Poverenik Marinković: Najviše žalbi podnose građani 1Foto: Beta/Milan Obradović

On je za skupštinskom govornicom rekao da je broj predmeta u 2019. godini 60 odsto veći nego godinu dana ranije i da je za to zaslužan jedan tražilac informacija koji je tražio informacije od svih prosvetnih ustanova u Srbiji.

„Po brojnosti idu informacije o vršenju nadzora nad obradom podataka o ličnosti i davanje stručnih mišljenja u vezi sa donošenjem i izmenom propisa ili njihovom primenom“, rekao je Marinović.

On je ocenio da se institut prava na slobodan pristup informacijama od javnog značaja i dalje koristi u velikoj meri i da ga, pre svega, koriste građani.

Marinović je rekao da su 70 odsto tražilaca informacija, koji se žale povreniku, pojedinci, potom slede udruženja građana, novinari i predstavnici medija, a zatim organi vlasti, političke stranke i njihovi članovi, advokat i, privredni subjekti.

Prema njegovim rečima, podnosioci zahteva najteže dolaze do informacija koje su u vezi sa budžetskim sredstvima, javnim nabavkama, investicijama i drugim raspolaganjima i evidencijama javnih sredstava i imovine.

On je rekao da je broj tih žalbi u 2019. godini udvostručen u odnosu na 2018. godinu, kao i da je veliki broj podnet zbog ćutanja organa javne uprave, odnosno administracije.

„Preko 50 odsto žalbi koje dolaze kod nas su zbog nepostupanja, odnosno nepoštovanja osnovnog prava građana na dobijanje bilo kakvog odgovora“, istakao je on.

Marinović je naveo da je zbog toga Ministarstvu državne uprave predložio da se prilikom izmena Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja i zaštiti podataka o ličnosti propiše novčana kazna, koju bi prekršajnim nalogom odgovornim licima u organima javne vlasti, koji nisu postupali po zahtevu, izricao poverenik.

„U strukturi žalbi o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja 61 odsto čine žalbe protiv republičkih, državnih i drugih organa i organizacija, a od toga je četvrtina protiv ministarstava i organa u njihovom sastavu. Broj žalbi protiv republičkih organa porastao je u 2019. godini u odnosu na 2018. godinu za više od 71 odsto“, precizrao je poverenik.

Marinović je kazao da je u 2019. godini povećan broj žalbi protiv javnih preduzeća za 4,7 odsto, ali je manje žalbi na organe pravosuđa, lokalne samouprave i pokrajinske organe.

Naveo je da je Upravna inspekcija u 2019. godini podnela samo jedan zahtev za pokretanje prekršajnog postupka protiv odgovornih osoba zbog uskraćivanja informacija, dok su građani podneli 4.903 zahteva nadležnim sudovima.

Marinović je rekao i da je institucija Poverenika obavila 701 nadzor nad primenom Zakona o zaštiti podataka o ličnosti , a najčešći razlog za to bila je upotreba ličnih podataka nekih osoba suprotno zakonu.

close
Poverenik Marinković: Najviše žalbi podnose građani 2

Prijavite se za
NJUZLETER

Svake subote u formi mejla biće Vam dostupan pregled nedelje koji za Vas biraju i komentarišu kolumnisti Danasa.

Vaša email adresa biće korišćena isključivo za potrebe slanja njuzletera u skladu sa Politikom privatnosti.

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.