porodicama iz osetljivih društvenih grupa.

Objašnjavajući ulogu lokalne zajednice u sprečavanju osipanja učenika, direktor Centra za socijalnu politiku Žarko Šunderić kaže da bi u svakoj lokalnoj samoupravi trebalo formirati telo koje će se baviti ovim problemom, a čiji je prevashodni zadatak prikupljanje podataka od nadležnih institucija.

– Kada imate podatke, možete da reagujete. Možete da osmišljavate posebne programe podrške učenicima koji su u riziku od napuštanja obrazovnog sistema, bilo kroz obezbeđivanje stipendija, prevoza do škole… Svaka opština ima novac namenjen društvenom razvoju koji se često troši na neke druge stvari, a on može da bude usmeren na sprečavanje osipanja učenika. Mnoga rešenja već postoje u zakonima, ali se ona ne primenjuju u praksi – kaže Šunderić.

On navodi primer uspešnih lokalnih samouprava poput Šapca u kojem je obuhvat predškolskim obrazovanjem izuzetno visok, uključujući i decu iz romskih porodica. Drugi primer je Valjevo, gde opština stipendira sve romske učenike koji pohađaju srednju školu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari