Pomoćnici ministara će morati na Akademiju, ministri ipak ne 1

Pomoćnici ministara i drugi rukovodioci u javnoj upravi koji se postavljaju prvi put na rukovodeće položaje u Srbiji ubuduće će morati prvo da prođu obuku da bi mogli da obavljaju te funkcije.

Državni službenici će takođe pohađati obuke u cilju efikasnije primene novih propisa, ali i ljubaznosti i bolje komunikacije službenika sa građanima. Oni koji se bave javnim nabavkama moraće da budu sertifikovani za obavljanje tih poslova.

Sve to će raditi Nacionalna akademija za javnu upravu, koja je kao centralna trening institucija osnovana u Srbiji ove godine. Iako je premijerka Ana Brnabić rekla da će i ministri biti u obavezi da pohađaju programe kada je najavljivala osnivanje Akademije, članovi vlade ipak neće morati u “školske klupe”, ali će, ukoliko budu želeli moći da se usavršavaju u ovoj instituciji.

Vršilac dužnosti direktora Nacionalne akademije Dražen Maravić objašnjava za Danas da će se Akademija baviti profesionalnim, a ne akademskim učenjem. To znači da će kursevi trajati “u cugu” do tri dana dok će u slučaju potrebe da traju duže biti ogranizovani nekoliko puta po jedan do dva dana.

Fokusirani smo na primenjivo znanje o poslovima uprave – kako se piše zakon, kako se procenjuju efekti zakona, kako se piše i izvršava budžet, kako se kontrolišu sredstva koje se troše u smislu revizije i finansijskog uporavljanja i kontrole. Druga velika oblast je kako se pružaju usluge građanima, kako se sprovodi upravni postupak, kako se kontroliše zakonitost rada privrednih subjekata kroz inspekcijski nadzor”, navodi Maravić.

On dodaje da će polaznici učiti i o raznim veštinama, kao što su digitalna i opšta pismenost, znanje stranih jezika, a u fokusu će biti ljubaznost u komunikaciji sa građanima i otvorenost u saradnji sa medijima. Akademija neće imati stalno zaposlene predavače već će po potrebi i u zavisnosti od tema obuka javnim pozivom akreditovati predavače, koji mogu biti zaposleni u upravi, privredi, na fakultetima, NVO, novinari, odnosno svi koji ispunjavaju uslove.

Obuke sprovodimo za sve zaposlene u javnoj upravi, odnosno koji rade u ministarstvima i drugim republičkim organima, kao i u lokalnim samoupravama. Ima malo klasičnih predavanja, a dosta praktičnog rada, da bi se ljudi osposobili da samostalno primenuju zakone. Obuke se sprovode u manjim grupama, kroz radionice, a radi se i sa mentorima”, navodi direktor Akademije i dodaje da ova ustanova osnovana u cilju profesionalizacije javne uprave, a da će u fokusu biti i doprinos digitalizaciji koja je prioritet Vlade Srbije.

Ove godine je u planu da Akademija obuči oko 4.000 ljudi, sledeće 6.000, a da potom kroz obuke godišnje prođe oko 10.000 zaposlenih. Ovogodišnji budžet Akademije iznosi skoro 310 miliona dinara.

Maravić kaže da je Nacionalna akademija već upostavila međunarodnu saradnju sa brojnim institucijama. Potpisani su sporazumi o saradnji sa Francuskom školom za javnu upravu ENA i Austrijskom federalnom akademijom za javnu upravu, a pripremljen je i sporazum sa Finskom školom za javnu upravu.

Ove zemlje izabrali smo namenski, zbog prestiža, kvaliteta i bliskosti funkcionisanja sistema. Radimo na tome da uspostavimo saradnju i sa Nemačkom i da učimo od najboljih. S druge strane, i oni su značajno zainteresovani za naša iskustva jer smo prošli racionalizaciju i reformu uprave, a da nismo smanjili kvalitet rada”, ukazuje Maravić.

U planu je i razvijanje saradnje sa visokoškolskim ustanovama u Srbiji, a velika novost u obukama je i saradnja s privatnim sektorom u Srbiji.

Postoje neke oblasti gde je privatni sektor odmakao daleko u odnosu na javnu upravu, naročito u upravljanju ljudskim resursima. Potrebno je efikasno upravljenje ljudskim resursima i zato smo započeli saradnju sa Američkom privrednom komorom u okviru koje smo službenike spojili sa zaposlenima iz velikih privatnih kompanija”, kaže Maravić.

Jasne poruke predsednika i premijerke

Na pitanje Danasa da li su razmišljali o obukama za visoke državne funkcionere o načinu komunikacije sa novinarima, Dražen Maravić kaže da je u poslednje vreme bilo jasnih političkih poruka od predsednice Vlade i predsednika Republike da sa medijima treba da se komunicira i da treba da se komunicira ljubazno i normalno. “Verujem da su svi shvatili tu poruku. Što se tiče obuka iz domena komunikacija, ima ih u našem programu i može da se prijavi bilo ko ko radi u upravi”, objašnjava naš sagovornik.

Zgrada za Nacionalnu akademiju sledeće godine

Nacionalna akademija za javnu upravu privremeno je smeštena u Palati Srbija, ali je u toku adaptacija zgrade u Ulici vojvode Stepe 51 čiji se zavšetak očekuje naredne godine. „Pravi pocetak rada Akademije u punom kapacitetu imaćemo tek kada ona dobije novu zgradu, a uprava moderan trening centar, opremljen u skladu sa potrebama učenja službenika, posebno za digitalnu pismenost. Zgrada će biti simbol investicije države u bolje usluge građanima, jer se razume da svi moraju da se usavršavaju”, ocenjuje Maravić. Reč je o rekonstrukciji stare zgrade Železničkog instituta “Kirilo Savić”, a previđeno je da tu bude velika sala, 12 učionica, sale za sastanke i grupni rad, biblioteka i kancelarije.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari