Posle žalbe na redu odgovornost 1Snimak Kontrole letenja iz Bukurešta

Tek nakon završetka žalbenog postupka na izveštaj Direktorata za civilno vazduhoplovstvo o padu radarskog sistema Kontrole letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA), biće utvrđena odgovornost za incident koji je doveo do preusmeravanja više od 120 aviona iz našeg vazdušnog prostora u ponedeljak, 10. jula.

Kontrola letenja ima još nekoliko dana da podnese žalbu na izveštaj o njihovom radu u ovom slučaju, objašnjava za Danas Mirjana Čizmarov, direktorka Direktorata za civilno vazduhoplovstvo.

– Postupak žalbe je u toku, a pravo žalbe ima onaj o kome je izveštaj i sačinjen – SMATSA. Uradićemo sve po pravilniku, a javnost će biti obaveštena kada postupak bude kompletno završen, navela je Čizmarov.

Ovaj izveštaj treba da pokaže da li su postojali bezbednosni propusti u radu domaće Kontrole letenja koji su doveli do gubitka slike na ekranima za radarsku kontrolu nakon ažuriranja softvera, zbog čega su kontrolni centri u regionu morali da preuzmu upravljanje avionima na oko sat vremena.

Od SMATSA-e nismo dobili odgovor da li će iskoristiti svoje pravo i uložiti žalbu na izveštaj sačinjen nakon vanrednog inspekcijskog nadzora, koji je pokrenut upravo po prijavi SMATSA-e, još iste večeri, iako Kontrola letenja za javnost skoro dve nedelje nije htela da potvrdi da je do događaja uopšte i došlo.

Ekskluzivna saznanja Danasa o preusmeravanju letova, potvrdio je Eurokontrol, evropska organizacija za kontrolu avio saobraćaja, pod čiju nadležnost spada i domaća SMATSA, kada su naveli da je uzrok preusmeravanja bio pad radarskog sistema, odnosno „lokalni problem u beogradskom kontrolnom centru“. Oni su nas uputili da se, za detalje o uzrocima ovog problema, obratimo SMATSA, čiji je direktor Radojica Rovčanin, tek nekoliko dana kasnije, potvrdio za nekoliko medija bliskih vlasti sve informacije do kojih je Danas došao.

I Eurokonotrol smo upitali da li sprovode neku vrstu istrage o ovom događaju, a oni su negirali objašnjavajući nam da je incident kratko trajao, a i da su njihove nadležnosti u tom smislu ograničene.

„Ovo je bio izolovan i kratak incident pa nećemo sprovoditi istragu. A i bilo koja istraga koju bismo mi poveli mogla bi da bude ograničena samo na aspekte incidenta koji su vezani za mrežu, ne i za uzorke, jer je to pitanje za državne organe“ ukazali su nam iz Eurokontrola.

Osim Direktorata koji je postupio po svojim ovlašćenjima i sproveo nadzor, nadležni državni organ je i Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, koje može da zatraži izveštaj Direktorata o ovom događaju. Da li će to i učiniti od njih nismo dobili precizan odgovor, već su citirali članove zakona koji potvrđuju da je to u njihovoj nadležnosti. Nismo dobili odgovore ni na pitanja upućena ministarki Zorani Mihajlović, među kojima je bio i da li će, kao članica Vlade, koja postavlja i razrešava direktore Kontrole letenja Srbije i Crne Gore, predložiti smenu aktuelnog direktora Radojice Rovčanina.

I "bekap" sistem može da zakaže

Eurokonotrol je, objašnjavajući da se incidenti kao ovaj dešavaju s vremena na vreme i drugim kontrolnim centrima u Evropi, naveo da zbog toga postoje „bekap“ sistemi i procedure osmišljene za održavanje bezbednosti aviosaobraćaja. Ipak, navode iz Eurokontrola, „i te procedure imaju ograničen kapacitet, pa u slučaju kada ne postoji rezerva za rezervni sistem, bezbednosne preporuke nalažu da se redukuje vazdušni saobraćaj.“

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari